Nem akármilyen sztori AJ Mussé: Muss korábban téli olimpikon snowboardos volt, túlélt egy tüdőödémát, most pedig az IMSA Pilot Challenge-ben versenyez.
A most 27 éves Aaron „AJ” Muss már most annyit élt, mint sokak egy egész élet alatt. Az eredetileg snowboardos Muss 2013-ban és 2017-ben a sportág világbajnokságain indult, 2018-ban pedig kvalifikálni tudta magát a pjongcsangi téli olimpiára. Azóta az IMSA Pilot Challenge mezőnyében versenyez.
Ezek lehetnének Muss karrierjének kulcsszavai. Ennél viszont azért jóval több az ő karrierje és személye, és nem feltétlenül pozitív előjellel, legalábbis nem elsőre. Még 2013-ban, snowboardosként feküdt be egy rutinnak induló műtétre, hogy rendbe tetesse edzés közben kiugró vállát. Maga az operáció rendben is zajlott, azonban Muss édesanyja egyszercsak azt vette észre, hogy fia semmire nem reagál. A kiérkező mentők elsőre azt hitték, Muss túladagolta a fájdalomcsillapítót, így meghánytatták, azonban később kiderült, nem ez volt a gond. Annál inkább megijedt mindenki, amikor kiderült, hogy a snowboardos tüdejébe folyadék került. Az állapot neve hivatalosan posztoperációs tüdőödéma.
Musst végül mesterséges kómába helyezték két hétre, és amikor a lakhelyéhez közelebbi központból egy nagyobb tüdőrehabilitációs intézetbe szállították volna át, útközben még a szíve is megállt. Így tulajdonképpen fél percig a klinikai halál állapotában lebegett.
A hajmeresztő történések nem múltak el nyomtalanul. Az oxigénhiány okozta agykárosodások miatt újra kellett tanulnia járni és beszélni, és mind a mai napig szenved rövid ideig tartó emlékezetkiesésektől. Emellett problémái vannak az írással is.
Időrendben az életveszélyes állapot után kvalifikálta magát snowboardosként az említett 2018-as téli olimpiára. Emellett pedig saját elmondása szerint is adrenalinfüggő, így mára több mint ötszáz ejtőernyős ugrás van a háta mögött, jelenleg pedig autóversenyzőként éli mindennapjait.
Új, szintén adrenalindús életszakasz
Muss életében a driftelés képében mindig is jelen volt a versenyzés. Végül egy Indy 500-on történő részvétel (mármint nézőként…) változtatott meg mindent. Itt találkozott az emberrel, aki később a menedzsere is lett. „El foglak téged juttatni az IMSA-ba” – mondta akkor neki Brent Brush, újdonsült pártfogója. „El fogsz jutni az igazi versenyzéshez, hogy kiszállhass a driftelésből.”
Így került tehát Muss a Michelin Pilot Challenge-be, amely az IMSA WeatherTech SportsCar bajnokság betétszériája. 2019-es bemutatkozását a Copeland színeiben ejtette meg a TCR kategóriában, azóta pedig a Bryan Herta Autosport versenyzője. Ennél a csapatnál szerzett kategóriadobogót Robert Wickens a daytonai szezonnyitón.
Muss szerint bőven van hasonlóság a snowboard és az autóversenyzés között. „Mentálisan mindenképp. Ráadásul itt is íveket kell keresni. Hol lesz az ideális ív? Kicsit más, de kell mindkettőhöz szem. A munkamorál szintén nagyon fontos mindkettőben. Mindig keményebben kell dolgoznod, mint a közvetlenül melletted lévő, hogy előrébb juthass.”
Na azért van egy óriási különbség is. „A snowboardon 45 másodpercig kell ott lenned fejben, az endurance-versenyzés során pedig órákig. Ezzel volt egyébként problémám az évek során. Nem kezdhetünk el ábrándozni, folyamatosan koncentrálni kell.”
A cél egyértelmű
Az álmok netovábbja a „nagy” bajnokság, a WeatherTech SportsCar Championship lenne. Persze majd ha eljön az ideje. „Nem akarok mindenáron folyamatosan felfelé ugrálni” – szögezi le Muss. „Ki akarom érdemelni erre a jogot. Nyerni akarok itt, ez kell, hogy legyen a következő lépés. És ez nem feltétlenül jelent kizárólag gyorsaságot. Ennél jóval többről szól. Az, aki tudja, hogy kell nyerni, nyerni is fog. Ezt viszont minden szinten meg kell tanulni. Na meg persze azt is, hogyan veszítsünk.„