A Martinsville Speedway-en zajló hétvégi események egyetlen maradandó képe az lesz, ahogy Ty Gibbs megütötte Sam Mayert.
Ez be fogja árnyékolni a szombati Cup-futamon történteket – még azt a jó érzéssel teli pillanatot is, amikor William Byron az édesanyjával ünnepelte a győzelmet egy évvel azután, hogy ezen a versenyen stroke-ot kapott.
Csakhogy Martinsville általában a jó versenyekről, a drámai befutókról, és a „bump-n-run” koccanásokról híres. Bár a szombati kupafutam hosszabbításba torkollott, nem ez lesz a történelem legemlékezetesebb futama.
A szombati Cup futamon nem történt zöld zászló alatti előzés az első helyért, a Hendrick Motorsports duója, William Byron és Chase Eliott pedig 397 kört vezettek a lehetséges 403-ból.
„Egyszerűen ennél jobb terméket kell a nézőknek adnunk” – mondta Denny Hamlin a Next Gen autóval való versenyzésről, miután a 28. helyen végzett.
Több tényező kombinációja vezetett ahhoz, hogy a rajongók milyen versenyt láthattak – vagy nem láthattak. A versenyen mindössze négy sárga zászló volt, köztük kettő szakaszmegszakítás miatt.
Mivel elképesztően hűvös éjszaka volt, a gumikopás sem jelentett problémát a pilótáknak.
„Bármikor, amikor ilyen hideg van, akkor a gumik nem is nagyon kopnak” – mondta Byron. „Ez határozottan tényező volt egész este.”
Ryan Blaney a Martinsville-i negyedik helye után azt mondta, hogy a gumik kopásának mértékén lehetne emelni.
„A bal oldal egyszerűen nem kopik ezen az autón. Ez már csak ilyen, szóval tudom, hogy felmerült a lágyabb bal oldali gumik ötlete, amit én támogatok” – jelentette ki Blaney.
Aero, váltó, gumi… De mi volt a probléma Martinsville-ben?
Cole Custer a harmadik helyről indult, és az első két szakaszon az első ötben haladt, amíg egy boxutcai büntetés egy elgurult gumi miatt a mezőny végére nem került. Nem tudott talpra állni, és végül a 21. helyen végzett.
„Úgy tűnt, legalábbis az én szemszögemből nézve, hogy az autók egy kicsit alulkormányzottak voltak a kanyarban az aero miatt” – mondta Custer az NBC Sportsnak. „Amikor hátul a forgalomban vagy, egyszerűen nem tudsz az előtted lévő lökhárítójához érni. Mindenki autója eléggé egyforma volt, őszintén szólva, és a gumi sem igazán kopott.”
Brad Keselowski az NBC Sportsnak tett nyilatkozatában nem kertelt: „Az aero nagy probléma volt.”
Egy boxutcai büntetés után hátrébb sorolták, és a 17. helyen végzett.
„Ez egy másfajta Martinsville-i verseny volt” – mondta Keselowski. „Nem mennék el addig, hogy a Next Gen autók nem voltak megfelelőek a rövid pályákra, de azt is mondanám, hogy még egy kicsit dolgozhattunk volna rajtuk.”
Kevin Harvick, aki a 14. helyen végzett, az NBC Sportsnak nyilatkozott: „Az autó rendben van. A sebességfokozatok viszont teljesen rosszak.”
Hamlin szerint nem egy probléma vezetett a szombat esti unalomba fulladó versenyhez.
„Egyszerűen csak nincs meg a mechanikai tapadásunk ahhoz, hogy előzzünk. Ez az autó, a pálya és a gumik kombinációja. Ezek a dolgok együttvéve egyenlőek azzal, amink van. Tanulunk, próbálunk javulni, de jelenleg nincs ötletünk, hogyan lehetne ezt a dolgot helyrehozni.”
Hamlin szerint azonban az időzítés lehet a kulcs bármilyen változtatáshoz.
„Ha nagy változásokat akarunk, akkor már most tesztelnünk kell a jövő évre, mert új alkatrészeket kell gyártanunk. Még a mostani alkatrészeket sem tudjuk beszerezni” – mondta a Joe Gibbs Racing versenyzője.