back to top
péntek, december 13, 2024

Érdekes tanulságokkal szolgált az IndyCar-szurkolói felmérés

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

A felmérés, amelyet az IndyCar végeztetett, szurkolóinak preferenciáját volt hivatott számszerűsíteni. Érdekes eredmények is kijöttek ennek során.

- Reklám -

Az IndyCar által végzett felmérés a bajnokság szurkolóinak körében azt az eredményt hozta, hogy a sorozat legnépszerűbb versenyzője a második évét kezdő Romain Grosjean. De mi a helyzet a mezőny többi versenyzőjével? Hogy alakul a helyzet az idősebb korosztály körében? Melyek a legnépszerűbb istállók és versenyhelyszínek? Ezt szedte össze cikkében az NBC Sports.

- Reklám -

Grosjean a legnépszerűbb

Romain Grosjean újonc szezonja időnként a Beatles-szerű rajongás határát súrolta. Ebben sokat segített egyrészt a teljesítménye, másrészt pedig a sztori, amit maga is említett. Grosjean ugyanis egy súlyos balesetet túlélve került Amerikába, és azóta a népszerűsége gyakorlatilag töretlen.

Grosjean a globális felmérés során a mezőny legnépszerűbb versenyzője lett. Ő az egyetlen, aki a szavazók minimum 10 százalékánál az első helyre került. Ha tágabb spektrumon vizsgáljuk a szavazatokat, a francia a szavazók 32 százalékánál került az első három hely valamelyikére. Ezen kívül tarolt Európában, valamint a 16-24 éves korosztályban.

- Reklám -
Romain Grosjean, Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Fotó: Penske Entertainment/Joe Skibinski

Csodálatos érzés volt” – mondta Grosjean még közvetlenül a szavazatok értékelése utáni napokban. „Egészen hihetetlen érzés, hogy alig egy év után engem választottak az IndyCar legnépszerűbb versenyzőjévé. Van egy történetem az F1-ben. 10 évet töltöttem ott, és sikerült, ahogy sikerült. Főnixként szoktam hívni magam az újjászületésemre utalva. És ez alatt nem csak a tüzet értem, hanem az új életet is az IndyCarban. A szurkolók olyan sokat adnak nekem, és én tavaly megpróbáltam ebből annyit visszaadni, amennyit csak lehet.

O’Wardot és Castronevest is sokan szeretik

A női rajongók körében első lett, míg összesítésben Pato O’Ward lett a felmérés szerint a második legnépszerűbb versenyző. O’Ward emellett elsőként végzett Dél- és Közép-Amerikában is. Mögötte Hélio Castroneves zárt a harmadik helyen. Castroneves negyedik Indy 500-győzelmével és azzal, hogy visszatért teljes szezonra, megnyerte az 55 év feletti szavazók többségét.

Nagyon régóta itt vagyok, szóval örülök ennek. Sokan mondják nekem mostanában: ‘Örülünk, hogy megint itt vagy teljes szezonban.’ Rutinos és új rajongóktól is. Ezen kívül biztos vagyok abban, hogy a népszerűségemen sokat dobott a negyedik győzelem is Indianapolisban” – fogalmazott Castroneves a felmérés kapcsán.

Hélio Castroneves a Borg-Warner kupával
Fotó: IndyCar Media

Az első öt helyezett további tagjai meglepőnek hathatnak. Scott Dixon a „Defy Everything” nevű IndyCar-marketingkampányban meglepően alulreprezentált, mégis negyedikként zárt. Ebben nyilvánvalóan sokat segít Dixon számára hat bajnoki címe és az, hogy a bajnokság történetének harmadik legtöbb futamgyőzelmével (51) rendelkezik. A top 5-be Alexander Rossi révén mindössze egyetlen amerikai fért be.

Néhányan meglepően hátul

Sokan talán előrébb várták a rangsorban a többi amerikait. Josef Newgarden csak hatodik lett, de még nála is hátrébb találjuk Colton Herta (8.) és Jimmie Johnson (10.) nevét. Helyezésük amerikai központú széria révén mindenképp meglepő lehet. Pláne úgy, hogy Takuma Sato például hetedik lett. A kétszeres Indy 500-győztes japán 60 százalékban az ázsiai és a csendes-óceáni térségből kapta szavazatait.

A bajnokságot tulajdonló Penske Entertainment első embere, Mark Miles elmondta, a felmérés regionális szavazat-megoszlását érdemes lesz tovább is boncolgatni.

Jimmie Johnson az IndyCar sebringi tesztjén
Fotó: Penske Entertainment/James Black

Meggyőződésem, hogy Jimmie (Johnson) előrébb fog kerülni a következő alkalommal történő vizsgálatkor” – szögezi le Miles. „Viszont a szurkolók beszélnek, és elmondtak több tényszerű megállapítást. Romain Grosjean például rengeteg szurkolót hozott magával Amerikába szerződésekor, és ez egyáltalán nem meglepő. A magam részéről nem tudom, hogy Patót az első helyre tettem volna, de a nők így tettek. Meglátjuk, ez mit jelent a jövőre nézve. Ezek mindig jó és hasznos visszajelzések. A következő lépés, hogy ezt még mélyebben kielemezzük.

Az elnökhelyettes SJ Luedtke szerint nagy volt a verseny a közösségi médiában a versenyzők részéről a szurkolók kegyeiért. Romain Grosjean például 1,2 millió Twitter-követővel rendelkezik.

„Az a nagyszerű, hogy ebben az egész paddock részt vett. Mindenki igyekezett aktivizálni a rajongóit, hogy járuljanak hozzá ezen felmérés sikeréhez. Néhányan kicsit agresszívebben, nagyobb PR-feneket kerítve közelítették meg ezt a kérdést.”

A legnépszerűbb csapatok

A csapatokra leadott szavazatok, nem meglepő módon, nagyon nagy részben tükrözik azt, hogy milyen eredményesek a pályán. Az IndyCar nagy négyesének tekinthető Team Penske-Andretti Autosport-Arrow McLaren SP-Chip Ganassi Racing kvartett elvitte a szavazatok 65 százalékát.

Érdekes lehet sokaknak, hogy a legnépszerűbb istálló viszont 19,4 százalékkal a Team Penske lett ezek közül. A Penske még a versenyzői által is csak „Halálcsillag” becenéven fut a bajnokságban és főleg az Indy 500-akon megfigyelhető dominanciája miatt. 44,3 százalék tette őket az első három hely valamelyikére, a legnépszerűbbnek pedig a 45 évnél idősebbek között bizonyult.

Scott McLaughlin Team Penske Chevy-je eddig nagyon gyors volt St. Petersburgben
Fotó: Penske Entertainment: James Black/IndyCar Media

Az IndyCarban (most még) nem olyan rég jelen lévő McLaren népszerűségéhez egyrészt Pato O’Ward járult hozzá, másrészt pedig Zak Brown McLaren-vezér stratégiája, aki szerint van egy népszerűségre vonatkozó célzott médiastratégia is. Ez magában foglalja a közösségi média mellett az egyes árucikkeket és a promóciókat is.

Az egyik legérdekesebb következtetés a csapathovatartozással kapcsolatban annak hiánya volt. A felmérés szerint a szavazók gond nélkül követnek több csapatot is, vagy éppen teljesen pártatlannak tartják magukat. A felmérés során szavazók mindössze 13 százaléka állt be egyetlen versenyző mögé, és mindössze 8 százalékuk szurkolt kizárólag egyetlen csapatnak.

A versenyek lebonyolítása

A szurkolók alapvetően támogatták az IndyCar törekvéseit, így például a (később 2024-re halasztott) hibrid erőforrások bevezetését. A felmérés legfontosabb üzenete a versenyekkel kapcsolatban, hogy a versenybírák a lehető legkisebb mértékben avatkozzanak be a futamok alakulásába. A paddockkal ellentétben a szurkolók majdnem fele, 47,2 százaléka támogatja, hogy az Indy 500 duplapontos maradjon. Ezzel kapcsolatban több versenyző és csapatfőnök is felemelte már a hangját.

Chip Ganassi csapattulajdonos említette meg ezzel kapcsolatban, hogy Jay Frye-jal történt beszélgetései alapján kiderült, hogy ez mindkettejük számára az egyik legnagyobb meglepetés volt a felmérés összes témája közül.

Ha választhatnék, hogy nulla pont vagy dupla pont járjon (az Indy 500-ért), a nullát is előbb választanám” – foglalt állást Ganassi. „Az emberek, akik válaszoltak a felmérésre, azt mondták, hogy szeretik a dupla pontokat Indyben, én pedig azt gondoltam: Szent szar. Ez tűnt ki a legjobban azon a felmérésen.

A legnépszerűbb versenyek

A papírformának megfelelően a szavazatok 58,8 százalékával az Indy 500 lett a felmérés alapján a naptár legnépszerűbb helyszíne. Mögötte viszont egy érdekes és változatos lista alakult ki. A második helyen is Indianapolis végzett, annak belső, road vonalvezetésével (31,3 százalék), azt Mid-Ohio 19 százalékkal követte, megelőzve Road Americát (16,8) és St. Petersburgöt. Ebből az látszik, hogy a legnépszerűbb helyszínek között meglepően alulreprezentált a nyugati part, holott tradicionálisan Long Beach-et szokták az Indy 500 után a legnagyobb presztízsű versenyként számon tartani.

IndyCar-szurkolók, Acura Grand Prix of Long Beach
Fotó: Penske Entertainment/Chris Owens

Ezzel együtt Long Beach, bár nem feltétlenül szeretik a rajongók, még mindig előkelő helyen szerepelt egy elképzelt tökéletes versenynaptár helyszínei között. Ebben a számításban megelőzte az Indy 500 mögött a második helyen Road Americát, Laguna Secát és St. Pete-et is. A 16 pályából álló tökéletes naptár négy olyat tartalmazott a szurkolók részéről, amely jelenleg nem szerepel a tényleges helyszínek között. Ezek a Circuit of the Americas, Watkins Glen, Pocono és Phoenix. Három olyan pálya volt (Nashville, Portland és Iowa), amely bár szerepel a jelenlegi naptárban, ezek nem fértek be a tizenhat legnépszerűbb helyszín közé a szavazatok alapján.