szombat, május 28, 2022
NASCAR - 🇺🇸 Talladega
NASCAR - 🇺🇸 Darlington
🇺🇸 Indianapolis 500
INDY - 🇺🇸 Barber
IndyCar - 🇺🇸 Indy Road Course
NASCAR - 🇺🇸 Charlotte (Coca-Cola 600)
IMSA - 🇺🇸 Laguna Seca
IMSA - 🇺🇸 Mid-Ohio
IMSA - 🇺🇸 Detroit
KezdőlapE-mobilityMegállíthatatlanul jönnek az elektromos izomautók

Megállíthatatlanul jönnek az elektromos izomautók

- Hirdetés -

Hatalmas változás jöhet be az izomautók világába, hiszen egyre több vérbeli amerikai márka kezdi gyártani elektromos izomautóit.

Az autórajongók körében sokan, köztük mi magunk is, elég keményen fogadtuk az elektromos autók újonnan felfedezett kulturális felsőbbrendűségét. De az autómániások különböző frakciói közül az amerikai izomautók rajongói viselték a legnehezebben a dolgot – írja az Auto Evolution.

- Hirdetés -

Egy elektromos autó sosem lehet izomautó, mondják gyakran. Vagy hogy az elektromos autók sértik azokat a hagyományokat, amelyeket ezek a gépek képviselnek.

Mintha azok valami metaforikus démonok lennének, akik azért jöttek, hogy megöljenek mindent, ami közel áll hozzájuk és kedves számukra.

- Hirdetés -

Gyakran azzal érvelnek, hogy egy olyan elektromos autónak, amelynek motorja ugyanazokat az elveket használja, mint egy turmixgép vagy egy RC Baja teherautó, semmi keresnivalója semmilyen autó motorházteteje alatt, nemhogy egy izomautóé. De vajon ez teljesen igaz?

Lehetséges, hogy ha visszavesszük az elfogultságot és objektíven nézzük a dolgokat, talán van néhány olyan tulajdonsága az EV-knek, amit azok az emberek, akik köbcentiben mért V8-asokon nőttek fel, valóban élvezhetnek.

A Tesla Model S Plaid viszi a prímet

Vegyünk például egy olyan EV-t, mint a Tesla Model S Plaid, az egyik legdrágább, és leggyorsabb közúti közlekedésre alkalmas elektromos jármű, amelyet valaha építettek. Egyesek úgy dicsérik, mint a valaha épített legnagyobb személyautót. Bármennyire is visszataszítóan hangzik ez a gondolat néhány izomautó-hívő számára.

Mások viszont egy megdicsőült iPhone-nak nevezik. Amit egy olyan egomániás tervezett az amerikai tengerparti külvárosiaknak, akinek több vagyona van, mint a Vatikánnak. Valahogy mégis sikerül “pénzszegénynek” lennie.

A Tesla izomautója, a Model S Plaid
A Tesla izomautója, a Model S Plaid Fotó: Tesla, Inc.

A Model S valójában egy teljesen amerikai szedán, amelyet kifejezetten a modern amerikai sofőröknek terveztek. Az a tény, hogy a jelek szerint a világ minden táján az emberek is élvezik, már csak hab a tortán.

Egy kis kontextus kedvéért hasonlítsuk össze a Model S Plaidet a legközelebbi kortárs V8-as izomautóval, amelyet találtunk, a 2022-es Dodge Charger Hellcat Redeye-vel.

Az 510 cm hosszú és 210 cm széles Charger Hellcat Redeye csak néhány centire van itt-ott a Model S Plaid méreteitől. Van értelme, hiszen mindkettő nagy amerikai szedán.

Igaz, az 1020 lóerő, amit a Model S Plaid kibocsájt, valószínűleg minden Redeye-t lehagyna. A 797 kompresszoros lóerő csodálatosnak hangozhat, de ez nem az 1000 plusz lóerő, amit attól a pillanattól megkap az ember, amint a lábát a gázra teszi.

A hajtásláncok közötti különbségektől eltekintve nem nehéz észrevenni, hogy mindkét konstrukcióban ugyanaz a kezdetleges tervezési nyelvezet érvényesül. Mindkettő a két legjobb módja a bevásárlási és iskolába járási kötelezettségek teljesítésének. Mindezt úgy, hogy közben nem kell egy hétvégi autó, amivel szórakozni is lehet.

Összességében elmondható, hogy a Model S Plaid az egyik leggyorsabb autó, amit valaha építettek, ez nem kérdés.

Mégis, túl sok nyomós oka van annak, hogy az emberek miért nem akarnak egy olyan EV-t venni, amelynek a hűtőrácsán a Tesla monolitikus T betűje látható.

A Ford Mustang Mach-E nem segített az elektromos autók megítélésén
A Ford Mustang Mach-E nem segített az elektromos autók megítélésén Fotó: Ford Motor Company

Mi a helyzet egy hagyományos izomautó gyártók EV-jével?

Lehetséges, hogy az izomautó-rajongók és az EV elfogadottsága között az utolsó akadály az, hogy a múltbeli amerikai sportkocsikhoz kötődnek, amelyeknek már van hagyománya?

Nos, ez egy erős érv lenne, ha nem lenne a Ford Mustang Mach-E katasztrofálisan megosztó bevezetése. Akkor viszont mi a fenét vártak, hogy mi fog történni, amikor egy hat évtizedes sportkupé-nevet elektromos crossover SUV-vá alakítottak át?

A Fordnak már messziről előre látnia kellett volna, hogy ez lesz a vége. De talán nem is a Mach-E a legjobb nagykövete az amerikai elektromos járműveknek. Sőt, úgy gondoljuk, hogy találtunk egy sokkal alkalmasabbat erre a feladatra. Ez a Chevrolet Camaro eCOPO.

Az eCOPO a 60-as évek végi és a 2010-es évek végi híres Central Office Production Order drag racing Camarókról kapta a nevét, és az EV szférában azt jelenti, amit a belső égésű motorral hajtott COPO Camaro a hagyományos drag racingben.

Ez a 700 lóerős szörnyeteg kilenc másodperces negyedmérföldes időt produkál, miközben nulla üvegházhatású gázkibocsátás mellett kevesebbet kell fizetni a feltöltésért, mint egy McDonald’s Happy Mealért.

Ez csábítóan hangzik a jelenlegi benzinárak mellett. Persze az eCOPO csak egy sorozatgyártás előtti koncepcióautó volt. Ami igazán számít, az az, hogy mit rejt a motorháztető alatt.

Olyan technológia, amely kétségtelenül utat talál majd a sorozatgyártású modellekbe. Azt kell mondanunk, hogy ugyanez elmondható a Fordról és a Chryslerről is, mivel mindketten a GM nyomában vannak az EV-technológia terén.

Könnyen elképzelhető, hogy egy elektromos Mustang kupé sokkal jobban fog menni, mint egy SUV.

Chevrolet eCOPO Camaro Concept autó
Chevrolet eCOPO Camaro Concept autó Fotó: Isaac Brekken for Chevrolet

A jövő izomautói segíthetik elhozni az elektromos gépek elfogadottságát

A jelenlegi helyzetben a GM, a Ford és a Stellantis mind azt ígérte, hogy legkésőbb a 2030-as évek végére teljes akkumulátoros és üzemanyagcellás EV-kre cserélik le a belsőégésű személyautó-kínálatukat.

Valószínűleg a jelenlegi ikonikus Dodge Challenger és Charger nyugdíjazásával kezdik, majd 2024-ig plug-in hibrid és teljesen elektromos új modellek következnek.

A dolgok persze változhatnak addig is. De van okunk feltételezni, hogy a régi idők ikonikus izomautó-nevei valóban hatással lesznek a teljesen elektromos jövőre, amelybe mindannyiunkat rúgkapálva és sikoltozva rángatnak bele.

 

- Advertisement -
András Roos
András Rooshttp://500miles.hu
Gyermekkoromban minden vasárnap este a CART, és később Champ Car versenyeit néztem az ágyam melegéből. Mondhatnám, hogy arra aludtam el, de ezeken a versenyeken nem lehetett elaludni, számomra ez marad örökre az IndyCar legszebb időszaka. NASCAR-ral 2010-ben kezdtem el foglalkozni, és bár az elmúlt évtizedben sok változáson esett a széria, a szerelmem irányába csak egyre erősebb.

Friss