Jelenleg a Toyota csak két csapatnak, a Joe Gibbs Racing és a 23XI Racing számára biztosít autókat. Ez idővel változhat is.
A Next Gen autók 2022-es bevetése miatt óriási lett a kereslet pótalkatrészekből. Ez hasonlóan nagy kihívás elé állította a Covid-19 járvány miatt egyébként is akadozó ellátási láncot. Változott ráadásul a motorszabály is – a középhosszú oválokig bezárólag 550-ről 670 lóerőre nő idéntől a teljesítmény. Ezzel még tovább nőnek az igények.
Ezek a kihívások természetesen ott tornyosulnak a mezőny legkisebb gyártója, a Toyot előtt is. A japán márka jelenleg hat autóval képviselteti magát a mezőnyben, ami jóval kisebb a Chevrolet és a Ford 15-15 autós flottájánál. Ez persze idővel akár változhat is, de jelenleg nincs tervben a bővülés.
Hat autó is bőven elég
A Toyota Racing egyelőre jól megvan a jelenlegi helyzettel. „Nem keresünk aktívan csapatokat. Örülünk, hogy idén egy második autóval bővülhet a 23XI Racing, ez is egy nagyon fontos lépés” – mondja David Wilson. „Az általános stratégiánk eddig is nagyon válogatós volt, hiszen a minőséget helyeztük előtérbe a mennyiséggel szemben. Ezzel az új autóval viszont szívesen növelnénk a jelenlétünket a paddockban. Mindig nagyon tudatosak voltunk ebben a kérdéskörben. A bővüléssel fennál ugyanis a veszélye, hogy túlságosan szétdaraboljuk az erőforrásainkat. Ez egy kétélű fegyver. De a következő évben ez akár benne is lehet a pakliban.”
A kisebb Toyota-csapat előnyökkel jár, ezt Wilson is tudja. Főleg most, hogy akár majd egy motorfejlesztés-befagyasztás is jöhet majd a szezon későbbi szakaszában. „Az ellátási lánc, a termékfejlesztés és a gyorsabb piacra lépés szempontjából ez mindig könnyebb egy kisebb csoporttal. De a megfelelő lehetőség esetén akár szívesen bővülnénk is.”
A Toyota számára a kevesebb autó legnagyobb hátránya lehet az, hogy nincs kivel összedolgozni például egy szélárnyékozás során. Erre viszont maga Denny Hamlin cáfolt rá öt év alatt három Daytona 500-sikerével.
„Ha megnézzük a superspeedwayes eredményeinket, és az elmúlt néhány évben jelentősen erőn felül teljesítettünk. Ironikusan kicsit megtanítottuk az iparágat arra, hogyan kell megnyerni a Daytona 500-at. Denny Hamlin 2016-os győzelme öt autóval történt. Azóta pedig minden megváltozott.„