Az IndyCar esetében, valamint általában véve a legtöbb modern nyitott kasztnis versenysorozatban, a versenyzők egyik gyakori panasza, hogy az autók túl nehezek, és már nem olyan mozgékonyak, mint a korábbi autók.
Amikor 2012-ben bemutatkozott a jelenlegi DW-12-es karosszéria, a versenyző és az üzemanyag nélkül körülbelül 1600 fontot, azaz nagyjából 725 kilogrammot nyomott. Ez a súly az évek során egyre csak nőtt és nőtt. Mostanra már elérte az 1700 fontot, azaz a 771 kilogrammot az épített és utcai pályákon.
A versenyzők már többször hangot adtak annak, hogy az autók már nem olyan fürgék, mint régen. A küszöbön álló hibridmotoros éra (amelynek bevezetését ismét elhalasztották egészen 2024-ig), még magasabbra tolja majd ezt a súlyhatárt.
Az IndyCar elnöke, Jay Frye egy nemrégiben kiadott interjú során elárulta, hogy emiatt neki is fáj ugyan a feje, de jelenleg más területekre kell összpontosítaniuk, hogy a széria továbbra is versenyképes és izgalmas termék maradjon a palettán.
„Jó pár változtatást fogunk eszközölni a 2024-ben pályára guruló autóinkon” – mondta Frye.
„Az új motorokkal együtt új különböző alkatrészek kerülnek beléjük, illetve rájuk, amelyek hatással lesznek a kinézetükre is. A jelenlegiekhez képest több, mint 100 lóerővel fognak kijönni a boxutcákból, és elfogjuk érni azt, amit kitűztünk célnak. Mégpedig, hogy több lóerővel és kevesebb leszorítóerővel rendelkezzenek. Keményen dolgozunk azon is, hogy csökkentsük az autók összsúlyát”.
„Érdekes tény, hogy egy verseny kezdetén egy IndyCar Series autó és egy F1-es autó súlya gyakorlatilag megegyezik. Csak a két sorozat különböző szabályai (pl. üzemanyag verseny közbeni töltése az IndyCar esetében) miatt a fogyasztás után kezd el merőben eltérni a súlyuk”.
„Az IndyCar autóinak súlygyarapodásához leginkább a biztonsági elemek járultak hozzá. Egy IndyCar autónak hihetetlen ütközéseknek kell ellenállnia, például Indianapolisban, ahol közel 390 km/h-val haladnak. Az Aeroscreen, és a versenyző oldalsó ütközésvédő eszköze tehet leginkább a megnövekedett súlyról. Azonban úgy érezzük, hogy az előnyök messze meghaladják a negatívumokat”.
„Az új hibrid rendszer szintén akadályokat fog jelenteni a súly tekintetében, de az autón és a motoron végrehajtott változtatásokkal ez is lehetőséget kínál az összsúly csökkentésére. Ezen továbbra is keményen dolgozunk”.
A súlyt segítő jövőbeli újítások közé tartozik az Aeroscreen biztonsági berendezés tervezett könnyítése. Ez a tervek szerint 2024-ben, tehát az új motorformulával együtt fog majd debütálni. Nagy előrelépést az összsúly csökkentésében csak az új futómű fog hozni, amely még mindig fejlesztés alatt áll az IndyCar és a Dallara közös projektjeként. Az új futómű megjelentéséről egyelőre nincs hír, de jó pár évet kell még várnunk mire sor kerülhet rá.