Messziről indulunk, de mégis a végére rá fogunk jönni, hogy nagyon is fontos kapcsolat van a Honda IMSA és IndyCar (és F1) programja között.
A Honda Performance Development (röviden HPD) új 2.4 literes ikerturbós V6-os IndyCar motorja igaz, hogy majd csak 2024-ben debütál, de, ha minden jól alakul a teszteken, akkor érkezik vele együtt a hibrid erőforrás is, amely a MAHLE által gyártott energia visszanyerő rendszerre épül.
Az IMSA rajongóinak azonban nem kell 2024-ig várnia, hisz a HPD vadonatúj 2.4 literes TTV6-os gyöngyszeme már ez év végén tesztelve lesz az Acura ARX-06 GTP masinájában.
Az „AR24e” névre keresztelt, amerikai gyártású IndyCar-motort – amelyet a HPD dél-kaliforniai bázisán terveztek és gyártottak – a hosszú távú versenyek igényeihez igazították. A Bosch és a Williams Advanced Engineering által szállított 40 lóerős ERS-egységekkel párosítva a belsőégésű motor várhatóan 680 lóerőt fog leadni a kategóriájában. Magyarul 640 lóerő teljesítményre lesz képes önmagában a belsőégésű motor, az energia visszanyerő rendszer pedig ehhez ad még 40 lóerőt, már amikor aktiválva lesz.
Úgy hírlik, hogy az AR24e-nek más turbója van, mint amit majd az IndyCarban használnak, és mivel akár 24 órán át kell futnia egyhuzamban, így masszívabb belsőégésű motorra van szükség, amelyet egyedi dugattyúkkal, motorrudakkal és egyéb alkatrészekkel kellene módosítani.
Változtak a Honda tervei
A HPD korábban úgy gondolta, hogy majd a régóta sorozatgyártásban lévő TTV6-osokat használja az ARX-06-tal, de ez kicsit felülíródott, hisz rájöttek, hogy a hamarosan bevezetésre kerülő IndyCar-motorjukat az IMSA-ban is felhasználhatnák, amely masszív költségcsökkentést jelentene, mivel mind a két szériában ugyanaz a motorok alapja.
„Igen komoly versenytársakkal kell megküzdenünk, nem igaz?” – mondta David Salters, a HPD elnöke a RACER-nek. „Tehát a lehető legjobb munkát kell végeznünk a versenyautónk megtervezésében, és ez magában foglalja a hajtásláncot is, ami alapvető fontossággal bír. Úgyhogy átnyálaztuk a szabálykönyvet, és elkezdtünk azon gondolkodni, hogy mire is van szükségünk? Az a legszebb a HPD-ben, hogy egészen elképesztő módon megengedték nekünk, hogy elmenjünk és megcsináljuk. Ilyen az Acura, ilyen a Honda és ilyen az igazi versenyszellem.”
„Tehát egy vadonatúj versenymotorral álltunk elő, amely osztozik az IndyCar örökségünkben, és osztozni fog az IndyCar örökségünkben, és osztozik a sportautó örökségünkben, valamint osztozik a Forma-1 örökségünkben is. Szóval minden benne van, amit csak el lehet képzelni, hogy a lehető legjobb hajtásláncot hozzuk létre. Ez egy 90 fokos V6-os. Megpróbáljuk a súlypontot odaigazítani.”
Április óta keringenek pletykák arról, hogy a 2,4 literes IndyCar-motor monoblokkos lesz, levehető fejek nélkül. A HPD által az AR24e-ről kiadott alacsony felbontású fotó azt sugallja, hogy a pletykák igazak, mivel a képen nem lehetett megtalálni a fejek és a blokk közötti elválasztást.
A RACER által feltett monoblokkal kapcsolatos kérdést viccesen kerülte meg Salters.
„Soha ne kérdezz meg egy férfit a „fütyköse” méretéről, ahogyan a motorgyártót se a motorja felépítéséről” – mondta nevetve. „Vannak dolgok, amikről a fiúk egyszerűen nem beszélnek.”
Amíg az IndyCar a maximális fordulatszámot 12.000-nél határozza meg, addig az új GTP-szabályok 10.000-nél korlátozzák, ami kisebb terhelést jelent a szelepsornak és a motor más kulcsfontosságú forgó alkatrészeinek.
Jöhetnek a crossover fejlesztések?
„A szabályok felsőhatárát karcolgatjuk” – mondta Salters. „Megpróbáljuk úgy csinálni, hogy a lehető legkompaktabb, leghatékonyabb legyen, mindezt úgy, hogy a villamosított résszel is jól klappoljon. Szóval sokat gondolkodtunk azon, hogy mire van szükségünk. Ez egy csúcsszintű sportautó, jóformán egy LMP1-es autóról beszélünk, hogy őszinte legyek veled. A legjobb megoldást egy kis lökettérfogatú, nagy fordulatszámú V6-os motor formájában képzeltük el.”
„És ha megnézzük az Acura és a Honda örökségét, a versenymotorok terén rengeteg tapasztalatot szereztünk. Nézzük csak meg, milyen hosszú ideig tartanak ki az F1-es, és az IndyCar motorjaink. Szóval nagy tudással rendelkezünk ezen a területen. Sok munka vár még ránk, de úgy éreztük, hogy ez a legjobb, amit tehetünk. És meg akarjuk mutatni a technológiánkat.”
A Honda Forma-1-es motorszállító programja révén Salters szerint a HPD első GTP-hibridizációval kapcsolatos próbálkozása során a HPD csak profitált a crossover-fejlesztésből, amely az Acura partner ARX-06 csapatainak, a Meyer Shank Racingnek és a Wayne Taylor Racingnek is hasznára válik majd, a prototípus januárban debütáló Daytona-i 24 órás versenyén.
„Az F1-es brigádba nemrég beépítettük az egyik mérnökünket” – mondta. „Ő a Red Bullnál az energiagazdálkodást intézte, és most ő visszatért a gyárunkba. Rajta kívül is vannak még páran, akik most térnek vissza az F1-es programból. Szóval felhasználjuk, amit tanultak. Bennük van az összes tudás. Tudják, hogyan működik egy Formula-1-es vezérlőegység, így képesek leszünk kezelni a hajtásláncot, emellett az összes szoftvert mi magunk írtuk, ami most egy kicsit őrültségnek tűnik.”
„De néhány nagyon okos emberrel a HPD-n belül megírtuk már az összes energiagazdálkodási szoftvert, az összes belsőégésű motor és vezérlőszoftvert, valamint magának a járműnek is a szoftverét. „Brake by wire” fékrendszer lesz bennük. Az összes szoftvert mi írtuk, így az energiagazdálkodással kapcsolatos összes tudásunkat beletettük. Tulajdonképpen ezért megyünk versenyezni. Szóval valóban, egy szabályt sem szegünk meg.„