back to top
szerda, október 9, 2024

Mit olvashatunk ki a sebringi IndyCar-teszt eredményeiből?

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

Hamarosan kezdődik az IndyCar 2022-es szezonja St. Petersburgben, előtte viszont még volt egy teszt Sebring rövidebbik vonalvezetésén. Mit lehet ebből levonni? Le lehet-e bármit?

- Reklám -

Egy utcai teszthez a maga bukkanóival és rázóköveivel a Sebring International Raceway 1,7 mérföldes, 13 kanyaros rövid pályája áll a legközelebb. Ezek megdolgoztatják rendesen a futóműveket és a lengéscsillapítókat, meg persze magát a versenyzőt is.

- Reklám -

Nem rossz – ez a legjobb replikája egy utcai pályának” – mondta egy versenyző Sebring rövidebbik konfigurációjára. „Ez két dologban mindenképp segít nekünk, versenyzőknek. Egyrészt tanulhatunk arról, milyen döntések szükségesek ahhoz, hogy az autó optimális tartományban működhessen. Egyre több a gumi a pályán, az folyamatosan fejlődik. Aztán ott van a konkrét technika, hogy hogyan vegyünk egy-egy kanyart csúszós és már ahhoz képest jócskán felgumizott pályán. Azt hiszem, ez eléggé hasonló az összes utcai pályán. Mindenhol vannak bukkanók, amiken ha óvatlanul megy át az ember, akkor a kerekek kipörögnek. Így a hátsó gumikkal mindenképp tapadást kell találnunk. Sebringben végzett tesztjeink alapján megtaláltuk erre a helyes irányt. De ez soha nem mond el mindent, amit az utcai pályákon tudnod kell. Korán be kell kanyarodnod, át kell menned a járdaszegélyeken, hogy átéld azt a sok szart, amivel a detroiti versenypályán kell majd megküzdeni.

Az idei 17 futamból ötöt városi pályán rendeznek, így Sebring érdekes adatokkal szolgálhat versenyző és mérnök számára. Sokatmondó lehet egy-egy csapaton belüli összehasonlítás is, hiszen a csapattársak nyilván más-más paraméterek mentén teszteltek. Csapatokat összehasonlítani viszont gyakorlatilag lehetetlen.

- Reklám -

Hétfő: Herta

Herta úgy futott 17 századdal jobb időt újdonsült csapattársánál, Romain Grosjeannál, hogy közben nem használta a push-to-passt sem. Ez nagy különbségnek tűnhet, ugyanakkor érthető is, hiszen Grosjean számára a Dale Coyne Racing autója után nagyon más világ az Andretti-Honda. Ráadásul Grosjean még mindig csak második szezonjára készül az IndyCarban.

Grosjean mindenesetre az alapokra koncentrált Sebringben. Azok a finomságok, amelyek századmásodperceket, de némi szerencsével akár tizedeket is jelenthetnek, nem volt terítéken. Az Autosport információi szerint például az első szárny is csak elnagyoltan volt beállítva Olivier Boisson versenymérnök jóvoltából. Ezzel akár meg is lehetett volna neki Herta szintje, de erre meg nyilván Hertáék reagáltak volna.

Romain Grosjean, sebringi IndyCar-teszt
Fotó: Penske Entertainment/James Black

Mi a helyzet a csapattársaikkal? Alexander Rossi sem lassabb majdnem fél másodperccel Hertánál egy 52 másodperces kör esetén, ahogy egyébként azt a hétfői idők sugallnák. De elég egy hiba az egyik kanyarban a legjobb körén ahhoz, hogy a köztük lévő különbség növekedjen. Bíztató lehet az Andretti számára, hogy az újonc Devlin DeFrancesco sem volt messze mögöttük, délután például századra azonos időt futott Rossiéval. Sokan úgy érezték nála, hogy talán jól jött volna neki egy második év az Indy Lightsban a stílusa finomításához. Ezzel ráadásul megtalálhatta volna szerintük azokat a létfontosságú tizedmásodperceket, amelyek az élmezőnybe repítik. Egy nap tesztelés után persze nem lehet azt mondani, hogy ezek a problémák eltűntek volna. Mindenesetre az előzetesen vártnál jóval jobban teljesített, ráadásul Andy Listes kezei között még nyugodtan tudja formálni is őt.

Mi van a Chevrolet-val?

A leggyorsabb Chevrolet-motoros versenyző az a Josef Newgarden lett, akinek ezek a pályák nem különösebben fekszenek. Mögötte ráadásul az a Will Power zárt, akinek kifejezetten Sebring nem a szíve csücske. Newgarden szűk 2,5 tizeddel maradt el Hertától, őt további másféllel követte Power. Mögöttük Felix Rosenqvist egyelőre úgy néz ki, felért Arrow McLaren SP-s csapattársa, Pato O’Ward mellé, ezzel folytatódni látszik tavaly ősz óta tartó javuló tendenciája. O’Ward legjobb körét a teszt résztvevőinek többségével ellentétben délelőtt jegyezte, így valószínűleg lemaradt a délutáni legjobb pillanatáról. Ez azonban nem jelenti azt, hogy elvitatnánk Rosenqvist erőfeszítéseit: a tavalyi előszezoni teszteken még messze elmaradt O’Ward idejétől, mivel küszködött az AMSP nagyon elülső leszorítóerőre koncentráló beállításával.

Graham Rahal és Jack Harvey a Rahal Letterman Lanigan Racing színeiben szinte azonos időt futottak, de 0,4 másodperccel gyorsabbak voltak, mint a csapat legújabb újonca, Christian Lundgaard. Ebben azonban semmi meglepő nincs, lévén Lundgaard teljesen más feladatokat kapott.

Az időmérő egyik fénypontja az újonc Kyle Kirkwood teljesítménye volt az A. J. Foyt Enterprises autójában. Kirkwood nagyon elégedett volt az autó futómű-beállításaival, a csapat pedig egyelőre nagyon dicséri őt az eddigi közös munka alapján. Nála a cél az lehet, hogy a Bourdais-ra szabott, célirányosan alulkormányzott autót hozzáigazítsák az ő stílusához.

A hétfői nap legjobb köridejei

A táblázatban a push-to-pass használata nélküli idők szerepelnek.

  1. Colton Herta (Andretti Herta Autosport-Honda), 51.85
  2. Romain Grosjean (Andretti Autosport-Honda) 52.02
  3. Josef Newgarden (Team Penske-Chevrolet), 52.09
  4. Will Power Team Penske-Chevroelt 52.22
  5. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP-Chevrolet 52.23
  6. Pato O’Ward Arrow McLaren SP-Chevrolet 52.25
  7. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan-Honda 52.26
  8. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan-Honda 52.28
  9. Alexander Rossi Andretti Autosport-Honda 52.30
  10. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport-Honda 52.30
  11. Scott McLaughlin Team Penske-Chevrolet 52.32
  12. Kyle Kirkwood AJ Foyt Racing-Chevrolet 52.39
  13. David Malukas Dale Coyne Racing with HMD-Honda 52.43
  14. Kevin Magnussen Chip Ganassi Racing-Honda 52.46
  15. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing-Chevrolet 52.48
  16. Tatiana Calderon AJ Foyt Racing-Chevrolet 52.54
  17. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan-Honda 52.66

Kedd: Meyer Shank Racing

Jack Harvey egy nagyon jó pilóta, de miért volt annyira felpörögve, hogy elhagyja a Shankot és Rahalékhez megy?” – jegyezte meg a paddock egyik prominens szereplője, miután vetett egy pillantást a Sebring által kínált keddi időkre. A teszt második napjának végén a 2016-os bajnok Simon Pagenaud állt az élen, néhány századmásodperc előnyben a csapattárs Hélio Castroneves előtt. „Szerintem Jacknek egy kicsit türelmesebbnek kellett volna lennie, adnia kellett volna még egy évet – mert szerintem pont a legrosszabbkor hagyta ott a Meyer Shanket, és nagyon fogja magát ostorozni ezért…

Ez a megállapítás egy olyan embertől származik, aki mindenki másnál jobban tudja, hogy a Sebring International Raceway rövidebbik konfigurációján futott teszt egyelőre túl sok ismeretlent tartalmaz egy magabiztos értékítélethez. Pagenaud mindenesetre hét év Team Penske-szolgálat után nagyon elégedett volt az MSR autójának kezelhetőségével, és a Honda teljesítményével is.

Simon Pagenaud, Meyer Shank Racing
Fotó: Penske Entertainment/Chris Owens

Az Andretti Autosport és a Penske nem volt jelen kedden, hogy kézzelfogható támpontot nyújtson. Pagenaud leggyorsabb köre bár aggasztónak tűnően elmarad Herta hétfői idejétől, ez Sebring tipikus formája, ami megmutatja, hogy még napokat sem feltétlenül lehet összehasonlítani. A második napon ugyanis rendkívül nagy szél fogadta a tesztmezőnyt, amihez hasonlít talán csak a St. Petersburg-i célegyenes produkál. Marcus Ericsson kedden nagyot ment, és gyorsabb volt csapattársainál. Persze ebben benne van az eltérő munka, amit rászabtak.

A Rinus VeeKay tavalyi év második felében mutatott formájával kapcsolatos aggodalmak a kulcscsonttörést okozó motorbalesete után úgy tűnik, hogy eloszlathatók. A teszt keddi napján ugyanis ő futotta a nap leggyorsabb Chevy-köreit, megelőzve Kirkwoodot. Elismerést érdemel a Juncos Hollinger Racing és egyetlen versenyzője, Callum Ilott. Az angol mindössze 42 századdal maradt el Pagenaud legjobb idejétől.

Eközben Takuma Sato a Dale Coyne Racinggel futott első teszt során néhány századmásodperccel elmaradt újonc csapattársa, David Malukas mögött, aki az előző nap futott. Idén várhatóan szoros lesz köztük a verseny az utcai és az épített pályákon. Le kell vonnunk a következtetéseket ebből a tesztből? Egyáltalán nem. Láthatunk-e valamilyen mintázat kialakulására utaló jeleket? Igen, de ezek nem elég markánsak ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket vonjuk le belőlük.

A keddi nap legjobb köridejei

  1. Simon Pagenaud (Meyer Shank Racing-Honda) 52.11
  2. Hélio Castroneves (Meyer Shank Racing-Honda) 52.19
  3. Marcus Ericsson (Chip Ganassi Racing-Honda) 52.21
  4. Rinus VeeKay (Ed Carpenter Racing-Chevrolet) 52.27
  5. Kyle Kirkwood (AJ Foyt Racing-Chevrolet) 52.28
  6. Scott Dixon (Chip Ganassi Racing-Honda) 52.32
  7. Alex Palou (Chip Ganassi Racing-Honda) 52.33
  8. Conor Daly (Ed Carpenter Racing-Chevrolet) 52.41
  9. Callum Ilott (Juncos Hollinger Racing-Chevrolet) 52.53
  10. David Malukas (Dale Coyne Racing with HMD-Honda) 52.72
  11. Takuma Sato (Dale Coyne Racing with RWR-Honda) 52.80
  12. Jimmie Johnson (Chip Ganassi Racing-Honda) 52.95
  13. Dalton Kellett (AJ Foyt Racing-Chevrolet) 53.03
  14. Tatiana Calderón (AJ Foyt Racing-Chevrolet) 53.05