back to top
péntek, november 22, 2024

Andretti esete mutatja meg, mekkora a probléma az F1 és az IndyCar viszonyával?

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

Michael Andretti és csapata tényleg szinte minden követ megmozgatva szeretne az F1-be kerülni. Hiába sikeresek több sorozatban is, a legnagyobb falatra fáj a foguk.

- Reklám -

Az Andretti Autosport anno 2001-ben, egy CART-csapatként jött létre, és az ottani (később IndyCar) sikerekre alapozva azóta további bajnokságokba is bővítették az alakulatot. Rallycrossban például sorozatban öt amerikai bajnoki címet szereztek, és futamgyőzelemig jutottak a Formula E-ben, az American Le Mans Seriesben [az IMSA elődje], az ausztrál Supercarsban és az Extreme E-ben is.

- Reklám -

A szervezet alapja azonban továbbra is az indycar.com és az együléses versenyautók maradtak, annak ellenére, hogy az amerikai bajnokságok népszerűsége éppen kiheverte az IndyCar és a CART rivalizálását.

A bajnokság, amitől még Ecclestone is félt – a CART látványos sikere és bukása

- Reklám -

Az IndyCar körül átalakultak a körülmények… vagy mégsem?

Az IndyCar viharos időszakát követően végül Roger Penske vette át a sorozat és az Indianapolis Motor Speedway irányítását 2019-ben, és… Azóta jött a COVID, és nem történt meg az ugrásszerű növekedés vagy a visszatérés az aranykorba.

A legnagyobb kritikát az kapta, hogy a több, mint 10 éves Dallara karosszériát és a motorokat nem tudták felváltani egy újabb konstrukcióval, hiába voltak tervek évek óta. A döntésképtelenség ráadásul egy harmadik motorgyártó távozásához is vezetett, így végül maradt minden a régiben.

Igaz, a versenyekre nem lehetett panasz, és a fiatal pilóták révén az utánpótlás is biztosítottnak tűnik, amikor az olyan veteránok, mint Scott Dixon és Will Power szögre akasztja a sisakot. A nézőszám is emelkedik, de ez lehet annak is oka, hogy a Forma-1 térnyerése miatt az egész motorsport iránt nagyobb lett az érdeklődés, nem feltétlenül Penske törekvéseinek köszönhető ez.

A versenynaptár sem ment át nagyobb változáson, bár úgy tűnik, úton vannak a változások ezügyben.

Hoppon maradhatnak az IndyCar európai rajongói

Penske újítási kísérletei eddig úgy tűnik, zátonyra futottak. Egyrészt sok év után megszakították együttműködésüket az iRacinggel, és helyette egy új videójátékot akartak piacra dobni, de a csőd szélére sodródott a stúdió, akik felelősek a projektért. Hasonló sorsra jutott a Drive to Survive mintájára létrehozott dokusorozat készítője is, így kérészéletű lehet ez a projekt is.

Andretti nagyobb közönséget szeretne magának, és úgy tűnik, ezért minden követ megmozgatnak. Januárban tőzsdére bocsájtották a csapat mögötti céget, utána pedig a befolyt tőkéből új főhadiszállás építésébe kezdtek. Az F1 minden pénzügyi kételyére azt felelték, a pénz nem akadály, de vajon tényleg így van?

A Cadillac-kel kötött szövetség is jó helyzetbe hozza őket autóipari szempontból, de azonkívül még egy fontos üzletet ütöttek nyélbe a télen: felvásárolták Amerika egyik legnagyobb sportautó csapatát, a Wayne Taylor Racinget. Ennek következtében szorosabbra fűzték a kapcsolatukat a Hondával az Acura révén, akiknek a gyári programja a GTP [a Le Mans-i királykategória] és a GT3-as autókkal is a kezükbe került. Ha ez még nem lenne elég, Andretti az európai junior bajnokságokba is csatlakozna, ami érdekes kérdéseket vet fel.

Az elsőszámú céljuk ezzel az volt, hogy kifejezzék az elhatározásukat a Forma-1 felé. Michael Andretti azonban kiemelte, a juniorjaikat szeretné kinevelni az F2-es és F3-as csapatokkal. Jelenleg a négy autót számláló Indy NXT (korábban Lights) istállójuk hivatott erre, az IndyCar alá betagozódva.

Amerikai nevelőprogram Európában?

Az Andretti F1-en túlmutató tervekkel rendelkezik

Ugyan Andretti nem közölte egyből azt, hogy ezzel véget vetnének a programnak, valószínűleg két nevelőcsapat fenntartása sokkal több pénzt és embert emésztene fel, mint amivel most rendelkeznek – főleg egy potenciálisan induló F1-es programot is beleszámítva.

Ha pedig inkább az F1 létráján mennek végig az amerikai tehetségek, azzal az IndyCar utánpótlása csappanhat meg. A „Road to Indy” elnevezésű bajnokságok így is megszenvedték a COVID hatását, és már nem először kell vetekedniük az FIA-val a versenyzőkért.

A tavalyi évhez képest az Indy NXT, a USF Pro 2000 és a USF2000 indulóinak száma is növekedett (10 környékéről már inkább 20 felé közelít a szám), azonban az is látszik, hogy az Európába igyekvő juniorok miatt az FIA bajnokságai meg tudták vetni magukat az óceán túloldalán is.

Elsőként az FIA 2016-ban indult F4-es bajnoksága az, ami szóba kerülhet bármilyen fiatal versenyző karrierjáben. A többször akár 30 főt számláló mezőnyhöz képest a Road to Indy hasonló szintjén (USF Juniors), tavaly egy hétvégén sem volt több 20-nél a nevezők száma.

Aztán ott van még a Formula Regional Americas (korábban F3), ami az eddigi 5 szezonjában megduplázta az indulóinak számát. Igaz, a 12 még így sem számít acélos számnak, de ezzel a bajnoksággal is egyre jobban számolnia kell a csapatoknak és a pilótáknak is.

Főleg, hogyha a Forma-1 a céljuk, ami még az IndyCar-versenyzők esetében is előfordul. Hiszen az FIA a saját bajnokságaiban szerzett eredményeket kiemelten számítja bele az F1-hez szükséges szuperlicensz-rendszerbe.

Apró figyelmetlenség miatt az F1 összetűzésbe keveredett egy legendás amerikai pályával

Hiába nem akarják elismerni a felek, az óceán két oldalán állók érdekei ütköznek, ez látszik a nemrég nyilvánosságra kerülő kisebb nézeteltérésből is. Az emberek (legyen szó csapatokról vagy nézőkről) ideje és pénze ugyanis véges, és kevesen vannak, akik mindkét – egymástól egyébként igen sokban eltérő – sorozattal tudnak egyszerre foglalkozni.