A 2026-os új motorszabályok több gyártót is a Forma-1 tárgyalóasztalához vonzottak: visszatér a Honda, az Audi gyári csapatot indít és a Ford pedig csatlakozik a Red Bull motorrészlegéhez. A jelenlegi motorgyártók száma meg is duplázódhat, amennyiben a Cadillac is csatlakozik a sorozathoz, a még kérdéses Andretti oldalán.
Az amerikai márka a Las Vegas-i Nagydíj hétvégéjén jelentette be, hogy 2028-ban érkeznének, méghozzá az Andretti partnereként. Az amerikai csapat pozíciója így még jobban megerősödött, de még korántsem biztos, hogy az FIA jóváhagyása után ténylegesen is esélyt kapnak a királykategóriában.
A Liberty Mediával történő tárgyalások során ugyanis meg kell egyezniük a kereskedelmi feltételekről is, ami a csapatok ellenzése közepette nem lesz egyszerű dolog. Az F1 és a csapatok nem elsősorban az Andretti vagy a Cadillac, hanem inkább a mezőny bővítése ellen ágálnak leginkább.
„Szerintem minden új motorgyártót szívesen látunk az F1-ben. De nincs így a 11. csapat esetében, ez pedig két külön kérdés” – fejtette ki Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke a RaceFans-nak.
Toto Wolff, a Mercedes vezére inkább a meggyőző bizonyítékok, és a konkrét adatok hiányát emelte ki:
„A GM [General Motors, a Cadillac anyacége] az egyik legnagyobb játékosnak számítanak, efelől nincs kétség. Hogyha azt mondják, hogy 2028-ban jönnek, akkor komolyan gondolják, és ez egy jó dolog.
De a kereskedelmi jogok tulajdonosát is meg kell győzniük erről. Sok csapatnak a kisebb rész jelentheti a különbséget kis és jelentős veszteségek között, ez nem változott. De mi nem láttunk semmilyen adatot [ellenben az FIA-val]. Azt mondják, szuper lesz, de nem tudjuk, miért és milyen számok alapján. Mennyi népszerűséget jelentene? Mennyit ér a nevük? Ez mennyivel tenné vonzóbbá a sportot?
Mik egyáltalán a tények? Mert ha ez mind pozitív, akkor nincs kétségem afelől, hogy az F1 komolyan meg fogja fontolni a dolgot.”
A kiscsapatok képviseletében James Vowles (Williams) továbbra is aggódását fejezte ki alakulata pénzügyi nehézségeire hivatkozva, míg Günther Steiner (Haas) szintén kiemelte, semmit konkrétumot nem tudni, így nehéz véleményt formálni.
A Ford bezzeg…
Amikor a Red Bull jelentette be, hogy a Forddal kötöttek partneri együttműködést az erőforrások kapcsán, egy egész showt szerveztek New Yorkban, hogy megtegyék a bejelentést, és ezen az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali is részt vett. Utána pedig hivatalos közlemények sorozatával üdvözölték a gyártót.
Így bukott meg a Red Bull elődjével az F1-be visszatérni látszó Ford
Anno a Saubert átvevő Audi számára is egy demóautót, és a Belga Nagydíjon külön sajtótájékoztatót biztosítottak, a Cadillac-kel kapcsolatban azonban semmilyen közleményt nem tettek közzé.
A különbség tényleg annyi, hogy ezeknek a márkáknak az érkezése nem jár a mezőny bővítésével, így Vasseur (aki korábban szintén irányított kiscsapatot) okfejtése állhat a legközelebb ahhoz, hogy a Liberty Media miért vonakodik engedélyt adni az Andretti és a Cadillac közös projektjének.