back to top
csütörtök, november 21, 2024

Az F1 eddig egyszer volt igazán sikeres utcai pályán Amerikában, vajon Las Vegasban újra az lesz?

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

A 70-es évektől kezdve rengeteg utcai versennyel próbálkoztak meg az Egyesült Államokban, Bernie Ecclestone agresszív stratégiája azonban nem segítette elő a sorozat hosszútávú népszerűséget.

- Reklám -

Az F1 történelmében jelenleg az Egyesült Államok látta vendégül a bajnokságot a legtöbb pályán, szám szerint tizenegy helyszínen versenyzett a királykategória mezőnye. Ez a szám a hétvégén, a Las Vegas-i Nagydíjjal egy újabb számmal bővül majd, méghozzá egy utcai aszfaltcsíkkal.

- Reklám -

Amerika ugyan rengeteg neves versenypályával rendelkezik, a Forma-1 rendszerint nem ezeket, hanem ideiglenes városi helyszíneket használt az Ecclestone-érában. A 70-es években Chris Pook fejéből pattant ki az ötlet, hogy Monaco példájára városi versenyt rendezne az Egyesült Államokban.

Kezdeti siker

Először a Los Angeles közeli ipari kikötővárosban, Long Beachben próbálkozott meg a versenyrendezéssel. Egy 1975-es, Formula 5000-es próbafutamot követően – amelyen három későbbi világbajnok, Hunt, Andretti és Scheckter mellett az amerikai Unser bajnoki dinasztia két tagja, Al és Bobby is részt vettek – a királykategória zöld jelzést adott Long Beach nagydíjának.

- Reklám -

Akkoriban az F1 az elavultnak számító Watkins Glenben rendezett azon kívül futamot az USA-ban, és a helyisorozatok sem versenyeztek városi pályákon.

Az új, korszerű biztonsági intézkedéseket felvonultató Long Beach azonban elnyerte a pilóták tetszését. Randall Cannon a Caesars Palace Grand Prix nevű könyvében felfedte, a kezdeti években veszteséges volt a verseny, ennek ellenére az izgalmas futamok miatt a pálya nemcsak megvetette magát a menetrendben, hanem a helyi szurkolók körében is egyre nagyobb népszerűségnek örvendett.

Ezek közül is kiemelkedett a 1983-os verseny, amikor is John Watson a 22. helyről indulva tudott nyerni, úgy, hogy a mögüle induló Niki Lauda második lett. Az északír pilóta eredménye a mai napig rekord, az F1 azonban nem tért vissza, ugyanis Pook sokallta az Ecclestone által kért jogdíjat, és a CART-tal egyezett meg a következő évre.

A magas elvárások és jogdíjak miatt inkább a CART felé fordultak az amerikai pályák, és ideiglenes utcai helyszínek próbálkoztak meg az F1-es futam szervezésével.

A korábbi F1-es helyszín legendája, ami a mai napig tovább íródik

Városról-városra

A Las Vegas-i Caesars Palace parkolójánál ideiglenesebb pályát valószínűleg nemigen találni, a kis helyszínen és a sivatagi hőségben csak két évig versenyeztek, mielőtt ezt a versenyt is átadták volna a CART-nak.

Pook közben már a következő helyszínen, Detroitban intézkedett. Ahogy az elején Long Beachben, úgy itt is küszködtek az aszfalttal, de inkább a változékony időjárás nehezítette meg a mezőny és a szervezők sorsát. Ennek ellenére pénzügyi nehézségek közepette hét verseny után a General Motors székhelye szintén a CART-nak rendezett futamot.

Kiderült, hogyan tér vissza a Detroit Nagydíj a korábbi Forma-1-es pályára

Dallas elvileg az olajmágnások által nyújtott pénzösszegekkel és pályán kívüli fesztivállal küszöbölte volna ki, hogy pénzügyileg veszteséges legyen a rendezés. A verseny azonban az F1 történetének egyik megmelegebb összecsapása lett. Akkora volt a forróság, hogy valósággal megolvadt az aszfalt, és az indulók kétharmada kiesett. A futam mögötti cég a következő évben mondott csődöt, így az F1 egy év után sem tért vissza.

Ecclestone még egy próbálkozást tett arra, hogy az F1-et meghonosítsa Amerikában, és erre a Detroit helyébe lépő Phoenix volt a kiszemelt célpont. A nyári hőséget követően a futam kétszer is átvette a szezonnyitó szerepét, ennek ellenére sok volt a kieső. Három év után Ecclestone egyszerűen felmondta a meglévő szerződést, Elizabeth Blackstock, a Jalopnik újságírója szerint a kevés nézőhely, és a Dél-Afrikai Nagydíj visszatérése állhatott a döntés hátterében.

Szerinte ugyan az érdeklődés megvolt az amerikai nézők részéről, a profit került előtérbe a versenyrendezés során, és nem a szurkolók vagy a hosszútávú érdekek. Ez az „ideiglenes” mentalitás a versenyrendezők részéről az amerikai sorozatokban is megjelent, sok utcai pálya csak egy-két évig rendezett versenyt, mielőtt teljesen eltűntek volna a süllyesztőben.

Ezt követően egy indianapolisi próbálkozás, majd Austin jelentett új otthont a Forma-1-nek. Tavaly óta pedig Miamiban rendeznek nagydíjat, ami ugyan névlegesen utcai helyszín, sem a pálya vonalvezetése, sem a korlátok közelsége alapján nem hasonlít a többi, klasszikusan városi aszfaltcsíkra. Las Vegas révén azonban egy újabb, szűkre méretezett helyszín jelenik majd meg a versenynaptárban, három alkalommal még biztosan.