A héten jelentették be, hogy az FIA jóváhagyta az Andretti jelentkezését az F1-es mezőnybe. Ez még ugyan nem jelent végleges csatlakozást, az F1-es mezőnyt így is kérdezték az fejleményekről.
A csütörtöki sajtónapon a pilóták nagy része hárította a felelősséget és óvatosan nyilatkozott vagy az eddig hangoztatott „minőségi csapatra van szükségünk” kifejezéssel vette el a véleménynyilvánítás élét, egyedül Lewis Hamilton és Valtteri Bottas foglalt egyértelműen pozitív állást az ügyben, míg az újonc Liam Lawson kiemelte, így a fiatal pilótáknak több helye lenne.
Számít egyáltalán a versenyzők véleménye?
Fontos azonban kiemelni, ténylegesen inkább a csapatok véleménye számít az ügyben, és már korábban hevesen ellenezték az új alakulat érkezését. Ebből sem volt hiány azóta, többen is felszólaltak, már azelőtt, hogy a katari versenyhétvégén hivatalosan is szót kaptak volna.
„Úgy gondolom, jelenleg jól megy a szekér és a bajnokság jobb helyzetben van, mint valaha. Ne javítsuk meg, ami nem romlott el, és nagyon is hiszek abban, hogy 10 csapattal jól működik a dolog, szóval maradjon is így” – nyilatkozta még a hétvége előtt Lawrence Stroll, az Aston Martin tulajdonosa.
„Ahogy mondtam, a sport és az üzlet nagyon jó helyzetben van, egyre több a néző és a szurkoló, rekordokat döntünk a közönségünk szempontjából, különösen az Egyesült Államokban, ami a legnagyobb piac a világon. Már három versenyünk is lesz, másodjára mentünk Miamiba, és novemberben jön Las Vegas, így még van hová növekedni.”
A Beyond the Flag eléggé beleállt ebbe a nyilatkozatba, mondván, hogy Stroll olyan dollármilliókon veszekszik, ami neki egyébként aprópénznek számít ahhoz az összeghez képest, amit beleöl saját fia karrierjébe. És ez nem egy megtérülő befektetés, hiszen az Aston Martin milliókat veszít Lance Stroll gyenge teljesítményével. A csapat az egyik legjobb szezonját teljesíti, két teljes értékű pilótával pedig minden bizonnyal több pénzt nyernének, mint amennyit elvesztenek azza, hogy nem 10, hanem 11 felé kell elosztani a pénzdíjakat.
Nyilván a kiscsapatoknak sokkan jobban fájna, bármennyi összeg elvesztése, ahogy ezt a Williams csapatfőnöke, James Vowles is jelezte az Autoweeknek.
„Az én véleményem egyértelmű. A Williams ellenzi egy 11. csapat érkezését, nagyon erőteljesen” – zárta rövidre a kérdést a Mercedes korábbi sikerkovácsa.
„Hiszünk abban az irányban, ami felé a sport tart. Azért, hogy ezt megtehessük, kell egy stabil szervező, aki együttműködik a csapatokkal annak érdekében, hogy szorosabb legyen a versenyzés. De fontos figyelembe venni, hogy nemcsak mi nem vagyunk pénzügyileg stabilak, hanem talán a mezőny fele. Van értelme egy 11. csapatnak, de csak abban az esetben, ha a 10. csapat stabil helyzetben van” – emelte ki Vowles, hogy nem az Andrettivel van gondja.
A Ferrari vezetője, Frederic Vasseur szintén hasonló figyelmeztetést eszközölt:
„Ne felejtsük el, hogy 3-4 évvel ezelőtt a mezőny fele majdnem csődbe ment, így nem lehetünk arrogánsak” – mondta az akkor az Alfa Romeót igazgató francia szakember.
„Az F1 most egy ilyen éltciklusban van, de nem tudjuk, mi fog történni 2030-ig. Nem férek hozzá az Andretti által benyújtott dossziéhoz. Az első kérdés a hozzáadott érték, de már van egy 10. csapatunk az amerikai Haas személyében, van amerikai pilótánk is, így nem tudom, az Andretti mit tudna még nyújtani.”
Nem csak negatív reakció érkezett
A McLaren volt az egyetlen csapat, ami nyíltan támogatta az Andretti és a Cadillac csatlakozását, rajtuk kívül pedig az Alpine – azt remélve, hogy ideiglenesen ők lehetnek az amerikai csapat motorbeszállítói, amíg a Cadillac nem készül el a saját motorjukkal – járna még jól az F1 legújabb csapatával.
Christian Horner, a címvédő Red Bull csapatfőnöke az eddigi csapatok védelmét figyelmen kívül hagyva azt emelte ki, lehet sikeres egy ilyen vállalkozás, de elismerte, hogy a politika útját állhatja az Andrettinek.
„Ahogy én látom, a súrlódás az FIA és a Liberty Media között van” – idézi őt a Sky Sports F1 – „Az FIA hozza a szabályokat, a Liberty a promóter, és irányítja a pénzügyeket. Az a kérdés, egy újabb csapatot ki fizetné meg? Nekik [az Andrettinek] egy komoly javaslatot kell összerakniuk, hogy hogyan szeretnék ezt megoldani.
A General Motors (Cadillac) érkezése mindenképpen egy pozitív dolog és a Ford is visszatér 2026-ban, így az ő csatájuk hihetetlen lenne. De ideális esetben saját motorral kéne jönniük.
Ha azt nézzük, az Audi egy már létező csapat felvásárlásával érkezik majd. Más esetben máshogy kéne ezt kezelni? A Libertynek és az FIA-nak ezt kell eldönteniük, és egy közös álláspontok képviselniük, mert olyan nem lehet, hogy valakire az egyik szabály vonatkozik, másvalakire pedig egy másik.”