„Meg fogjuk változtatni a sportot” – mondja Justin Marks, a Trackhouse főnöke, aki alapjaiban szeretné felrázni a NASCAR kultúráját.
A NASCAR egyik legvadabb jelenete a Martinsville Speedway-en történt október 30-án, amikor a Trackhouse Racing versenyzője, Ross Chastain a falnak támasztotta az autóját, és padlógázzal végigcsúszott a falon azért, hogy bekerüljön a legjobb négybe.
Ez a videójáték szerű manőver csak hab volt a tortán a Trackhouse Racing meseszerű második NASCAR szezonjára, melyet futamgyőzelmek, sztárvendégek, és egy bajnoki második hely tarkított.
Nem világos, hogy személyesen mennyit fektetett be a Trackhouse elindításába, de amikor Justin Marks 2021-ben megvásárolta Chip Ganassi eladóvá vált eszközeit és charterét, senki sem számított erre a sikertörténetre.
A vételárat sosem hozták nyilvánosságra, de a charterek ára majdnem megduplázódott, mióta Marks megtette a lépést – az akkori 12-13 millió dollár körüli összegről mostanra jóval 20 millió dollár fölé emelkedett.
Ty Norris, a Trackhouse elnöke több mint két évtizede vesz részt a NASCAR-ban, és korábbi főnökeinek listáján szerepel a néhai hétszeres Cup Series bajnok, idősebb Dale Earnhardt is.
Norris szerint Marks abban különbözik a sportágban dolgozók többségétől, hogy nagyobb léptékben gondolkodik, és olyan dolgokat szeretne tenni, amelyek nemcsak a NASCAR-ra, hanem a szórakoztatóipar és a társadalom egészére hatással vannak.
„A legtöbb ilyen vezetői figura mindig csak a versenyzői térben gondolkozik” – mondja Norris. „Ilyen szempontból teljesen más Justin. Ő figyelembe veszi a marketinget, az innovációt, a relevanciát… ez az, ahol a kreatív elméje továbbra is oda visz minket, ahol még nem jártunk.”
Trackhouse Racing: A változás ügynöke
Marks például az év elején Svájcba repült, hogy meggyőzze az F1 2007-es világbajnokát, Kimi Räikkönent, hogy a Project 91 nevű koncepciójával induljon egy egyszeri versenyen a NASCAR-ban.
Az ötlet lényege, hogy egy részidős autót indítanak, amely a versenyzés világsztárjait hozza el egyszeri versenyekre, hogy felhívja a figyelmet a NASCAR-ra, és segítse annak növekedését.
Räikkönen augusztusban Watkins Glenben versenyzett a Trackhouse színeiben, és fantasztikusan ment egészen addig, amíg balesetbe nem keveredett. Azonban már az ő bemutatkozása felkeltette néhány más világsztár érdeklődését is.
Akár Räikkönen – aki egyébként bármikor szólhat Marksnak, és lesz helye a csapatban – akár másik világsztár érkezik a Project91-es autóba, a NASCAR-nak – és a csapatnak – már nyert ügye van.
Marks úgy pozícionálta magát, mint a változás ügynöke, aki megmutatja a sportnak, hogy másképp lehet csapattulajdonos. A Pitbull-lal való partnerségen és a Project 91 kezdeményezésen kívül a Trackhouse egyszerű és jellegzetes grafikával és cégjelzésekkel könnyen megjegyezhető márkajelzéseket alkalmaz a műhelyben és a versenyautók szállítójárművein.
Ezen felül a Trackhouse fejese azt is elmondta, hogy egy nap szeretne egy Trackhouse nevezéssel indulni az Indy 500-on is, valamint érdekli az IMSA új LMDh kategóriája, és Le Mans is.
„Sok mindent szeretnénk csinálni” – mondta Norris – „De mindig annak tudatában szeretnénk majd nekifogni ezeknek a dolgoknak, hogy a NASCAR versenycsapat sikere az első.”
Sikeres szezon, de mi a végcél?
A sokszínű csapatot csak még inkább a térképre helyezte Daniel Suárez sonomai győzelme, miután ő lett az első mexikói versenyző, aki Cup Series versenyt nyert.
Ross Chastain 2022-es szezonjára a videójátékos manővere miatt fognak emlékezni az emberek, de nem szabad elfeledni, hogy az idei szezont a második helyen zárta a pontversenyben és két győzelmet aratott. Suarez az egy győzelemmel és egy utolsó, 10. pontszerző hellyel végzett.
Marksnak nagy céljai vannak; azt szeretné, ha a Trackhouse márka végül olyan visszhangot keltene a NASCAR-ban, mint a Scuderia Ferrari csapat az F1-ben.
„Inspirált és inspirál az, amit a Ferrari felépített a tifosiakkal – van egy identitás a követőikben és a rajongóikban” – mondta Marks. „Valahogy így szeretném, ha a Trackhouse is oda jutna el.„