back to top
vasárnap, június 30, 2024

Az utolsó körben dőlt el az Indy 500, Josef Newgarden sorozatban másodszor ünnepelhetett

Dátum:

Megosztás:

Josef Newgarden nyerte a 108. Indianapolisi 500 mérföldes versenyt Pato O’Ward és Scott Dixon előtt. A Penske pilótája az utolsó kanyarokban vette át újra a vezetést a mexikói pilótától.

- Reklám -

Az Indianapolis Motor Speedway-re zúduló eső miatt nem az eredeti időpontban, hanem magyar idő szerint 22:45 körül rajtolt el a 108. Indy 500. A halasztás ellenére a Double Duty-t teljesítő Kyle Larson is részt vett a viadalon.

Kyle Larson elárulta, hogy az eső miatt csúszó Indy 500 „a prioritás”

- Reklám -

A mezőny a drámai időmérőt megnyerő Scott McLaughlin vezetésével vágott neki a 200 körös futamnak. McLaughlin meg tudta tartani a helyét, ám nem sokáig kellett azért küzdenie, mivel már az 1. körben megtörtént az első baleset. Tom Blomqvist lement a fűre, azon megcsúszott, majd nekiütközött Marcus Ericssonnak. Végül ebbe még Pietro Fittipaldi is belekeveredett, hármójuk közül pedig egyikük sem tudta folytatni a versenyt.

- Reklám -

Rajtuk kívül még Marcus Armstrong is kiesett, mivel megadta magát az autója Honda-motorja. Nem sokkal később pedig Katherine Legge szintén Honda-erőforrása is elfüstölt, így a mezőny egyetlen női tagja is a bokszutcából nézte tovább a viadalt.

A sárga zászló alatt szinte mindenki kilátogatott a csapatához, de páran a pályán való maradás mellett döntöttek. Így volt Conor Daly is, tehát ő indulhatott újra az első helyről. Linus Lundqvist túlságosan agresszívan manőverezett, így a 28. körben belecsapódott a falba, és be is fejezte a futamot. Larson pedig hibázott egy váltásnál, így az ötödikről visszaesett a tizennegyedik helyre.

Az ismételt újraindítást követően, a 44. körben McLaughlin visszavette a vezetést az alternatív stratégiát alkalmazó Daly-től. Mögötte ekkor Santino Ferrucci, Alexander Rossi, Colton Herta, Josef Newgarden sorrendben jöttek a vetélytársai.

Az 56. körben Felix Rosenqvist szintén Honda-motorja is megadta magát. A sárga zászló alatt megint bement a mezőny nagyrésze a bokszutcába, ahol Rossi átugrotta McLaughlint. A veszélyes kiállása miatt megbüntették Rinus Veekay-t, akinek így vissza kellett sorolni a huszonhatodik helyre.

Az újraindításnál megint Daly vezette a mezőnyt, de az első körben már újra McLaughlin állt az élen. A Penske pilótája az alsó íven egyszerre több vetélytársa mellett is elment. Rövidesen a szintén alternatív stratégiát alkalmazó Sting Ray Robb vette át a vezetést. A 70. körben sorrendben Robb, McLaughlin, Daily, Herta, Newgarden, Ferucci, Álex Palou, Rossi, Christian Rasmussen, Larson volt az első tíz helyecozett.

Daly és Robb kilátogatott a csapatához, így a 80. körben újra McLaughliné volt az első hely. A 86. körben jött az újabb sárga zászló: Herta a második helyről kicsúszott, és bár nem tört össze nagyon az autója, de az amerikai pilóta kiszállt belőle, és így befejezte a versenyt. Később mégis visszaállt, de 17 kör lemaradásban tudta csak folytatni.

A bokszutcában Newgarden megelőzte McLaughlint. A mezőny a büntetése miatt szintén alternatív stratégiára átálló VeeKay vezetésével indult újra. Kyle Kirkwoodot megbüntették, mivel a kiállásoknál megpöckölte Callum Ilottot, így visszakerült a huszonötödik helyre. Miután a VeeKay nevével fémjelzett csoport kiállt, a Newgarden, Ferrucci, McLaughlin, Robb, Daly volt az első öt sorrendje. Pato O’Ward pedig egy hatalmas mentést mutatott be.

A 107. körben Ryan Hunter-Reay megpróbálta belülről megelőzni Scott Dixont, de az új-zélandi pilóta ráhúzta a kormányt. Ezután Hunter-Reay sem tudta folytatni a versenyt, mivel elütődött a bal első felfüggesztése. Szató Takumát pedig hátrasorolták a mezőny végére.

Newgarden vezette fel a mezőnyt az újraindításnál, de McLaughlin gyorsan megelőzte, viszont nemsokára már a következő újrarajtra készülhettek. Marco Andretti ugyanis senkitől sem zavartatva eldobta az autóját. Az ismételt elindulás után a Newgarden, McLaughlin, Rossi, Ferrucci, Palou, Larson sorrend kristályosodott ki.

A 130. körtől kezdve elindultak a zöld zászló alatti kiállások, először Newgarden jött ki. Larsont kapott egy áthajtásos büntetést, mivel nem tartotta be a bokszutcai sebességkorlátot, emiatt a huszonkettedik helyre esett vissza.

A kiállások után indultak be igazán az események, folyamatosak voltak az előzések az élmezőnyben. Az elméleti vezető helyért – valójában ez akkor a kilencedik volt – McLaughlin, Palou és Rossi küzdöttek egymással, de Newgarden sem volt nagyon lemaradva. Ehhez a bolyhoz aztán O’Ward és Dixon is csatlakozott az alternatív stratégiát alkalmazók közül egy-egy rövid kiállással. A vezetést Rossi ragadta magához.

 

A 147. körben a második helyről rajtoló Will Power is a falban fejezte be a versenyt. Az újraindításnál Dixon, O’Ward, Rossi, Daily, VeeKay, Palou, McLaughlin, Newgarden volt az első öt sorrendje. Miután meglódult a versenyben maradt huszonhárom pilóta, O’Ward és Rossi váltogatta egymást a vezető helyen, a két McLaren-pilóta így próbálta maga mögött tartani Dixont.

A 170. körben kezdődtek az utolsó kiállások. Először Rossi ment be a bokszutcába, ekkor Dixon vette át a vezetést, de rövidesen ő is meglátogatta a csapatát. Ezek után Newgarden került az elméleti élre, mögötte Dixon, Rossi, O’Ward, Palou, Daly, McLaughlin volt a sorrend,  de folyamatosak voltak a pozícióváltások. A valós első helyet ekkor a más stratégián lévő Larson őrizte. Agustín Canapinót megbüntették a sebességkorlát be nem tartása miatt, így az argentin pilóta a mezőny végére került.

O’Ward az utolsó körre fordulva elment Newgarden mellett a célegyenesben, de ez túl korainak bizonyult. A Penske pilótája ugyanis a 3-as kanyarban kívülről visszaelőzte, és sorozatban második évben megnyerte az Indy 500-at. Mögötte az O’Ward, Dixon, Rossi, Palou, McLaughlin, Kirkwood, Ferrucci, VeeKay, Daly lett az első tíz sorrendje. Larson végül a tizennyolcadik helyen zárt.

Newgarden a tavalyi megkérdőjelezhető tisztaságú győzelme – amely az első volt neki – után idén is belekortyolhatott a híres tejbe. Legutóbb Hélio Castronevesnek 2002-ben sikerült sorozatban másodszor is megnyernie az Indy 500-at. Az ismétlés 440 ezer dollár (körülbelül 156 milliót forint) extra bevételt hozott a konyhára a 33 éves pilótának, ugyanis ennyit ajánlott fel a duplázásért a BorgWarner autóipari vállalat, amely a futam trófeájának a névadó szponzora.

A nashville-i versenyző sikerének értékét növeli, hogy a Penske push-to-pass  botránya miatt a csapat tulajdonosa többek között Tim Cindric-et is eltiltotta a részvételtől. Cindric pedig általában Newgarden stratégájaként is működik, a tavalyi győzelemből is nagy szerepet vállalt (most Jon Bouslog helyettesítette).

A 108. Indianapolisi 500 mérföldes verseny teljes végeredményét ezen a linken lehet megtalálni.