vasárnap, április 21, 2024

F1-es gyakorlatokat vezet be új csapatánál a Red Bull korábbi mérnöke

Dátum:

Megosztás:

Az IndyCar egyik csapatának lett a technikai igazgatója Stefano Sordo, aki a világbajnoki sorozat alakulatainál elterjedt technikai szemléletet szeretné meghonosítani új munkahelyén.

- Reklám -

A Rahal Letterman 2020-ban nyert utoljára futamot az IndyCar-ban, még Szato Takumával, tavaly pedig egyik versenyzője sem végzett az összetett pontverseny első tíz helyezettje között, így van hova fejlődnie a csapatnak. A pilótái Graham Rahal, Jack Harvey és Christian Lundgaard lesznek idén, továbbá az Indy 500-ra benevezik Katherine Legge-t is.

- Reklám -

Az istálló egyik legnagyobb erősítése a stábban történt: az új technikai igazgató, Stefano Sordo 22 éven keresztül dolgozott a Forma-1-ben, ebből az utolsó 16-ban a Red Bullnál és a McLarennél (előzőleg az Arrows, a Jaguar és a Toro Rosso alkalmazottja volt), vagyis nem kispályás szakemberről beszélünk.

Sordo szeptemberben állt munkába a tengerentúli szériában, és felvázolta, hogy szeretné meghonosítani az F1-ben ismert eljárásokat. „Igyekeztem koncepciót alkotni. Találkoztam a stábbal és próbáltam megérteni, ki mivel foglalkozik és hogyan, milyen eszközök állnak rendelkezésre. Utána kifejtettem, hogyan tudna javulni a csapat. Mindez érinti az autó aerodinamikáját, a szélcsatornás tesztelést, az autó vizsgálatánál a mérőműszereket” – nyilatkozta a Motorsport.com-nak.

- Reklám -

Azt gondolom, sokat kell fejleszteni a szimulációkon, hogy jobban támaszkodhassunk rájuk. Ez a versenyhétvégéken segít szűkíteni a módosítási opciók körén, és általa eleve jobb helyzetből várhatjuk a versenyeket.

A Red Bull és a McLaren mérnökét igazolta le az IndyCar csapat

Megpróbálom alkalmazni itt is azokat a technológiákat, amiket a Forma-1-ben megismertem. Már elkezdtem, hogy egy IndyCar-csapat hasonlóan működjön, mint egy Forma-1-es. A különbség annyi, hogy a McLarennél tízen foglalkoznak egy ilyen feladattal, ezért ott gyorsabban megy a folyamat. De nincs semmi akadálya annak, hogy F1-es módszerekkel dolgozzon az IndyCar-ban egy istálló.

Mivel az IndyCar-ban csak két autógyártó van, a mezőny sűrűbb az F1-nél, Sordo szerint ezért minden apró részletre oda kell figyelni és lehajolni minden századmásodpercért. Az oválpályás versenyzés újdonság lesz számára, de nem tart tőle, mert hangsúlyozta, hogy az ilyen pályákon ugyanúgy működik a fizika, mint máshol. Annak viszont örül, hogy a szervezet mérete kisebb léptékű.

A Forma-1-es csapatok hatalmasak, még a legkisebbnél is körülbelül 450-en dolgoznak. Aki magasan helyezkedik el a szervezeti hierarchiában, annak olyan érzés vezetni, mintha egy óriási hajót kormányozna. Itt kisebb az alakulat, ezért nagyobb a ráhatásom, ami egyben jó és rossz is. A munkámnak egyértelmű hatása van a csapat eredményeire, ez nagy kihívás számomra” – mondta.

Az IndyCar össznépi februári tesztelésén azonban nem mentek simán a dolgok a csapatnál: Graham Rahal elégedetlen volt az autóval, ezért fennáll a veszélye, hogy megint zsákutcába tévednek a beállításokkal a szezon elején, amiből nehéz kikecmeregni.

Elvileg hiába voltak hasonlók a beállításaink, Jacknél és nálam teljesen eltérő volt az autó egyensúlya. Utána kell járnunk, hogy miért történt így, ez az első számú kérdés. Az én autóm borzasztóan izgága volt a gyors részeken” – mondta a rutinos pilóta.