szombat, április 20, 2024

Európában ismeretlen fogalom, de ő a NASCAR-legénység legfontosabb tagja

Dátum:

Megosztás:

A Verdákból jól ismert Doc Hudson szerepe a versenypályán egyáltalán nem kitalált, hanem nagyon is jól bemutatja, mi folyik a színfalak mögött.

- Reklám -

A NASCAR-ban nem csapatonként, hanem autónként van egy gárda, akik felelősek a technikai részletekért, és közülük is egy ember a legfontosabb.

- Reklám -

Olyannyira, hogy néha ezt a szerepkört külön belefoglalják a büntetésekbe, és eltiltják az adott embert a pályáról néhány hétvégére. A crew chief névvel illetett feladatkört betöltő emberek ugyan elismerték, a technológia miatt nem igazán jelent hátrányt ez a fajta büntetés sem, digitális eszközökkel így is a verseny sűrűjében vannak.

A rendszer hozzáállása azonban sokat elmond arról, mekkora elismerés övezi a magyarul általában csak „vezető szerelőnek” fordított ember munkáját.

- Reklám -

A Hendrick Motorsports nemrég közzétett egy videót, ami az All-Star versenybe engedett betekintést, és itt foglalták össze, mi is egy crew chief feladata. Az ő elmondásukból kiderül, nem a technikai részletek, hanem az irányítás és a kommunikáció áll inkább a középpontban.

„Nehéz behatárolni a crew chief szerepkörét, mert ez minden versenyző esetében mást jelent.” kezdte Chad Knaus, a Hendrick Motorsports alelnöke.

„Talán a vezető edzővel lehetne legjobban összehasonlítani. Vannak külön edzők a támadó és védősorra, akik szaktudásukkal őt támogatják. Ez a crew chief esetében is így van, ő az, aki utánajár, mit kell a beállítások, illetve a stratégia szempontjából.”

Rudy Fugle, a 24-es autó – és William Byron – legfőbb segítsége ezzel szemben nem teketóriázott, amikor a munkájáról kérdezték.

„Az én szerepem az, hogy mindent irányítsak, a kerékcserétől a szerelőkig, a mérnökök, a spotter és a versenyző között. A legjobb része az, mielőtt az autó a pályára gurulna új gumikon. Kicsit ideges vagy, de ott van adrenalin is benned, és várod, mi fog történni.

A nagy kérdés az az, hogyan reagálod le a dolgokat, hogyan biztosítod azt, hogy az autó jobb legyen?”

De ezt nem mindig lehet kiszámítani, ahogy ezt Knaus is elismeri:

„Ilyenkor minden addigi gyakorlás és tudás, amit felhalmoztál érdektelenné válik, mert nem tudhatod, mi fog történni a versenyen. Tudjuk, hogy lesznek sárga zászlók és a szakaszok között kisebb szünetek, de minden másra menet közben kell reagálnunk.”

Nyilván nem ez a legegyszerűbb feladat, ahogy Fugle is kifejtette:

„Akkor is vezető szerepet töltesz be, ha jól vagy ha rosszul mennek a dolgok. A legtöbbet kell kihoznod mindenkiből. Mindig vissza kell tekintened, és megtalálni, milyen hibák voltak az adott hétvégén. Ez mindig nehéz, mert sokszor nem látod magadban a kritizálni való dolgokat, de mások kiemelik, hogy más lett volna a jobb döntés.”

A pilóta szempontjából nyilván teljesen más a képlet, ez is egy olyan dolog, amit kívülről nem feltétlenül látni.

„A versenyzés csapatsport. Nyilván én vezetem az autót, de az egész arról szól, hogy minden egyes csapattag megtegye a magáét, ahhoz, hogy versenyképesek legyünk az adott hétvégén.” – emelte ki William Byron, a Hendrick Motorsports versenyzője.

NASCAR-vezető járt Magyarországon, folytatódik a sportág nemzetközi terjeszkedése