back to top
péntek, november 22, 2024

Drog, örömlányok, szándékos balesetek – ilyen elődök nyomába léphet Jüri Vips

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

A Red Bull korábbi juniorja, Jüri Vips ritka második esélyt kap a motorsportban, azonban nincs egyedül azok sorában, akik az európai hibáik után az Atlanti-óceán túloldalán tudták újrakezdeni a karrierjüket.

Így készült második esélyére a rasszizmussal vádolt pilóta

- Reklám -

- Reklám -

Nem Jüri Vips az első, aki Amerikában talált menedékre azután, hogy pályán kívüli botrány miatt elutasította a Forma-1-es közeg. Az új évezredben is bőven voltak olyanok, akik különböző okok miatt elvágták magukat, etikai okoktól egészen a veszélyességig terjedt a skála, ami miatt csak egy óceánnal arrébb találtak munkát.

Tomas Scheckter

A Ferrari 1979-es világbajnokának fiaként Tomas Scheckter előbb a dél-afrikai, majd az európai bajnokságokban menetelt, és 2001-re bajnoki címek és rengeteg győzelem birtokában eljutott a Formula Renault elődjének számító Open Telefónica by Nissan elnevezésű sorozatba, közben pedig a Jaguar tesztpilótája lett.

- Reklám -

A bajnokság második helyét szerezte meg Franck Montagny (későbbi Renault-tartalék) mögött, így minden esélye megvolt arra, hogy bemutatkozzon a királykategóriában. A brit csapat azonban megszakította vele a kapcsolatot, miután Angliában a rendőrök rajtakapták, ahogy egy prostituálttal múlatja az időt az autójában. Emiatt később bíróság elé kellett állnia, de pénzbírsággal megúszta, az F1-es karrierjének viszont lőttek.

Ezt követően az Indy Racing League-ben talált munkát, egy évtizedet töltött az időközben a Champ Carral újraegyesülő amerikai sorozatban. Első versenyén ugyan kiütötte csapatfőnökét, Eddie Cheever Jr.-t, de később győzelemig jutott. Az oválokon sokkal ingadozóbb formát mutatott, mint az európai nevelőszériákban, és utána a világverő Chip Ganassi Racinggel sem tudott bajnokesélyessé válni, míg csapattársa, Scott Dixon bajnok lett.

Utolsó futama pont az a 2011-es Las Vegas-i verseny volt, amit Dan Wheldon halálos balesete miatt végül nem fejeztek be.

11 éve hunyt el Dan Wheldon az IndyCar történetének legborzalmasabb tömegbalesetében

Tomáš Enge

Schekterrel egyidőben vezetett a tengerentúlon az a Tomáš Enge, akinek – miután már részt vett 3 F1-es futamon – 2002-ben marihuánát találtak a szervezetében, és ezért bukta el a Formula 3000-es (akkori F2-nek megfelelő) bajnoki címet.

A cseh versenyző ezután kicsit több, mint egy évet töltött az IndyCarban, ez idő alatt egy ötödik hely volt a legjobbja. Utána inkább a sportautózásban találta meg a helyét, Amerikában kétszer is nyert Petit Le Mans-t, a Le Mans-i 24 óráson pedig kategóriagyőztes lett.

2012-ben végleg megszakadt a karrierje, amikor egy újabb drogtesztet bukott el a GT1-es világbajnokság felénél. Elmondása szerint 2002-es eset óta  paranoiás módon figyel arra, hogy ne kövesse el még egyszer ugyanazt a hibát, ezért nem érti, hogyan lehetett ismét pozitív a teszt.

Nelson Piquet Jr.

Egy másik F1-es bajnok fia, Nelsinho Piquet is kegyvesztetté vált a Forma-1-es csapatok körében, de az ő esete sokkal ismertebb. Az első Szingapúri Nagydíjon a Renault-istálló rávette, hogy a megfelelő körben direkt törje össze az autóját, ezzel győzelemhez segítve csapattársát, Fernando Alonsót. Noha az F1 és az FIA vezetése már abban az évben megtudta, hogy mi történt, a botrány csak 2009-ben robbant ki, miután Piquet-t gyenge teljesítménye miatt menesztették, ő pedig kitálalt.

A brazil egy év kihagyással a NASCAR kisebb sorozataiban húzott le három évet, majd egy verseny erejéig a Cup Seriesig is eljutott, ezzel párhuzamosan pedig a főleg Egyesült Államokban zajló Global Rallycross elnevezésű bajnokságban is versenyzett, mielőtt visszatért volna az európai porondra, és a Formula E első bajnoka vált belőle.

Érdekesség, hogy apját is kitaszította az F1-es közösség, miután rasszista megjegyzést tett Lewis Hamiltonra.

Hamilton így reagált Piquet büntetésére, és a „csodálatos” brazil kormányra

Scott Speed

Ugyanebben az időszakban zajlott le Scott Speed kísértetiesen hasonló karrierútja is. Őt két évvel korábban, szezon közben menesztette a Toro Rosso, ami után nyíltan bírálta a csapatot, és még olyan pletyka is szárnyra kapott, hogy Franz Tost csapatfőnökkel szemben tettlegességhez folyamodott.

Ő sokkal hamarabb eljutott a NASCAR fő sorozatába, ahol két teljes szezont teljesített. Legjobbja egy ötödik hely volt, de végül ő inkább a rallycross szerelmese lett, és háromszor is bajnoki címet ért le a Global Rallycrossban. Bár közben a Formula E-ben is kipróbálta magát, azóta is inkább rallycrossozott. 2021-ben pontegyenlőséggel maradt le a Nitro Rallycross bajnoki címéről Travis Pastranával szemben.

Speednek 2018-ban is volt dühkezelési problémája, de akkor “csak” a virtuális világban. Egy profi szimulátorosnak tönkretette több versenyét is, aminek köszönhetően az iRacing el is tiltotta a profilját.

Scott Speedet eltiltották az iRacing-től, el is adta szimulátorát!

Santino Ferrucci

Túl nyers volt az F1-hez a jelenlegi IndyCar-pilóta, Santino Ferrucci stílusa is, akit a sok ütközés miatt már az F2-nél megállított az európai ranglétra. Az amerikai szándékosan nekiment vetélytársának, mobillal a kezében vezetett ki a rajtrácsra, és még néhány esettel kizáratta magát, mindezt egy versenyen belül. Mint utólag kiderült, a csapata megtiltotta neki, hogy Trump szlogenjét az autójára fesse, és a silverstone-i futam csak az utolsó csepp volt a pohárban.

Ezt a hírnevét azóta az IndyCarban csak némileg sikerült levetkőznie, hiszen mindenki kiemeli, hogy az oválokon kifejezetten jól teljesít. Idén megszerezte első dobogóját is, méghozzá az Indy 500-on, így mindenképp letette a nevét az amerikai versenypályákon.