Jó másfél évtizedig beszélhettünk az IndyCar nagy hármasáról. Ez 2021-ben jóval inkább már nagy ötös volt. Ennek a stabilizálásához azért még hiányoznak összetevők.
2008 óta az összes bajnoki címet az Andretti Autosport, a Chip Ganassi Racing és a Team Penske valamely versenyzője zsebelte be. Az Indy 500 esetében egy kicsit árnyaltabb a kép, de ott is csak 4 verseny jutott bárki másnak rajtuk kívül. Ez egyelőre még mindig így van, de főleg az elmúlt két év alapján látszik az, hogy többszereplőssé bővül(t) a csúcsistállók társasága. Ez derül ki a The Racer elemzéséből.
Átlagos helyezések
2020
- Team Penske: 8,64
- Chip Ganassi Racing: 9,8
- Arrow McLaren SP: 12,07
- Rahal Letterman Lanigan Racing: 12,22
- Andretti Autosport: 12,28
2021
- RLL Racing: 9,77
- Ganassi: 10,67
- Penske: 10,86
- AMSP: 12,845
- Andretti: 13,8
Messzemenő következtetéseket persze még egy átlagos helyezésszámból sem lehet levonni, főleg hogy egy nagyobb istállónál nehéz minden autót ugyanúgy felkészíteni. De ez már jóval beszédesebb, főleg 2020-ról 2021-re érkezve.
A The Race elemzésében 2020-tól számolja egyébként az adatokat. Vélekedésük szerint ekkor történt az utóbbi évek legnagyobb váltása az aeroscreen felszerelésével, amelyet nem tudott minden istálló egyformán lereagálni. 2020-ban ez még a Covid-tépázta szezonban annyira nem látszott, ugyanis ekkor még ellensúlyozni tudták a szűkös lehetőségeket a korábbi évekből megalapozott stabilabb anyagi helyzettel.
Üdítő volt például látni a McLaren érkezését az IndyCarba, a wokingi háttérbázissal ugyanis a kezdeti tanulópénz megfizetése után Pato O’Ward 2021-ben már győzni is tudott és végig esélye volt a bajnoki címre.
Az RLL Racing fejlődése
Graham Rahal
- 2020: 12,21
- 2021: 8,13
Takuma Sato
- 2020: 12,23
- 2021: 12,19
A legfeltűnőbb fejlődést a Rahal Letterman Lanigan Racing mutatta be a legutóbbi szezonra. Itt a csapattulajdonos Bobby Rahal fia, Graham volt a legerősebb, és némi plusz szerencsével akár még a top 3-ban is végezhetett volna. Ez végül nem jött össze és csak hetedik lett, de például az Indy 500-on egy rontott kiállásig kiválóan ment.
2020-ban egyébként még Takuma Sato meg is nyerte a legnagyobb versenyt, azóta viszont már a Dale Coyne Racinget erősíti. Az RLL legnagyobb problémája a győztes mentalitás megteremtése, illetve visszaépítése lesz. Graham Rahal legutóbb 2017-ben tudott futamot nyerni, csapattársai, Christian Lundgaard és Jack Harvey pedig egyszer sem végeztek még elsőként.
Ahhoz, hogy ez a folyamat végbe is mehessen, és tényleg nagy ötös jöhessen létre, a McLarennek ténylegesen kétautós csapattá kell válnia, az RLL-nek pedig meg kell tennie a győzelem felé még egy lépést. Ezt segítheti a csapat 20 millió dollárnál is többe kerülő gyára Zionsville-ben.