kedd, február 27, 2024

Érdekes szponzorok a NASCAR-ban: az amerikai hadsereg

Dátum:

Megosztás:

A 2000-es évek NASCAR-versenyein megszokott látvány volt az amerikai haderő egyes részei által szponzorált autók sokasága. A hirdetések célja az volt, hogy általuk toborozzanak minél több embert a szolgálatra. 

- Reklám -

Az Amerikai Egyesült Államok hadereje régóta hirdeti magát a sport számos területén, többek között a NASCAR-ban is. Ezt legközelebbről a 2000-es évek elején lehetett megfigyelni, amikor bizonyos időszakokban nemcsak a királykategóriában, hanem a két kisebb nemzeti szériában is több autó futott, amelyek egy-egy haderőnem nevét viselték. Az első ilyen együttműködésre, amely nem kizárólag egy versenyre szólt, 1999-ben került sor. Ekkor a Tengerészgyalogság festése jelent meg a Hank Parker Jr. a Busch Seriesben (a másodosztályban) futó Chevroletjén.

- Reklám -

„A pályán nyújtott teljesítmény építi fel a Tengerészgyalogság által támogatott istálló és autójuk hírnevét, és ezáltal mi is nagyon sok követőt szerzünk. Amikor Bobby Hamilton Jr. és csapatának társaságában ellátogatunk iskolákba a bemutatóautóval, akkor mindenhol szélesre tárják előttünk az ajtót” – nyilatkozta a sikeres együttműködésről Rob Winchester, a Tengerészgyalogság toborzásért felelős parancsnokságának közkapcsolatokat felügyelő tisztje.

- Reklám -

„Nem tudunk csak úgy reklámidőt venni, hirdetéseket futtatni, hogy többet kapjunk a pénzünkért annál, amennyi a NASCAR-programunkból megtérül. Három küldetésünk van, tengerészgyalogosokat kiképezni, csatákat nyerni, és ezáltal minőségi állampolgárokat visszaadni a társadalomnak. Azért vagyunk jelen a NASCAR-ban, hogy több tengerészgyalogost tudjunk kiképezni” – tette hozzá az őrnagy.

Army, Hadsereg, 2011, Charlotte
Fotó: GoArmy Flickr / Sgt. 1st Class Scott D. Turner

Azt, hogy ennek mi volt a célja, és miért pont a NASCAR-ban zajlott, Mary Nell Crowe, a Civil Légi Járőrszolgálat marketingigazgatója így fogalmazta meg 2002-ben, miután az általa képviselt szervezet is megjelent a sorozatban: „A toborzás és szervezetünk ismertségének növelése az elsődleges cél. Nagyon alapos vizsgálat után választottuk a NASCAR-t azért, mert ez a sorozat sok embert ér el, és ez leggyorsabban terjeszkedő sport Amerikában.”

A hirdetéseik pedig elérték céljukat, alig négy hónapja működtek együtt a Lewis család másodosztályban szereplő csapatával, amikor már számszerűsíthető volt a hatás a tagságra méretére.  „Áprilisban 3,9 százalékos növekedést tapasztaltunk [az új jelentkező számában], amely jelentősnek mondható. A tavalyi évben ugyanebben az időszakban 2 százalékos csökkenés mértünk” – mondta Crowe.

Egy másik fontos szempontot Randy Fuller, a Légierő motorsport részlegének felügyelője emelt ki: „a NASCAR-közönsége, amelyet így elérünk, nagyon hazafias. Ez kényes téma lehet, de azért, hogy a Légierő jól tudjon működni az adófizetőkért, alkalmanként, mint például idén, több mint 30 ezer embernek kell bejönnie. Az emberek pedig nem jönnek be csak úgy az ajtón, ehhez hirdetnünk kell, hogy toborozzunk, és ez egy nagyon jó módszer arra, hogy elérjük az embereket. Ez egy minimális befektetés a részünkről, az átlagos reklámköltségvetésünknek alig öt százalékáról van szó.”

Army, Hadsereg, 2011, Atlanta
Fot: GoArmy Flickr / Rikki Guerrero, USAAC G7

Napjainkra azonban mindez megváltozott, ma már egyedül a Légierő festése jelenik meg a néha a Cup Seriesben. Ráadásul ez a szervezet is csak egyetlen autót, Erik Jones 43-as számú Legacy Motor Clubos Chevroletjét támogatta az idei szezonban. A többi haderőnem azután lépett vissza a szériából, hogy 2012-ben egyes képviselők saját politikai motivációjuk által hajtva megpróbáltak botrányt kelteni azzal kapcsolatban, hogy a fegyveres erők túl sok pénzt költenek el szponzorációra a profi sportban.

A 2012-es Cup Series szezonban Dale Earnhardt Jr. autójának elsődleges támogatója a Diet Mountain Dew nevű üdítőitől volt, de néhány futam erejéig a Nemzeti Gárda is hirdette magát a 88-ason. Dale Jr. a mezőny egyik, ha nem a legnépszerűbb pilótája volt, így természetesen nem volt olcsó az ő Chevrolet-jára felkerülni, de persze az általa generált figyelem óriási volt. 2014-es Daytona 500 győzelme önmagában egymillió dollár értékű elérést generált a Gárda számára, hasonlóan Ryan Newman korábbi szép eredményeihez, amelyek a Hadseregre vetülő figyelmet növelték.

A jól látható eredmények ellenére a Képviselőházban benyújtottak egy indítványt, amely 72 millióval csökkentette volna a védelmi erők 608 millió dolláros toborzási célú hirdetésekre szánt költségvetését, amelyet nagyrészt a professzionális sportban használtak fel. Ezt az pénzt egyébként nem csak a NASCAR-ban, vagy más motorsportokban költötték el a haderőnemek, hiszen reklámjaikkal akkoriban megjelentek többek között (sügér) horgászversenyeken, vagy éppen MMA meccseken is.

Ryan Newman, 2011, Texas, Army, 39
Fotó: GoArmy Flickr / Sgt. 1st Class Scott D. Turner

Rick Breitenfeldt, a Nemzeti Gárda szóvivője ekkor a nyilvánosságra hozta azokat a számokat, amelyek őket arra késztették, hogy folytassák a programjukat. Ennek a legfontosabb részét az emberek elérése jelentette, Breitenfeldt szerint a 2007 és 2013 első vagy második alkalommal besorozott gárdisták 90 százaléka jelezte, hogy a NASCAR-hoz kapcsolódó anyagok hívták fel a figyelmét az (újra) csatlakozás lehetőségére.

Army, Hadsereg, Miami
Fotó: Revolution Racing/Flickr

„A mai média által vezérelt környezetben az erős márkaépítés kifejezetten értékes, és elősegíti a Nemzeti Gárda, mint karrierlehetőség alapvető ismertségét” – állt a szóvivő közleményében.

A Gárda kommunikációja szerint az indítványt megelőző vizsgálat nem megfelelően folyt le, hiszen annak során alig szenteltek figyelmet annak, hogy a szervezet NASCAR-ban való megjelenése nem korlátozódott az autók festésére. Jelen voltak a futamokon kitelepülésekkel, és emellett számos középiskolában is jártak a széria programjainak segítségével.

Army, Hadsereg, Daytona 500, 2011
Fotó: Revolution Racing/Flickr

Az ilyen kitelepülések mibenlétét jól mutatja a Hadsereg megjelenése a 2021-es Road Americán futott Cup Series-verseny mellett. A Milwaukee Toborzó Zászlóalj számos eszközt – például olyan minden terepen bevehető harci járműveket, mint a képen látható Zero FX Z-Force 5.7 elektromos motor – hozott ki a futamra, amelyek által a nézők képet kaphattak a hadsereg technikai felkészültségéről.

2021, Road America, Hadsereg, Army
Forrás: U.S. Army Reserve

 

A kitelepülést egy nagy presztízsű esemény is színesítette, hiszen ekkor esküdött fel húsz katona, és váltak ezáltal a Hadsereg tagjaivá. „Különleges megtiszteltetés ezt megtenni, és látni, hogy ezek a fiatal férfiak és nők az önzetlen szolgálat legnagyobb áldozatát hozzák meg azzal, hogy csatlakoznak a katonasághoz. Ugyanakkor olyasmit tesznek ezzel, amit Amerikában nem elegen, millióknak lenne lehetőségük arra, hogy esküt tegyenek, majd megvédjék és támogassák az alkotmányt” – mondta a ceremóniát levezető Ernest Litynski dandártábornok.

2021, Road America, Hadsereg, Army
Forrás: U.S. Army Reserve

Patrick McHenry, Észak-Karolina képviselője az indítványt követően elindult vita során arra hívta fel a figyelmet, hogy ezt a kérdést fontos az elérés oldaláról is  megvizsgálni. A republikánus politikus szerint a fegyveres erők által a NASCAR-ban elköltött összes pénz jó befektetés volt, mivel például a szponzoráció miatt a Hadsereget 484 millió alkalommal említették a médiában, és ezáltal 34 milliószor konkrét toborzási üzeneteket is sikerült továbbítaniuk. McHenry arról is beszélt, hogy a NASCAR-nézőihez közel áll az ilyen típusú tartalom, hiszen a sorozat (amerikai) közönségéből minden ötödik ember szolgált, vagy éppen akkor is aktív szolgálatot teljesít a haderő kötelékében.

Végül pedig fontos megemlíteni, hogy mit reagált David Higdon, a NASCAR szóvivője, amikor arról kérdezték, hogy egyes cégek miért hirdetnek a sorozatban. A szakember szerint például a Toyota és a Coca-Cola „egy okból vannak jelen a NASCAR-ban: mivel ez a [módszer] működik”.

Végül 216 a 202 ellenében leszavazták az indítványt, de a Nemzeti Gárda nem szerette volna, ha bármilyen módon rossz fény vetül a szervezetükre, ezért a számukra kedvező eredmény ellenére abbahagyták a NASCAR-ban való szponzorációt. A haderő ennek ellenére bizonyos formában ma is megjelenik a sorozatban, Erik Jones autóján túlmenően is. A televíziók képernyőin keresztül is látható megemlékezések, ünnepi festések és a vadászgépek átrepülései mellett a helyi nézők továbbra is számtalan alkalommal találkozhatnak a futamok környékén az egyes haderőnem kitelepüléseivel, megjelenéseivel, amelyekkel ma is próbálják népszerűsíteni a katonia pályát.

Army, Hadsereg, 2011, Atlanta
Fot: GoArmy Flickr / Rikki Guerrero, USAAC G7)