Az IndyCarban szereplő Colton Herta az AlphaTauri csapat célkeresztjébe került, ehhez viszont szuperlicenc kell neki.
Korábban megírtuk, hogy a Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko az AlphaTauri csapathoz vinné Hertát, ha Gasly távozik az Alpine-hoz.
Van azonban egy bökkenő: jelenleg hiányzik neki a szuperlicenc megszerzéséhez szükséges 40 pont.
Az F1-nek és minden csapatnak egyértelműen érdeke, hogy jövőre egy amerikai versenyző is rajthoz álljon – különösen, hogy Las Vegas mellett Austin és Miami is szerepel a versenynaptárban -, de az FIA-nak vigyáznia kell, nehogy precedenst teremtsen azzal, hogy saját szabályainak elferdítésével segíti Herta ügyét.
A Motorsport.com-nak egy, a fiatal versenyzőkhöz szorosan kötődő paddock-forrás így nyilatkozott: „Ha megkapja a licencet, akkor akár mindannyian abbahagyhatjuk az F3-ba és az F2-be való befektetést.”
Valójában Herta nincs túl messze a szükséges összpontszámtól, mivel az IndyCar viszonylag nagy súllyal szerepel a szuperlicenc-pontok táblázatában.
Az 1. kiegészítés néven ismert táblázat és a szuperlicenccel kapcsolatos egyéb követelmények az FIA Nemzetközi Sportkódexének L függelékében találhatók.
A COVID miatt a versenyzők jelenleg a kérelmüket megelőző négy szezon legjobb három pontszámát vehetik figyelembe, ami 2019-től ’22-ig tartana, ha Herta jövőre az F1-ben versenyezne.
Az IndyCar-sorozatban 2019-ben a hetedik helyért négy, 2020-ban a harmadik helyért 20, 2021-ben az ötödik helyért nyolc, összesen 32 pontot szerzett.
A 2022-es sorozatban két fordulóval a vége előtt jelenleg a 10. helyen áll, így ez nem kerülhet be a legjobb 8 közé.
A 2022-es szezon végéig bármelyik FP1-es edzésért pluszpontot szerezhet, amennyiben több mint 100 kilométert teljesít, és nem gyűjt büntetőpontokat.
Akár 10 pont is szerezhető így. Mivel Herta IndyCar-szezonja ugyanazon a hétvégén ér véget, mint az Olasz Nagydíj, a szezon utolsó 6 futamán akár 38 pontig is eljuthatna.
Kiskapu Herta számára
Fontos azonban, hogy az FIA adott magának némi mozgásteret, mivel az ISC egyik záradéka szerint a szuperlicencet még mindig megkaphatja egy versenyző, ha rajta kívül álló okok miatt nem sikerült megszereznie egy évben azt a bizonyos pontszámot.
Ez a helyzet akkor áll elő, ha „legalább 30 szuperlicenc pontot szerzett, de az FIA kizárólagos döntése alapján úgy ítélték meg, hogy az 1. kiegészítésben felsorolt egy vagy több bajnokságban való részvétel során az a)-c) pontok bármelyike alapján nem tudott kvalifikálni, az irányításán kívül eső körülmények vagy vis maior okok miatt.”
A vis maior különösen akkor lehetne hasznos, ha Herta teljes szuperlicencet kérne – és nem az FP1-es ülésekre használt pénteki változatot -, amely lehetővé tenné számára, hogy idén versenyezzen.
Ez potenciálisan megnyitná a négy szezonra szóló eredménytartományt, amire hivatkozhat, hogy 2018-tól ’21-ig terjedjen.
A 2018-as Indy Lights-bajnokságban a második helyen végzett, ez a teljesítmény elméletileg 12 pontot érne.
Sajnos azonban a sorozatban csak nyolc állandó induló volt, ami nem elég ahhoz, hogy megfeleljen az FIA kritériumainak a szuperlicenc pontok megszerzéséhez.
Ha azonban az FIA úgy dönt, hogy mégis beszámíthatja ezeket a pontokat – például azért, mert a nevezések hiánya nem volt az ő befolyásán kívül -, akkor potenciálisan 12 pontot számolhat Herta 2018-ra, 20-at 2020-ra, és nyolcat 2021-re, ami összesen 40 pontot jelent, ami már elég lenne számára.
Ez a forgatókönyv azonban úgy tűnik, azon múlik, hogy az AlphaTaurinál lesz-e lehetősége akár már idén rajthoz állni – ebben az esetben Gasly vagy Tsunoda kispadra kerülhet.