csütörtök, március 28, 2024

Mario Andretti nem érti, miért voltak ekkorák az F1-es autók

Dátum:

Megosztás:

Kecses, filigrán autókból lettek egyre nagyobb, már-már limuzinra hajazó gépek az F1-ben. Ez nem tetszik Mario Andrettinek, és a 2022-es szabályváltozásokban bízik.

- Reklám -

2022-ben új autók érkeznek az F1-be, amely döntéstől a Liberty Media nem titkoltan azt várja, hogy ezek az autók több előzést és látványos versenyeket hoznak majd. Ezekben az új autókban bízik a látványosabb versenyeket illetően Mario Andretti is, akinek a korábbi gépek nem éppen nyerték el a tetszését.

- Reklám -

Ha jól értem, akkor ezek az autók kisebb turbulenciát generálnak majd maguk mögött. Ezzel pedig könnyebb lesz követni majd őket” – gondolkodott el Mario Andretti az Auto Motor und Sport kérdésére. „A cél több leszórítőerő generálása, hogy ezzel szűnjenek meg a káros, turbulens levegőáramlatok. Ezért nem is értem, miért voltak ekkorák eddig az autók az F1-ben, ekkora szárnyakkal. Ezekkel csak nőtt a turbulens levegő mennyisége. Most szerencsére tettek egy lépést a jó irányba. Azzal kapcsolatban nem merek jósolni, hogy ez mennyire lesz hasznos. Ha harminc százalékkal jobbak lesznek a körülmények ezzel kapcsolatban, az már előrelépés.

Évtizedek IndyCar-karrierje mellett Andretti tizennégy szezon erejéig versenyzett az F1-ben is, így láthatta illusztris karrierje során, mi a jó. Andretti konkrétan élharcosa volt fiatalon az F1-es aerodinamikai forradalomnak. „1970-ben a March 701-esen az oldaldobozok olyanok voltak, mintha szárnyak lennének. Az én javaslatomra lekerültek az autóról, ami hirtelen kellően könnyűvé vált elöl. Ezt persze kompenzálni kellett a szárnybeállításokkal, hogy maradjon leszorítóerő.

- Reklám -

Andretti véleményét olyan legendák is kikérték, mint a Lotus alapítója, Colin Chapman. Ezt a sztorit elevenítette fel. „Megkérdezték tőlem, mit szeretnék. Mondtam, leszorítóerőt úgy, hogy azzal kompromisszumot se kelljen kötni. Nevettek, hogy persze, mindenki azt akar. Aztán felemlegettem nekik a March-sztorit, aztán az oldaldobozokkal tudtunk leszorítóerőt generálni anélkül, hogy elnehezítettük volna az autó elejét. Aztán pedig optimalizáltuk a diffúzort a kívánt hatás eléréséért. Az oldaldobozok két csatornáját folyamatosan tisztítottuk, hogy megfelelően tiszta levegő keletkezhessen.