péntek, április 26, 2024

A NASCAR új érája kezdődik – Dale Earnhardt Jr. szavaival

Dátum:

Megosztás:

A NASCAR on NBC elemzője, Dale Earnhardt Jr., a kétszeres Daytona 500 bajnok és a NASCAR Hall of Famer tagja.

- Reklám -

Gondoljatok bele. Adott egy agysebész, és közvetlenül a műtét előtt valaki besétál, és új műszereket ad át neki, amelyeket még soha senki nem használt, és a műtét során ezeket kell használnia. Ez egy kicsit nyugtalanító lenne.

- Reklám -

Bizonyos értelemben ez az, amivel a NASCAR Cup Series versenyzői szembesülnek, amikor a vasárnapi Daytona 500-on a Next Gen autóval versenyeznek majd – írja Dale Earnhardt Jr.

A pilóták egy teljesen más autóban ülnek, amely másképp reagál a draftban, mint amivel évek óta versenyeznek. Hajlandónak kell lenniük arra, hogy órákra járjanak és jegyzeteljenek futam közben. Néhány versenyző nagyon makacs lesz, és megpróbálja ugyanazokat a technikákat erőltetni, amelyek már nem igazán fognak működni.

- Reklám -

Én személy szerint úgy kezelném az egészet, mint amikor belemegyek egy hideg vízbe. Egy kicsit bemész, aztán egy kicsit még jobban. Folyamatosan kicsit több dolgot kipróbálni a draftolásnál, és, hogy mit fog csinálni az autó és a levegő.

Tanulni, tanulni, tanulni…

Az 500-as futamon, a tavaszi Talladega-i versenyen és az év későbbi részében Daytonában is tanulni fogsz erről az autóról. Egész évben tanulni fogsz.

Az egyik dolog, ami eddig feltűnt, hogy úgy tűnik, a Fordok tandemje nagyon jól húz. Tudják egymást lökni a kanyarokban is. Jól draftolnak az egyenesekben. Nem tudom, hogy a Toyota vagy a Chevrolet versenyzői eléggé megbíznak-e autójukban, hogy ezt megpróbálják.

A Toyota (a képen) és a Chevrolet armadája aggódhat, nagyon jók a Fordok
A Toyota (a képen) és a Chevrolet armadája aggódhat, nagyon jók a Fordok Fotók: Chris Graythen/Getty Images/NASCAR Media

Nem akarsz úgy nekivágni a versenynek, mintha hátrányban lennél. A Chevrolet-k tandemje – amikor a januári daytonai teszten kipróbáltuk – elég kényelmetlen volt. Az élen haladó autót nagyon könnyen túlkormányzottá vált, olyan volt, mint egy bevásárlókocsi.

A lökhárítók egyszerűen nem illeszkednek egymáshoz, és az autó folyamatosan be akar fordulni, miközben a Ford orra nagyon lapos. A farokrészek is nagyon laposak, és így szinte tökéletesen össze tud kapcsolódni a két gép.

Ha Fordos vagy, akkor örülnöd kell ennek az előnynek. Ezek azok a fajta dolgok, amelyek miatt fájni fog a szíved, és egy kicsit kialvatlan leszel éjszaka, ha egy másik márka autójában ülsz.

Óriási leszoríterő, más vezetési stílus

A másik dolog, amire figyelni kell, hogy mekkora a légellenállás ezekben az autókban. Ezt a teszt során vettem észre. Csak egy kicsit vettem le a gázpedálról, hogy megvárjam, mi történik körülöttem, és majdnem elvesztettem a draftot. Ekkora légellenállással olyan, mintha állandóan ellenszéllel küzdenél.

A sor legvégén lévő srácok szinte pánikba esnek, mert attól félnek, hogy lemaradnak majd a mezőnytől. Úgy tűnik, különösen, ha a Fordok vannak elöl, akkor tandemben tudnak menni. Le tudják szakítani ezeket a srácokat a huzat hátuljáról, és ezt látják is.

A Duelek után kiszálltak az autóikból, és azt mondták egymásnak: „Hé, láttátok ezt? Próbáljuk meg ezt csinálni a versenyen is. Próbáljuk meg, hogy ez egy olyan verseny legyen, ami közöttünk dől el.

Amit most látunk, az engem arra a csomagra emlékeztet, amit 2004-ben, ’05-ben és ’06-ban használtunk, amikor is a mezőny szét tudott szakadni. 2004-ben, amikor nyertem, Tony Stewart és én a verseny végén egy jó darabig egyedül voltunk.

A hátulról jövő srácoknak nem volt esélyük arra, hogy összedolgozzanak és utolérjenek minket, így nem volt esélyük arra, hogy versenyezzenek velünk a győzelemért. Ez idén is lehetséges.

McDowell Ford Mustangjának orra tökéletes lehet a Daytona 500-as draftolásra
McDowell Ford Mustangjának orra tökéletes lehet a Daytona 500-as draftolásra Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images

Ki lesz a pit királya?

Éppen ezért kritikus pont lesz a pitbe való be- és kijutás – a zöld zászló alatt -, mert az autó nagyon nehézkes. Ha kijössz a pitből, és 50 vagy 100 métert engedsz egy csapat autónak, akkor nagy valószínűséggel már nem tudsz felzárkózni majd rájuk.

Valami mást is tennék a vasárnapi 500-as verseny előtt: beszélnék a spotteremmel, miután láttam Joey Logano balesetét a párbajban, és hallottam, hogy Logano azt mondta, hogy a mögötte lévő autó gyorsabban közeledett, mint gondolt.

Egy másik dolog, amire figyelni kell, az a kormányzás, ami újdonság ebben az autóban. A kanyarokban egyáltalán nem kell sokat forgatni a kormányt.

A januári daytonai teszten beszélgettem William Byronnal, és megkérdeztem tőle, milyen átállni erre az új kormányzási módra.

Az izommemóriáddal és a sokéves tapasztalattal az lesz az azonnali reakciód, hogy sokkal jobban elfordítod a kormányt. Ez nagy bajba fog sodorni, mert vagy belerohansz egy másik autóba, vagy megpördülsz.

Azt mondta, hogy ugyanezt az aggodalmat és szorongást érezte, de elégszer tesztelte már az autót, és ezért kezd kialakulni az új izommemóriája.

Dale Earnhardt Jr. nem csak vezette az autókat, de sokat beszélgetett a versenyzőkkel is
Dale Earnhardt Jr. nem csak vezette az autókat, de sokat beszélgetett a versenyzőkkel is Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images/NASCAR Media

Milyen lesz a verseny?

Ha voltál már valaha kísértetházban a barátaiddal, amikor elindultok, mindenki azt mondja: „Te mész először. Én nem megyek előre.

Mindenki apró lépéseket tesz, várva, hogy valami kiugorjon és halálra rémítsen. Ahogy haladsz a házon vagy az ösvényen keresztül, a tempód egy kicsit felgyorsul. Elkezded élvezni, még akkor is, ha a frászt hozod magadra.

Szerintem a versenyzők is így fognak viselkedni a versenyen. Ahogy halad előre a verseny, a komfortérzetük növekszik, az önbizalmuk nő, és ez az autó, ami idegen számukra, kezd értelmet nyerni. Akkor a versenyző és az autó eggyé válnak.

Szóval csatoljátok be magatokat, és élvezzétek, amit ezek a versenyzők a vasárnapi futamon csinálni fognak.