Ha van ember, aki tökéletes képet tud festeni a Forma-1 és az IndyCar közötti különbségekről az nem más, mint Romain Grosjean.
Grosjean 179-szer indult Forma-1-es versenyen a Renault, a Lotus és a Haas csapatok színeiben, ezidő alatt pedig 10-szer állhatott dobogóra.
A francia versenyző 2020-ban hatalmas balesetet szenvedett a Bahreini Nagydíjon, és sajnos ez az incidens zárta le a tiszteletreméltó F1-es karrierjét.
2021-től kezdve már az IndyCar szériában versenyez, ahol a Dale Coyne Racing igazolta le, majd látva fantasztikus teljesítményeit 2022-re az IndyCar egyik élcsapata, az Andretti Autosport szerződtette őt.
„Ha nem ismered annyira az autókat, akkor talán úgy tűnhet, hogy a két autó nagyon hasonló. Szárnyak, nyitott kasztni, halo. Ugyanakkor el kell mondanom, hogy a két technika között nagyon nagy különbségek vannak” – magyarázza Grosjean.
„A legfontosabb különbség az, hogy minden autó saját magának gyártja a karosszériát a Forma-1ben, és öt motorgyártó erőforrásai hajtják ezeket az kocsikat.”
„Az IndyCar-ban egyen kasztni van, és két gyártó, a Honda és a Chevrolet. Ezen kívül – egyelőre – csak a Forma-1-ben használnak hibrid motorokat.”
Romain Grosjean ezután felsorolja, hogy az IndyCar milyen helyszíneken fut jelenleg, és hozzáteszi, szeretné, ha picit globálisabb lenne a széria.
„Jelenleg csak egy külföldi versenyünk van Torontóban, Kanadában. Szeretném ha elmennénk Mexikóba, vagy esetleg az ausztrál Surfers Paradise-ba. Ezen kívül szívesen látnék egy európai versenyt is a naptárban.”
Persze az egyik legnagyobb különbség a két szakág között az az, hogy az IndyCar ovál pályákra is ellátogat a Forma-1-el szemben.
Grosjean jobban élvezi vezetni az IndyCar-t
Ezen kívül Grosjean megemlíti a kiállásokat hiszen míg a Forma-1-ben, csak kereket cserélnek a verseny során a csapatok, az IndyCar-ban a kicsi (68 literes) üzemanyag tank miatt többször is ki kell állniuk tankolni egy verseny során.
„Kb. 20 körönként ki kell állnunk a pitbe, hogy feltankoljunk. Szóval egy picit közelebb van az időmérőhöz képest a tempónk a versenyeken, mint a Forma-1-ben” – tette hozzá az Andretti Autosport versenyzője.
„Míg az utcai, és épített pályákon kb. 4-szer állunk ki, addig a hosszú Indy 500-on akár 8-szor is meglátogathatjuk a boxutcát.”
„A Forma-1-ben stratégiai szempontból a legtöbbször előre tudod azt, hogy pontosan mi fog történni a versenyen. Az IndyCar-ban sokkal többször kell rögtönöznöd, ami izgalmas helyzeteket eredményez.”
Romain Grosjean ugyanakkor felhívta még egy fontos dologra a figyelmet: a beállításokra.
„Az IndyCar-ban szinte teljesen magadra tudod szabni az autót. El tudsz jutni egy pontra, amikor szinte tökéletesen illeszkedik a vezetési stílusodhoz a beállítás” – jelentette ki Grosjean.
„A Forma-1-ben viszont folyamatosan alkalmazkodnod kell a technikához, és ez nem egy egyszerű dolog. Tökéletes példa erre Daniel Ricciardo akinek nem teljesen fekszik a McLaren vezethetősége.”
A 35 éves versenyző végül azt is elmondta, hogy míg a Forma-1ben 200 millió körül van egy csapat éves büdzséje, addig az IndyCar-ban kb. ennek a tizede, tehát 20 millió az összeg.