back to top
szerda, december 11, 2024

Szerelőműhelyből az IndyCar csúcsára – ő a Ganassi munkásosztályból érkezett kulcsembere

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

Dave Pena a Chip Ganassi mérnökeként három Indy 500-győzelemből és öt bajnoki címből vette ki a részét. A munkásosztályból származó szakember története maga az amerikai álom: Pena a családi autószerelő műhelyből jutott el a globális autósport egyik legmagasabban jegyzett szériájának csúcsára. 

- Reklám -

Az IndyCar számára különösen fontos a most zajló Hispán örökség hónapjának megünneplése, hiszen a széria erős gyökerekkel rendelkezik a kultúrkörben. A szervezet az ünneplés kapcsán már hozott vitatható döntést, most azonban biztos kézzel nyúltak hozzá a témához, és külön cikkben méltatták a latin gyökerekkel rendelkező Dave Penat, a Chip Ganassi és az IndyCar egyik meghatározó mérnökét.

PR-baki az IndyCartól? – jót akartak, de a szurkolók kiakadtak

- Reklám -

Pena pályafutását még ő maga is figyelemre méltónak találta az ünnepi hónap kapcsán, hiszen történetének kezdetekor nem tűnt valószínűnek, hogy egyszer majd ilyen magasságokba juthat el.

- Reklám -

„Őrület” – kommentálta karrierjét a mérnök.

1960. januárjában Trudy Hennep, egy Holland Guyanában (mai nevén Suriname) született légiutaskísérő autójával behajtott egy New York-i benzinkútra, ahol épp a mexikói születésű Lucio Pena volt szolgálatban. A találkozás mindkettőjük életét megváltoztatta.Első látásra szerelembe estek, amit hamar házasság és három gyerek követett. Ekkor még nem sejthették, hogy legfiatalabb fiuk az észak-amerikai autósport egyik legfontosabb csapatának lesz vezető alakja.

Dave Pena 1968-ban született New Yorkban, a család költözése miatt középiskolába már nem a Nagy Almában, hanem Dél-Floridában járt. Szülei a hangzatos nevű Hollywoodban (ez egy mára Miamival teljesen egybeépült város) tartottak fent egy autóalkatrész üzletet. Dave Pena és idősebb bátyja, Robert már fiatal korban jelét adták, hogy imádják az izomautókat, később közösen merültek el a drag-versenyzés világában.

„Vad fiúk” – Pena később így emlékezett vissza azokra az autókra, amelyeket feljavítottak és versenyzésre használtak, két Chevrolet – egy 1968-as Nova és egy 1976-os Camaro – esett áldozatául a családi versenyszellemnek.

A bolt mellett egy Formula Atlantic csapat vert tanyát, Dave Pena pedig az évek során annyiszor besegített nekik, hogy végül felajánlottak neki egy állást. A csapat pilótája ekkora az a Stan Wattles volt, aki 1996-ban teljesítette első versenyét az IndyCarban (a Walt Disney World Speedway-en a 13. helyen ért célba) és aki a 90-es évek második felében a sorozat állandó beugró pilótájának szerepét töltötte be. Wattles nem csak saját magát juttatta be a szériába, Pena is általa került a tűz közelébe.

A 2000-es szezonban Dave Pena a PacWest’s Indy Nxt (az IndyCar nevelőszériája) csapatához csatlakozott, az alakulat egyik pilótája egy fiatal új-zélandi tehetség volt, aki Scott Dixonként mutatkozott be. A páros munkáját pedig még abban az évben bajnoki cím koronázta, így kevésbé meglepő, hogy a mérnök és a pilóta még napjainkban is együtt dolgozik..

Pena 2002-ben csatlakozott Chip Ganassi alakulatához – amelynek minde tagja együtt dolgozik a sikerekért, minden autót közösen készítenek fel – így elmondhatja magáról, hogy a csapat által az elmúlt 21 évben aratott sikerek túlnyomó többségéből kivette a részét. Ez összesen négy Indy 500-on és számos daytonai 24 órás versenyen aratott győzelmet, 11 IndyCarban és több sportautózásban elért bajnoki címet jelent.

Mike Hull, a CGP (Chip Ganassi Racing) ügyvezető igazgatója szerint Pena jó példája a csapat kultúrájának, hiszen ő egyike az alakulat 60%-át kitevő azon dolgozóknak, akik több mint tíz éve a csapat alkalmazásában állnak.

„Önzetlen csapattagként írnám le őt, mindig betöltötte azt a szerepet, amit éppen kértünk tőle az IndyCar és a sportautózás területén is. Legyen szó a csapat kultúrájának építéséről vagy a rá jellemző fáradhatatlan munkálkodásáról, Dave mindent tud, amit egy csapat csak kérhet magának ” – dicsérte Hull a mérnököt.

Pena közvetlenül Dario Franchitti 2010-es, 2012-es és Marcus Ericsson 2022-es Indy 500-győzelmében, Scott Dixon (2003, 2018) és Franchitti (2009, 2010, 2011) bajnoki címeinek megszerzésében működött közre.

Az idén 55 éves szakember Franchitti második Indy 500-on aratott sikerét és Ericsson győzelmét emelte ki, mint a karrierjének legfényesebb pontjait.

„Az első boxkiállás közben megpörgött, erre kirohantunk és beállítottuk a helyes irányba. Ezután a 33. helyen voltunk, mégis győzni tudtunk a végén. Örömteli verseny volt, mindenki azt hitte, hogy annál a boxkiállásnál kiestünk a versenyből, de mi folyamatos szereztük a pozíciókat a boxban, ő (Franchitti) pedig a pályán előzte meg a többieket” – emlékezett vissza Pena a 2012-es diadalra, amelynek utolsó körei is sok izgalmat tartogattak.

„Aztán az első évben, amikor csapatfőnök voltam, Indy 500-at nyertünk (2022), ami hatalmas eredmény volt.”

Pena elmondása alapján gyermekei, Tommy és Charlotte osztoznak apjuk motorsportok iránti rajongásában, de számára talán ennél is fontosabb a család kulturális örökségének továbbadása.

„Ezek nagyon fontosak nekem – utalt a család mexikói és holland hátterére. – Arra próbálom tanítani a gyerekeimet, sőt biztosra akarok menni, hogy tisztában legyenek azzal, hogy honnan jöttek.”

Pena, aki karrierje során számtalan győzelemnek volt részese olyan pilóta nagyságok mellett mint Scott Dixon, Dario Franchitti, Scott Pruett vagy Marcus Ericsson, a közeljövőben új feladattal találja majd szembe magát: a CGR új generációjának építését, illetve Marcus Armstrong és a két újonc, Linus Lundqvist és Kyffin Simpson tehetségének ápolását bízták rá.