A Porsche már javában készül az LMDh-korszakra. A felkészülés érdekében leszerződtetett már több versenyzőt is, akik ezzel a váltással bátor döntést hoztak.
Egyetlen dolog miatt lehet keserű a szájízünk, ha a Mathieu Jaminet-Laurens Vanthoor csatára gondolunk a daytonai 24 órás legvégéről. Nehéz megjósolni, hogy mikor lesz, egyáltalán lesz-e visszavágó a Porsche-pilóták között az IMSA WeatherTech SportsCar Championship Seriesben. Jaminet a Pfaff Motorsports 9-es rajtszámú Porsche 911 GT3 R-jével a GTD Pro kategóriában fut majd teljes szezont. Ezzel szemben Vanthoor rövid távú jövője az IMSA-n kívül lesz – annak ellenére, hogy 2018 és 21 között kilenc GT-győzelmet aratott, és az elmúlt három szezonból kettőben bajnokságot nyert. Érdekes adalék ezzel kapcsolatban, hogy tavaly a Pfaff csapatával ért fel a csúcsra – a Pfaff volt az, amely most megakadályozta, hogy megnyerje első daytonai 24 órását.
Vanthoor sorsa
A Porsche Motorsport gyári pilótájaként Laurens Vanthoor a tervek szerint Le Mans-ban és a Nürburgringen is rajthoz áll majd. Mindezt egy még hivatalosan be nem jelentett európai program keretében 2022-ben.
„A jövőm hosszú távon a Porsche kötelékében zajlik majd, ez biztos” – mondta Vanthoor az NBC Sportsnak még a 24 órás előtti programsorozat, a Roar idején. „Hogy ez pontosan hogy néz majd ki, 100 százalékban még nem forrta ki magát. Nem titok, hogy az LMDh a célom és az a hely, ahol szeretnék lenni. Szóval majd meglátjuk, hogy mi lesz a vége.”
Felkészülés az új korszakra
A Porsche 2023-ban az új csúcskategóriájában, az LMDh-ban indít majd autót. Ezzel a német gyártó tulajdonképpen egy átmeneti évre készülhet, miközben a versenyzők javában helyezkednek. Vanthoor és Felipe Nasr például mindketten IMSA-bajnoki címet ünnepelhettek. Nasr egyébként idén DPi-ajánlatokat utasított vissza, hogy aztán leszerződjön a Team Penske csapatával. Ezzel a brazil teljes egészében része a Porsche és a Penske közös felkészülésének az LMDh-korszakra. Most Nasr első győzelmét aratta a Pfaff 9-es rajtszámú autójában, mindezt újonc GT-versenyzőként.
Nasr amellett, hogy teszteli a Penske LMDh-autóját, versenykörülmények között is vezet a Penskénél az LMP2-es autóban. Ezzel a legendás Kapitány nem kevesebb, mint 51 év után indul majd ismét Le Mans-ban. Nasr elismeri, nem kevés információt kell feldolgoznia az ide-oda ugrálással a GTD, az LMDh és az LMP2-es autók között.
„Minden új” – mondta Nasr még a Roar küzdelmei során. „Más a versenyzés dinamikája. Más autó, más gumik. De igen, készen állok a kihívásra. Amióta úgy döntöttem, hogy autóversenyző leszek, a kihívások a karrierem részét képezik. Azért vagyok itt, hogy bevállaljam őket. Ez az építkezés egy nagyszerű része. Nagyon elfoglalt leszek a repülésekkel és a (Porsche LMDh) fejlesztésével.”
„Nyilván jó lenne DPi-bajnokként visszatérni ide, és megvédeni a címemet. De gondolok az előttünk álló évekre is, ahol fel kell készülnünk arra, ami jön, és ideje továbblépni. Van egy nagyobb projekt, amibe belevetettem magam, ami úgy érzem, hogy nagyszerű lehetőség lesz nemcsak számomra, hanem az egész sorozat, a versenyzők és a csapatok számára is. Azért vagyok itt, hogy nyerjek, és úgy érzem, ez egy nyerő projekt, ezért éltem a lehetőséggel.”
Mindenki ott akar lenni az LMDh-korszak indulásakor
Érdekes dinamikája van a sportautóversenyzésnek. Néha a versenyzők számára fontosabb, hogy a gyártókhoz igazodjanak, most viszont tulajdonképpen egy bizonyos csapat vagy kategória mellett kötelezik el magukat.
„Mindenki az LMDh-ben akar lenni” – mondta Vanthoor. „Ez a jövő kategóriája. Sok olyan versenyzőt látni, akik privát csapatokkal versenyeznek LMP2-es autókban, és még a saját pénzükből is költenek rá, hogy ezt megtegyék. Én másképp látom. Jelenleg egy márkánál vagyok, amihez sok más is tartozik. De valószínűleg ez a legjobb hely, ha majd az LMDh beindul. Szóval nekem csak lojálisnak kell lennem, és 105 százalékosan kell elvégeznem a munkát, amit mondanak. Így látom a legjobb esélyemet arra, hogy X idő múlva ott üljek abban az autóban.”
A Porschéhoz szerződés tulajdonképpen egy befektetés volt Vanthoor szerint. „Amikor egy olyan gyártónál vagy, mint a Porsche, oké, néha talán egy évig, akkor nem éppen az álmaidat vagy a karriered végső célját valósítod meg, de hűséges maradsz egy márkához, és megmutatod az elkötelezettségedet. Általában ez a jövőben megtérül, és az álmaid valóra válnak. Én így látom a dolgot.”
Vanthoor már tavaly is megtapasztalta, hogy bizonyos fokig vissza kellett lépnie. A GTLM kategória megszűnése után (amelyet 2019-ben megnyert Earl Bamberrel, aki most a Chip Ganassi Racing 02-es számú Cadillacjével versenyez), Vanthoor GTD-re váltott, és a 2021-es bajnokságot Zacharie Robichon oldalán nyerte meg a Pfaffnak.
„A tavalyi év kemény volt. És bár a GTD nagyon versenyképes, de nem egy DPi” – mondta Vanthoor. „És biztos, hogy jobban szeretnék a csúcskategóriában versenyezni, futamgyőzelmekért és bajnoki címért harcolva. De úgy tekintek erre, mint egy jövőbeli befektetésre, szóval ez egy nagy eredmény volt.”