hétfő, április 29, 2024

Az elmúlt évek legszorosabb daytonai befutói, Chevrolet-belharctól az összeütköző Porschékig

Dátum:

Megosztás:

Az előttünk álló hétvégén fog sor kerülni az idei Daytonai 24 órás futamra. Ennek apropóján az eheti Retro Verseny Ajánlóban felidézünk három nagyon szoros befutót az elmúlt évekből.

- Reklám -

A Retro Verseny Ajánló rovatunkban minden szerdán elhozunk egy (vagy több) ingyenesen megtekinthető izgalmas futamot az Amerikai Egyesült Államokból.

- Reklám -

Már csak pár napot kell várni az év első igazán nagy amerikai versenyére, hiszen január 27-én elrajtol az idei Daytonai 24 órás futam, amelyen Brad Pitt is autóba ül. Az előző hétvégén tartották az IMSA szezonnyitójának „főpróbáját”, a Roar Before the 24-t, amelynek keretein belül az időmérőt is megrendezték. A GTP-kategóriában a 31-es számú Action Express Cadillac bizonyult a leggyorsabbnak, ráadásul Pipo Derani új pályacsúcsot állított be (1:32.656). Az LMP2-ben a United Autosports 2-es autója futotta a legjobb időt Ben Keatinggel a volán mögött (1:38.501), a GTD-ben pedig Sebastian Priaulx repítette a pole pozícióba az AO Racing’s 77-es Porschéjét, amely a csapat közkedvelt „Rexy” festését viselte (1:44.382).

- Reklám -

A szombaton magyar idő szerint 19.40-kor kezdődő futamon izgalmas versenyre van kilátás, hiszen mindhárom kategória kvalifikációján egy tizedmásodperc körül volt a különbség az első két helyezett között. Valamint amellett sem lehet szó nélkül elmenni, hogy 59 egység lesz ott a rajtnál, olyan neveket felvonultatva, mint Jenson Button, Álex Palou, Marcus Ericsson (mind GTP), Felipe Massa, Pato O’Ward, Scott McLaughlin (LMP2) és Romain Grosjean (GTD).

Azért, hogy olvasóink kedvét meghozzuk a versenyhez – amelyet ingyenesen megnézhetnek majd az IMSA honlapján – most elhoztunk három szoros befutót, illetve végjátékot az elmúlt évekből, amelyek megmutatják, milyen izgalmakat tud szolgáltatni a Daytonai 24 órás. A videó minden esetben a kiemelt összecsapásnál indul el.

A 2016-os futam utolsó negyedórájára talált egymásra a Corvette Racing két GTLM-ben induló autója, az elöl haladó 4-est Oliver Gavin, az őt támadó 3-ast pedig Antonio García vezette. A két Chevrolet nagyszerű csatát vívott egészen a célvonalig, ahol minden idők egyik legszorosabb befutójával döntötték el a kategóriagyőzelem sorsát. Ez a párharc csak azért jöhetett létre, mert az istálló menedzsere, Doug Fehan meggyőzte a döntéshozókat, többek között a gyártó alelnökét, hogy ne adjanak ki csapatutasítást, bár végül azt azért kikötötték, hogy vigyázniuk kell egymásra a pilótáknak.

A 2022-es verseny izgalmas végjátékát egy sárga zászló okozta, amely összerántotta a mezőnyt. A futamot fél órával a leintés előtt indították újra, majd a DPi- és a GTD-kategória megnyeréséért is szórakoztató csata alakult ki. Előbbiben két Acura és a bennük helyet foglaló Hélio Castroneves (Meyer Shank Racing) és Ricky Taylor (Konica Minolta) csapott össze, utóbbiban pedig két Porsche, Laurens Vanthoor (KCMG) és Mathieu Jaminet (Pfaff Motorsports) vívott egymással. Vanthoor és Jaminet küzdelme az utolsó körig szoros maradt, azonban a célvonalnál már egyértelmű volt, hogy ki lesz a győztes, mivel nem sokkal a vége előtt összeütközött a két autó (aki csak erre lenne kíváncsi, erre a linkre kattintva megtekintheti külön is).

2023-ban újra a sárga zászló került főszerepbe a futam utolsó részében, viszont a legszorosabb küzdelem ebben az esetben az LMP2-ben alakult ki. Az 55-ösben (Proton Competition) ülő James Allen két körrel a vége előtt érte utol Ben Hanley 4-es autóját (CrowdStrike Racing). Ezután pedig a két Oreca lélegzetelállító küzdelmét figyelhették a nézők, a célvonalnál végül alig 16 századmásodperc volt a különbség a két egység között.