Vasárnap került sor az Indy 500 időmérőjének második felére. Az első rajthelyet új rekordot felállítva Scott McLaughlin szerezte meg. A nevezők közül Nolan Siegel nem tudta magát kvalifikálni a legendás futamra.
Jövő vasárnap rendezik meg a 108. Indianapolisi 500 mérföldes futamot. A hagyományoknak megfelelően egy héttel a verseny előtt, szombaton és vasárnap tartották a viadal időmérőjét. Fontos tudni, hogy ez soha nem az Európában megszokott módon zajlik, például nem a legjobb köridő, hanem egy négy körből álló futás átlagsebessége alapján rangsorolják a pilótákat.
A verseny, ami külön szótárat érdemel: az Indy 500 különleges kifejezései
Az Indy 500-on harminchárman vehetnek részt, idén viszont ennél eggyel többen kerültek fel a nevezési listára. A kvalifikáció első napján, szombaton derült ki, hogy ki az a négy pilóta, akiknek vasárnap egy külön mérkőzést kell megvívniuk egymással a három utolsó bejutó helyért, amelyek egyben a 31. és a 33. közötti rajtpozíciókat jelentik. Nem meglepő módon a Dale Coyne Racing két beugrója, az újonc Nolan Siegel és a mezőny egyetlen női versenyzője, Katherine Legge is bekerült a négy közé. A másik két névre azonban már jobban felkapta a fejét az ember, hiszen a rutinos Graham Rahalnak és a viadal 2022-es győztesének, Marcus Ericssonnak is veszélybe került az indulása. Utóbbi rossz szereplésének az volt a magyarázata, hogy a csütörtöki edzésen összetörte az autóját, az újjáépített gépet pedig szombatra nem sikerült megfelelően beállítani.
Marcus Ericsson has been involved in a frightening crash coming around Turn 4. Luckily he was able to walk away from the incident. Thankful for the INDYCAR Safety Team and the safety equipment within these cars. pic.twitter.com/AEnsoimdD3
— Andretti INDYCAR & INDY NXT (@AndrettiIndy) May 16, 2024
Ericsson aztán vasárnap is hibázott, egy nagyon furcsa baklövést követett el. Az első próbálkozása alkalmával ugyanis elszámolta a megtett köröket, és három után elkezdett volna lassítani. Persze a csapata rászólt, hogy ne tegye, de akkor már késő volt, így percekig azon lehetett izgulni, hogy kiesik-e a svéd versenyző. Végül második nekifutásra már sikerült négy kört jól befejeznie, végül Legge mögött másodikként zárt, így a 32. helyről fog rajtolni. Az utolsó bejutó pedig Rahal lett, miután Siegel először nem tudott nála magasabb átlagsebességet hozni, majd nekivágta a falnak az autóját.
The DRAMA of Bump Day!
What just happened to @Ericsson_Marcus and the No. 28?
📺: #Indy500 qualifying on NBC and Peacock pic.twitter.com/NXuh3WxG3H
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 19, 2024
Visszatérve a szombati eseményekre, az időmérő első napján dőlt el a 13. és a 30. közötti rajtpozíciók sorsa is. A legjobb 12-ről pont lemaradt Colton Herta és Álex Palou is, akik így a 13. és a 14. helyről vághatnak majd neki a futamnak. Az igazán nagy nevek közül viszont Scott Dixon teljesített a legrosszabbul, ő csak a 21. pozícióból fog elindulni.
Vasárnap először a 6. és 12. közötti rajthelyeket osztották ki. A legjobb hatról sorrendben Rinus VeeKay, Pato O’Ward és Felix Rosenqvist maradtak le a legmagasabb átlagsebességgel. A 10. pozíciót kisebb meglepetésre az idén beugróként induló kétszeres Indy 500-győztes Szató Takuma szerezte meg. Mellőle Kyle Kirkwood és a szintén sokakat meghökkentő Ryan Hunter-Reay rajtolhatnak majd. Hunter-Reay Szatóhoz hasonlóan idén csak ezen a viadalon vesz részt, amelyet 2014-ben meg tudott nyerni.
Az utolsó etapban először Santino Ferrucci teljesítette a négy körét, az átlagsebessége 232, 692 mérföld/h volt. Ezután a beugró Kyle Larson következett, a 2021-es NASCAR Cup Series bajnok 232,846 mph-val átvette a vezetést. Aztán Larson alkalmi csapattársa, Alexander Rossi 233,090 mph-val tovább emelte a lécet
At least a Top 5 start in your first Indianapolis 500?
That’s money, Yung Money 💰
📺: #Indy500 qualifying on NBC and Peacock pic.twitter.com/4CIB9PhmLW
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 19, 2024
A Penske pilótái azonban nem tervezték azt leverni, a nemrég botrányba keveredett csapat versenyzői vasárnap óriási fölényben voltak mindenki mással szemben. Először a tavalyi Indy 500-győztes, Josef Newgarden állt 233,808 mph-val az élre, majd a 233,917 mph-val közlekedő Will Power neve került a tábla tetejére.
Roger Penske keményen reagált az IndyCar-csapata botrányára, nem úszták meg a felelősök
Azonban még ez sem volt elég Scott McLaughlin ellen, aki 234,22 mph-s átlagsebességgel teljesítette a négy körét. A háromszoros V8 Supercars-bajnok ezzel karrierje negyedik Indy 500-án megszerezte az első pole pozícióját. Ráadásul ezzel a Penske 1988 óta először kisajátította az első sort.
To the TOP from Down Under!@smclaughlin93: The FASTEST pole winner in the history of the #Indy500! pic.twitter.com/0UbR7pHqM1
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 19, 2024
McLaughlin egy új rekordot is felállított, a legmagasabb pole pozíciót érő négy körös átlagsebességét. Eddig ebben Palou volt az élen, aki tavaly 234,217 mph-val szerezte meg az első rajthelyet. A pole pozícióra vonatkozó kitétel azért fontos, mert Arie Luyendyk neve mellé 1996-ban 236,986 mph került, de a lebonyolítási rendszer miatt nem az övé lett a pole pozíciót.
A 108. Indy 500 teljes rajtrácsát ezen az oldalon lehet megtalálni.