szombat, április 27, 2024

Történelmi NASCAR Cup-szezonkezdést hozott a Next Gen autó

Dátum:

Megosztás:

A győztesek ugyanazok a Next Gen autókkal is, mögöttük viszont olyat láttunk a szezon eddigi futamain, amit lassan fél évszázada nem.

- Reklám -

A szezon első három futamán a győztesek ugyanazokból a csapatokból kerültek ki, ahonnan általában szoktak. Austin Cindric a Team Penske versenyzőjeként nyerte meg a Daytona 500-at, aztán pedig két Hendrick-siker következett, előbb Larson, majd legutóbb Alex Bowman révén. Ami igazán érdekes, az viszont az, ami mögöttük történik.

- Reklám -

A szezon első három futamán ugyanis nem kevesebb, mint huszonöt versenyző szerzett legalább egy top 10-es helyezést. A Racing Insights számítása szerint pedig erre legutóbb 1973-ban került sor hasonló időtávon. Ekkor a NASCAR Cup-mezőnyből mindössze ketten, Jacques Villeneuve (1971) és Greg Biffle (1969) éltek egyáltalán.

Többen úgy fogalmaztak, hogy a Next Gen autók rég nem látott egyenlőséget hozhatnak. Daniel Suárez is erről beszélt nemrég, rajta kívül pedig Martin Truex Jr. is ennek tudja be az eddiginél jóval képlékenyebb erőviszony-rendszert.

- Reklám -

„Sok-sok őrült sztorit hoz majd az idei szezon” – mondta Truex még januárban. „Tele lesz az év meglepetésekkel. Rengeteg olyan versenyző lesz majd, akinek igazi hullámvasút lesz az éve. Jó verseny, rossz verseny, jó verseny, rossz verseny, egy telitalált, egy csúnya melléfogás. Jó darabig mindannyian csak a sötétben fogunk tapogatózni, mire kialakul, mit is akar tőlünk ez az autó.”

Hogy mit akar tőle a Next Gen gép, azt Truex az eredményeket látva egész jól kisilabizálta, ugyanis nyolcadik lett Las Vegasban. Rajta kívül még öt olyan versenyző volt, aki Vegasban először zárt top 10-es helyezéssel. Ilyen volt a futamgyőztes Bowman, a harmadikként befutó Chastain, valamint William Byron (5.), Tyler Reddick (7.) és Christopher Bell (10.).

Rég nem látott szezonkezdet

A 2022-es szezonkezdet mindössze a hetedik olyan év, amikor az első három futamon legalább 25 versenyző mondhatja el magáról, hogy van már legalább egy top 10-es helyezése. Ahogy arról fentebb szó esett, ilyen ráadásul legutóbb 1973-ban fordult elő.

A hét legtöbb top 10-es versenyzőt felmutató szezon:

  • 1965 — 27 versenyző
  • 1971 — 27
  • 1960 — 26
  • 1970 — 26
  • 1973 — 26
  • 1950 — 25
  • 2022 — 25

Nem meglepő, hogy ennyien előre kerülnek” – mondja a statisztikával kapcsolatban Greg Ives, Bowman crew chief-je. „Óriási tehetség kell ugyanis ahhoz mindenkinek, hogy ide eljusson. A Next Gen autó jóvoltából pedig több lehetőségük van a versenyzőknek ennek megmutatására.