A NASCAR döntése, miszerint elutasította az LGBcoin megjelenését Brandon Brown Xfinity autóján, nagy változásokat hozhat a széria jövőjébe.
A szankcionáló testület fontolóra vette a szabályok megváltoztatását, hogy korlátozza az olyan szponzorációkat, amelyekről úgy véli, hogy politikai jellegűek, mivel arra törekszik, hogy a lehető legkevésbé legyen megosztó.
Bár a NASCAR-nak a múltban is voltak szponzori vitái és konfliktusai, a politikai jellegű szponzorációk jóváhagyásának megtagadása nehezebbé válhat az Egyesült Államok jelenlegi politikai klímájában – írja Bob Pockrass, a Fox Sports újságírója.
„Ez mindenki számára nagyon kényes kérdéssé vált” – mondta Eddie Gossage, a Texas Motor Speedway korábbi elnöke, aki tavaly egy hasonló szponzorációs vitába keveredett, amikor az NRA (Nemzeti Fegyvertartók Szövetsége – a szerk.) szponzorált egy versenyt a pályáján.
„Ez az a pont, ahol a NASCAR, vagy egy bármilyen liga számára nehézzé válik azt mondani, hogy nem engedélyezzük, mert vannak bizonyos dolgok, amelyek nem biztos, hogy ide tartoznak, és ez megítélés kérdésévé válik – és akkor a szankcionáló szervezetet vagy a ligát azzal vádolják, hogy politikai álláspontot képvisel.”
A Brandon Brown történet
Brown akaratlanul is politikai figurává vált, amikor októberben megnyerte az Xfinity futamot Talladega-ban.
Brown megpróbálta kihasználni a szlogen hírnevét, és üzletet kötött a LGBcoin kriptopénzzel, amely a skandáláshoz kapcsolódva jött létre.
A NASCAR közben teljes zűrzavart okozott, hiszen karácsony után elfogadta a szponzorációt, azonban január első hetében hivatalosan is elutasította azt.
Az LGBcoin legnagyobb befektetője perrel fenyegetőzik, kártérítést szeretne azoknak, akik a kriptopénzbe fektettek, amelynek értéke a NASCAR döntését követő órákban esett.
A szabálykönyv azonban kimondja, hogy a széria bármikor és bármit dönthet a szponzorációk kapcsán.
„A NASCAR-nak valamikor tisztáznia kell a szabályokat” – mondta Ramsey Poston, a NASCAR korábbi szóvivője, aki a Tuckahoe Strategies tanácsadó céget működteti. „Ezt a határvonalat nagyon trükkös lesz meghúzni.”
„Vannak könnyen megítélhető esetek, amelyek egyértelműen gyűlöletbeszédnek tekinthetőek. A nehéz rész a NASCAR számára az, hogy szinte bármi politikai jellegűnek mondható.”
NASCAR a világ ellen
Amerika premier zárt kasztnis bajnoksága nem hátrál meg a konfliktusokról, ha szponzorációkról van szó. A széria nyert már pert amerikai egyik legnagyobb telekommunikációs cége, az AT&T ellen is.
Az aggodalmak egy részét az okozta, hogy a szponzoráció kérdéses lesz-e a versenyt közvetítő tv társaság számára – a NASCAR jelezte, hogy nem konzultált a csatornákkal az LGBcoin-döntésről -, de a széria is tudja, hogy a márka integritása és imázsa forog kockán ilyenkor.
A NASCAR döntése azt mutatja, hogy az LGB – a szponzor szerint ez más, mint a „Let’s Go, Brandon” felirat – átlépte a határt. De hol van a határ? Ha nincsenek politikai szponzorációk, akkor mi számít politikai szponzorációnak? – Írja Pockrass.