NASCAR-hoz hasonló stratégiázás alakulhat ki jövőre az IndyCar oválfutamain, méghozzá a hibrid rendszer bevezetése miatt.
Az IndyCar-pilóták szerint különösen az oválokon lesz majd teljesen más a stratégia azzal, hogy 2024-ben hibrid rendszerre cserélik le az eddigi belső égésű motorokat. A szezonzáró óta rengeteg tesztet hajtottak végre a Chevrolet és a Honda új rendszereivel, minden pályatípuson, a héten a sorozat visszatérő helyszínén Milwaukke-ban körözött Will Power a prototípussal.
Jól halad a hibrid-motor tesztelése az IndyCarban, de bőven akadnak még kérdőjelek
Az épített pályás és utcai versenyeken eddig is jelen volt az elektromos rásegítés az IndyCar pust-to-pass (a korábbi F1-es KERS-hez hasonló) rendszere révén, az oválpályákon azonban egy új színt vihet a hibrid rendszer érkezése a versenyekbe. A rendszer alapvetően a fékezés során nyer vissza energiát, de az oválokon a pilóták jóval kevesebbszer használják a bal lábukat. Különösen az Indianapolis Motor Speedwayen lesz érdekes a helyzet, ahol normális esetben egyáltalán nem nyúlnak a fékekhez.
Az idei versenyeken általában fokozatosan széthúzódott a mezőny, és a gyorsabb autókat (többnyire Josef Newgardent) ritkán érték utol hátulról, és ha egy sárga zászló miatt újra összetömörültek a versenyzők, egy idő után ugyanaz ismétlődött meg, mint a rajt után.
Az energia megspórolása azonban kulcsfontosságú lesz, és emiatt nem feltétlenül lesz célravezető, ha valaki az első helyre tör, és sokáig marad az élen. Ehelyett csak szélárnyékozás közben lehet majd spórolni, hogy utána az energiát kihasználva valaki a megfelelő pillanatban törjön az élre.
„Szerintem ez lesz majd a helyzet” – fejti ki Álex Palou, a bajnokság címvédője a motorsport.com-nak. – „Őszintén várom már, mert ennek nagy szerepe lehet. Ha vezetsz, akkor nem tudsz spórolni, vagy amint megteszed, megelőznek. Ha második vagy, akkor kis mértékben jobb helyzetben vagy. A harmadik helyen [viszont érdemes lesz haladni, pedig] az elmúlt időszakban csak kivárni lehetett ilyen helyzetben.
Ha sokat tudsz spórolni, és aztán kihasználni az energiát, akkor a harmadik helyről lehet majd előzni a [szélárnyékban autózó] második helyezettet, és ezzel lesz mozgolódás az élmezőnyben is, ez pedig jó.
Azt akarjuk, hogy a pilóták csoportosuljanak, és ott egyenként előzve mindenkinek legyen esélye. Szerintem ezt most meg fogjuk kapni.”
Ez még egy izgalmas csavart adhat a jövő évi Indy 500 végének, hiszen nem csak az számít majd, ki van a legjobb helyzetben az utolsó körökre, hanem az is, a mögötte érkezők mennyi energiával rendelkeznek.
„Mindenképp, meg kell értened mire elég a töltöttséged” – értett egyet Alexander Rossi, a legendás verseny 2016-os győztese – „De jelenleg még nem tudjuk, mi az optimális. Most sok kísérletezés folyik, több elméletet tesztelünk. Sok dolgunk lesz, még mielőtt visszatérünk a Speedway-re májusban.
Szerintem inkább a csoportosulásra lesz hatással. Amíg egyedül padlógázon megyünk, nem fog sok minden változni.”
Míg Palou azt emelte ki, az új rendszer még egy dolog lesz, amire a pilótáknak figyelniük kell a cockpitben, Rossi kiemelte, hiába lesz majd több erő mögötte a motorban, a pluszsúly miatt egyáltalán nem lesz gyorsabb az autó, így kicsit több idejük lesz reagálni.
Az eddig rengeteg tesztkilométert megtevő Will Power pedig azt is elárulta, még nem biztos, hogy az épített pályás versenyeken emberi kézzel kell majd aktiválni majd az elektromos rásegítő rendszert, lehet, hogy automatikusan a gázadáshoz kötik az energia aktiválását.