back to top
szerda, október 30, 2024

Tömegesen juthatott NASCAR-csapatokhoz szabálytalan kerékanya

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

Kerékanya-botrány készülődik a NASCAR-ban, miután többen azt gyanítják, az egyik beszállító tömegesen látott el csapatokat szabálytalan darabokkal.

- Reklám -

A múlt pénteki, Las Vegas Motor Speedway-en rendezett Truck Series-futam során Zane Smith korán problémákkal szembesült autója kapcsán. Ezek után hihetetlenül nagyot küzdött, és a második helyen végzett. A lenyűgöző visszatérés ellenére azonban a szezonkezdet két egymást követő első két helyezésének öröme rövid életű volt. Smith-t és a 38-as rajtszámú Front Row Motorsports csapatot kizárták, mert a NASCAR szabálykönyvének nem megfelelő kerékanyákat használtak. Szerdán a Front Row Motorsports fellebbezési kísérletét elutasították. Még aznap Smith megosztott egy fotót a Las Vegasban a 38-as rajtszámú autóról levett illegális kerékanyáról (balra) és egy NASCAR-szabályoknak megfelelő kerékanyáról (jobbra).

- Reklám -

Az okok

Amint a fenti képen is látható, a bal oldali kerékanya tetején egy hüvely van, ahol nincs menet. A csapatok azért változtatják meg a kerékanyát ilyen módon, hogy csökkentsék a kerékanya kerékre való felhúzásához szükséges időt, ami elméletileg lerövidíti a boxutcában töltött időt.

- Reklám -

Bár könnyű megnézni a kérdéses kerékanyát, és azt a 38-as számú csapat szemére vetni, hogy csalni akart a boxutcában, a 38-as számú csapat a fellebbezésében kitartott amellett, hogy a kerékanya nem esett át változtatáson. Ha megnézzük a kerékanya teljes összefüggéseit, akkor úgy tűnik, hogy a múlt pénteken a futam utáni műszaki vizsgán felfedezett kerékanya mögött egy sokkal összetettebb történet áll.

Smith utolsó boxkiállása hosszadalmas volt, mivel a csapat a verseny korábbi szakaszában történt incidensből származó sérüléseken dolgozott az autó elején. A boxkiállás során, amelynek során az illegális kerékanya került a kocsira, Smith-t a top 25-ből is kiszorult. Ez felveti a kérdést: Miért használna egy csapat tudatosan szabálytalan kerékanyákat egy olyan boxkiálláson, ahol tudták, hogy pozíciókat veszítenek? Talán a csapat nem volt tisztában azzal, hogy a kérdéses kerékanya valójában illegális?

Toby Christie újságíró beszámolói szerint egy átfogóbb probléma bújik meg emögött a kizárás mögött. Információi alapján több Xfinity- és Truck-csapat is azt gyanítja, a Kluhsman Racing Components (KRC) mindannyiuknak szabálytalan kerékanyákat szállított.

Másoknak is problémái vannak

Sam Hunt, aki a NASCAR Xfinity Series-ben szereplő Sam Hunt Racing révén a 24-es és a 26-os autó tulajdonosa, folyamatosan emiatt idegeskedik.

A probléma az, hogy igazából egyetlen beszállító van, és idén valamiért nem igazán tudod, hogy mit kapsz, amikor veszel egy dobozzal” – mondta Hunt. „Az elmúlt néhány évben csak megvettünk egy dobozt, kivettük belőle a használandó darabokat és nem gondoltuk át kétszer. Most már időt kell szánni arra, hogy minden egyes kerékanya esetén megvizsgáljuk, van-e pereme vagy nincs, illegális-e vagy nem. A NASCAR felhívta a figyelmünket, és még beszéltem is velük erről Las Vegasban. mert vettünk egy vadonatúj doboz kerékanyát, és mind úgy nézett ki. Még mindig ugyanazok az alkatrészszámok, mint a le nem borotvált változatnál. Ez csak egy olyan dolog, amit a csapatok könnyen elnéznek. Mert annyira megszoktuk, hogy csak megvesszük és felrakjuk őket, hogy ez egyfajta fejfájást okoz, amikor sok időt töltünk azzal, hogy mindent átválogassunk. Szóval, ez egy kicsit ijesztő a csapatok számára.

Hunt és a többi csapat számára további frusztrációt jelent, hogy a dobozokban szinte soha nem 100%-ban jó vagy illegális kerékanya található. Némelyikben mindegyik szabálytalan, némelyikben mindegyik legális, de a legtöbben vegyesen találhatóak ilyen vagy olyan darabok.

Mi történhetett a beszállítónál?

Ha a KRC valóban illegális kerékanyákat küld, akkor miért most? A csapatok azt mondják, hogy korábban nem volt ilyen problémájuk a KRC-vel. Akkor mi a különbség? Hunt azt gyanítja, hogy ez annak köszönhető, hogy a NASCAR Cup Series csapatai tudatosan ilyen, sima tetejű kerékanya-szállítmányokat rendeltek. Náluk viszont ez egyértelmű.

Tudom, hogy soha nem kértük, hogy bármit is leborotváljanak vagy megváltoztassanak. Tudom, hogy a Cup-osok a múltban megtették. Szóval, nem tudom, hogy folyamatosan így készültek-e, vagy ez egy maradék készlet, ebben nem vagyok biztos” – magyarázta Hunt. „De azt tudom, hogy a korábbi Cup Series-használatból származik.

Collin Fern, a NASCAR Xfinity Series-ben szereplő 68-as számú Brandonbilt Motorsports csapat technikai igazgatója egyetértett Hunt gondolataival a NASCAR Cup Series csapatok korábbi megrendeléseiből származó kerékagyakkal kapcsolatban.

Nekem is így tűnik” – jelentette ki Fern. „Nem a NASCAR hibája, hogy meghozta a szabályt, hanem a beszállítóé, hogy nem talált megoldást. Értem én, hogy így elveszítik az üzletet, és van ez a hatalmas feleslegük a sima tetejű keréktárcsákból, de csak úgy bedobják őket a kocsiba.

Fern szerint a csapat megpróbálta ezeket kiválogatni Észak-Karolinában, mielőtt a Las Vegas Motor Speedwayre indult volna a múlt hétvégén, de egyet kihagyott. Szerencsére a csapat első kerékcseréje során Greg Donlin kiszúrta az illegális kerékanyát, miközben a boxutcában a verseny előtt a kerékanyákat ragasztotta. A technikai igazgató szerint nekik kiscsapatként egy kizárás katasztrofális lenne.

A boxutcai csapatunk nagyszerű. Fenomenálisak, a bajnokságban mindenképp top 10-es teljesítményt nyújtanak. De nem engedhetünk meg magunknak egy DQ-t vagy egy pénzbüntetést, mert 10-ből kilencszer a rájátszásba kell bejutnunk” – mondta Fern.

Pénteken Fern a Twitteren osztott meg fotókat egy rakás kerékanyáról, amelyet csapata a Phoenix Racewayen szitált át. A 250 ellenőrzött kerékanya közül csak 57 volt legális.

Nem ad annyit

Brad Perez, a NASCAR Camping World Truck Series-ben szereplő 25-ös rajtszámú Rackley W.A.R. csapat gumitechnikusa egyetértett Hunt és Fern véleményével. Eszerint a KRC illegális kerékanyái a Cup Series ügyfelei miatt érkezhettek, akik a múltban így rendelték meg a kerékanyákat. Perez is egyetért Fern értékelésével, miszerint a szándékosan elcsalt kerékanyáknak egyszerűen nincs értelme az Xfinity és Truck Series csapatoknál.

Számunkra nincs értelme a ennek. Ez egy olyan kis előny, hogy mi értelme van?” mondta Perez. „Ha pár menettel kevesebb van a kerékanya felületén, az ugyan talán felgyorsítja a kerékcserét, de egyszerűen nem eléggé.Egyszerűen nincs okunk arra, hogy ilyesmivel csaljunk, amikor a jó öreg, hagyományos, gyors dolgokkal is meg lehet ezt oldani.

Bár Fern azt mondja, hogy a 68-as számú csapat folytatja a kerékanyák kiválogatását, amíg a beszállító nem talál megoldást a versenycsapatok számára, azt mondja, hogy az olyan dolgoknak, mint a módosított kerékanyák, még mindig van pénzügyi hatása az istállók számára, amelyek még a versenypályára érkezés előtt kiszúrják őket.

Egyszerűen szívás, amikor 600 dollárt költesz egy új doboz kerékanyára, és nem tudod felhasználni a 10 százalékát, mert illegális” – panaszolta Fern.

Kemény büntetés

Hunt, Fern és Perez egyetértettek abban, hogy a kizárás kemény dolog volt a Front Row Motorsport számára, de Hunt és Fern kijelentették, hogy kiállnak a NASCAR döntése mellett, mivel a kerékanya végül is a NASCAR szabályai szerint illegális volt. Perez egyszerűen meglepődött, hogy a kizárást a fellebbviteli bizottság helybenhagyta, mivel a kerékanyák vizsgálata az Xfinityben csak Daytonában kezdődött meg, a Truck-csapatok pedig Las Vegasig nem voltak tisztában ezekkel.

Őszintén meglepett, hogy nem nyerték meg a fellebbezést” – magyarázta Perez. „Amennyire én tudom, a NASCAR igazán az Xfinity esetében csak Daytonában kezdett el szigorítani ezen a téren. Ránk nem csaptak le, még csak nem is ellenőrizték a kamionunkat Daytonában, de úgy hallottam, hogy az Xfinityben a fél mezőny lebukott az első próbálkozásnál. Aztán keresgélniük kellett, hogy legális kerékanyákat találjanak, amiből  néhány csapatnál csak két-három szett volt legális a megvásároltak közül.

Carl Long, az MBM Motorsports csapattulajdonosa azt mondja, neki is voltak problémái a KRC kerékanyáival. Ő a NASCAR kapcsán frusztráltabb, mint a KRC miatt. Long személyesen nem is értett egyet a NASCAR-ral abban, hogy mi a legális és mi az illegális kerékanya.

Vettünk egy dobozzal, amiben a rossz volt, aztán egy másikban meg a szabályos. [A NASCAR-nak] nincs olyan mérőműszere, amivel megmondhatná, hogy mi szabályos és mi nem, vizuális vizsgálat történik. Volt néhány, amit kidobtak a műszaki vizsgán, határesetnek nevezték őket. Nincs mérőeszköz, nincs semmi. De vannak olyanok is, amelyek nyilvánvalóan csaltak, és még csak nem is tudtuk, hogy csaltak. Valamelyik cég vagy valaki tavaly gyártatta le őket.

[adrotate group="7"] [adrotate group="9"]