back to top
péntek, november 22, 2024

A GTP-ben is felütötte a fejét az F1 évtizedes problémája

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

Már három versennyel a GTP kategória indulása után vagyunk, és a pilóták nyilatkozataiból elég érdekes dolgok szűrődtek le az új autókkal kapcsolatban.

Megtörtént az első kisebb „szakadás” a sportautózás új királykategóriájában

- Reklám -

- Reklám -

A 2023-as szezonnal indult útjára az Endurance Világbajnokság (WEC) és az IMSA közös szabályrendszere, ami a Le Mans Daytona hybrid (LMDh) névre hallgat. Míg Európában a Hypercar kategóriába tartoznak ezen az autók a korábban már bevezetett LMH gépek mellett, addig a tengerentúlon GTP lett az új királykategória neve.

Mivel teljesen új, BoP által folyamatosan változtatott géposztályról van szó, még nem lehet sok mindent leszűrni az erősorrenddel kapcsoaltban. A GTP autók vezethetőségét és az egymással való versenyzést  azonban már sikerült kitapasztalniuk a versenyzőknek.

- Reklám -

„Úgy érzem, nehéz előzni.” – emelte ki a RACER-nek az F1-ben is kihangsúlyozott problémát Renger van der Zande, a 01-es Ganassi Cadillac legénységének tagja, aki a Le Mans-i 24 óráson is ott lesz.

„Nagyobb a sebesség, de korábban kell fékeznünk, mert az autók tömege is nagyobb lett. A kevesebb sebességet lehet átvinni a kanyarokon, így már nem válik be a „fékezzünk későn, és majd lesz valahogy” hozzáállás. Hogyha most ilyennel próbálkozol, egyenesen fogsz továbbmenni, nem tudsz befordulni a kanyarba.” – vetítette előre Long Beach rajtját a holland még Sebring után.

„A DPi-érában tudtunk előzni, mert nem kellett annyira lelassítanunk, és volt leszorítóerőnk ahhoz, hogy ki tudjunk javítani egy-egy hibát. Most, ha valakit ki akarunk fékezni, akkor csak magunknak teszünk rosszat azzal, hogy lesodródunk a pályáról.”

Ez a lekörözéseknél is megmutatkozik, több GT-pilóta is megerősítette, hogy a lassabb kanyarokban közel azonos a sebességük a legmagasabb kategóriával, viszont az egyenesekben még nagyobb lett a különbség, ami néha veszélyesebb helyzeteket eredményezhet, így Ricky Taylor szerint jobban kell „olvasni a forgalmat”.

„Az jó, hogy szinte mindenki mellett el tudsz menni az egyenesben, de olyan sebességgel érkezünk meg, hogy határozottabbnak kell lennünk azokkal, akik épp előttünk csatáznak. Oldalt kell választani, főleg az amatőrök miatt, akik lehet, nem is látnak téged. Sokkal messzebbről kell a mozgásukat figyelni és dönteni valamelyik oldal mellett, mert sokkal nagyobb veszteség, ha bele kell emelni a gázba.”

Eddig voltak csaták, a pilóták mégis keveslik…

Van der Zande csapattársa, Sébastien Bourdais eközben szintén egy F1-ben nemrég orvosolt panaszt ismételt meg a GTP kapcsán.

„Szerintem nehezebb igazán közel követnünk egymást. Ezek az autók nagyon függenek attól a kis leszorítóerőtől, amivel rendelkeznek, ami engem meglepett egy kicsit. De még így voltak előzések és izgalmas versenyek.” – emelte ki a korábbi F1-es pilóta és többszörös Champ Car-bajnok.

Bourdais viszont kiemelte, a sok kis aerodinamikai elemmel rendelkező DPi-k után tetszik neki a GTP letisztult vonalvezetése, mert kevesebb törmelék keletkezik egy-egy koccanáskor.

A sebringi tömegbalesetet okozó Filipe Albuquerque közben azt magasztalta, sokkal könnyebb alkatrészt cserélni az új autókon, ami szintén csökkenti a balesetek következményét.

Nem bánta meg tettét Sebring mészárosa