back to top
péntek, május 3, 2024

Végleg meg akarják szüntetni a legendás Laguna Seca-i pálya működését a helyi lakosok

Dátum:

Megosztás:

A Hét Pillanata rovatunkban beszámolunk arról, hogy helyi lakosok egy csoportja beperelte a Laguna Seca-i pályát üzemeltető megyét. A felperesek végleg meg akarják szüntetni a versenyzéshez kapcsolódó tevékenységeket, a zaj- és környezetszennyezésre hivatkozva.

- Reklám -

A Laguna Seca-i pálya túlzás nélkül nevezhető az amerikai és az egyetemes autósport legendás helyszínének. Az IndyCar elődjeinek naptárában 1983 és 2004 között megszakítás nélkül szerepelt, majd egy hosszú kihagyás után 2019-ben tért vissza, mint a szezonzáró színhelye (bár idén máshol fejeződik majd be az idény). A kaliforniai létesítmény régóta elengedhetetlen része az IMSA menetrendjének is. Az aszfaltcsík mítoszát az is növeli, hogy itt mutatták be az amerikai formaautózás egyik leglátványosabb előzését. Az 1996-os PPG IndyCar szezon utolsó versenyének utolsó körében Alex Zanardi utolérte az élen haladó Bryan Hertát, majd a Dugóhúzó (Corkscrew) nevű kanyarkombinációban meg is előzte. A később egy baleset miatt mindkét lábát elvesztő Zanardi bátor manővere „The Pass” néven híresült el.

Rég várt érkezője, de vesztese is van az IndyCar versenynaptárának

- Reklám -

A pálya 1957-ben épült, és azóta bevezettek néhány korlátozást a zajszennyezésre és a versenynaptárra vonatkozóan. A helyi hatóságok által előírt rendelkezések értelmében a zajt 90 és 105 decibel közötti értékben maximálták, míg a versenynapok száma egy 1983-as törvény értelmében legfeljebb 35 lehet, ráadásul ezek közül 24-re maximum 5 ezre látogathatnak ki. Ugyanakkor a pálya mentesül egyes területrendezési és környezetvédelmi törvények alól.

- Reklám -

A helyi lakosok egy csoportja nemrég beperelte a helyszínt, pontosabban az azt üzemeltető kaliforniai Monterey megyét. A Highway 68 Coalition elnevezésű formáció minden eszközt meg akar mozgatni annak érdekében, hogy megtámadják a pálya törvényességét, és véglegesen megszüntetnék a versenyzéshez kapcsolódó eseményeket.

A kereset értelmében a pálya nem tartja be a környezetvédelmi rendeleteket, és a területrendezési törvények nem teszik lehetővé a területrendezési törvények. Többek között azt is megemlítik, hogy nem megfelelő szennyvízelvezető létesítményekkel és vízellátással rendelkezik, amelyeknek magas az arzéntartalmuk. Hozzá kell tenni, hogy konkrét számok nem szerepelnek a dokumentumban. Azt is megemlítik, hogy a helyszín „közveszélyes, és olyan helyrehozhatatlan károkat okozott és fog okozni, amelyek pénzben nem kifejezhetőek”.

Emellett arra is kitérnek, hogy 2020 után jelentősen megnőtt a pályán zajló aktivitás, pedig az üzemeltetőket állítólag továbbra is kötnék a korlátozások. Ráadásul az elmúlt évtizedekben jelentősen megnőtt azon lakosok száma, akiket zavar a pálya működése. Nem is elsősorban maga a versenyzés, hanem azok a napok, amikor bérbe adják a pályát.

„Ez a dolog jól dokumentált – nyilatkozta az SFGATE-nek Richard Rosenthal, a csoportot képviselő egyik ügyvéd. – Csak meg kell nézni, hogy 1985 és 2000 között mennyiért adták bérbe a pályát, és most mennyiért. Látni fogják, hogy a zajhatás szintje új és magas szinten van Laguna Secában. A pályát most már évente háromszáznegyven napra bérlik. Szinte minden nap használják ezt a létesítményt. A mindennapi használatból eredő zajról van szó, a túlzott zajról beszélek. A százhárom-százöt decibeles vagy annál magasabb zajról beszélek.”

Hozzá kell tenni, hogy a történetben van néhány ellentmondás. Egyrészt a lakott területhez közeli lőtér nem zavarja a lakosokat, másrészt az ingatlantulajdonosok többsége akkor költözött oda, amikor a pálya már működött. Mindenesetre Nicholas M. Pasculli, Monterey megye kommunikációs igazgatója kedvező döntésre számít, mondván, az állítások nem megalapozottak. Hozzátette, mindez nem befolyásolja azt a nyolc kiemelt versenyhétvégét, amelyet 2024-ben terveznek lebonyolítani. Ez azt jelenti, hogy az IMSA (május 12.) és az IndyCar (június 23.) idei futama sem forog veszélyben.

VIDEÓ: Ezt imádni fogod! Így hajtották meg Senna autóját Laguna Secában