Itt az emlékeztető, mi új, és mi régi a nemsokára elrajtoló IMSA bajnokságokban, a kategóriák változásai mellett a bonyolult struktúráról is szó esik a cikkben.
Jelenleg az endurance versenyzés nagymértékű átalakulása zajlik, a motorgyártók új igényei, a fenntarthatóság, a költségcsökkentés mind változtatásra kényszerítették a hosszútávú autózás világát.
Nagyobb hangsúly került továbbá arra is, hogy az európai és az amerikai sorozatok között könnyebb átjárás lehessen, mint eddig.
Éppen ezért az IMSA Sportautó bajnoksága – a fő sorozat, nem a betétfutamok – nagy horderejű változtatásokat eszközöl a kategóriákat illetően.
Az IMSA felépítése
A fő bajnokság mellett (IMSA SportsCar Championship) maga a szervezet (IMSA) a prototípusoknak és a túrautóknak is indít egy-egy kisebb sorozatot. Előbbi az LMP3-as autóknak meghirdetett Prototype Challenge, utóbbi pedig a Michelin Pilot Challenge, ami GT4-es és TCR autókat foglal magában.
Ezek – hasonlóan a fő sorozat 5 osztályához – nem mindegyik IMSA hétvégén kerülnek megrendezésre.
Az IMSA SportsCar Championship további két részre tagolható: a hosszabb versenyekért járó pontokat a Michelin Endurance Cup, a rövideken szerzett a WeatherTech Sprint Cup külön elszámolása összesíti. Így a bajnoki címek mellett minden kategóriában két különdíjat is kiosztanak.
Négy endurance verseny van: Daytona (24 óra), Sebring (12 óra), Watkins Glen (6 óra), illetve a Road Atlantán megrendezésre kerülő Petit Le Mans, ami 10 óra hosszú.
A sprintfutamok hossza általában 2 óra 40 percben van megállapítva, kivéve a két városi helyszínt (Long Beach és Detroit), ahol az IMSA osztozkodik az IndyCarral. Ezekben az esetekben egy órával rövidül a versenytáv.
# | Dátum | Pálya |
D
P
i
|
L
M
P
2
|
L
M
P
3
|
G
T
D
P r
o
|
G
T
D
|
P
r
o
t.
C. |
M.
Pi.
C. |
Q | 01.23. | Daytona | |||||||
1 | 01.30. | Daytona | 1 | – | – | 1 | 1 | 1 | 1 |
2 | 03.19. | Sebring | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | |
3 | 04.09. | Long Beach | 3 | 3 | – | ||||
4 | 05.01. | Laguna Seca | 4 | 2 | 4 | 3 | 3 | ||
5 | 05.15. | Mid-Ohio | 5 | 3 | 2 | 4 | 2 | 4 | |
6 | 06.04. | Detroit | 6 | 5 | |||||
7 | 06.26. | Watkins Glen | 7 | 4 | 3 | 5 | 6 | 5 | |
8 | 07.03. | Mosport | 8 | 4 | 6 | – | 3 | 6 | |
9 | 07.16. | Lime Rock | 7 | 7 | 7 | ||||
10 | 08.07. | Road America | 9 | 5 | 5 | 8 | 8 | 8 | |
11 | 08.28. | Virginia | 9 | 9 | 4 | 9 | |||
12 | 10.01. | Road Atlanta | 10 | 6 | 6 | 10 | 10 | 5 | 10 |
szürke: kvalifikációs verseny, sárga: Endurance Cup, fehér: Sprint Cup, -: a verseny nem számít bele az összetettbe, csak az Endurance/Sprint Cup elszámolásába
A pontrendszer
Az időmérőkön – így a Daytona előtt egy héttel megrendezendő kvalifikációs versenyen (Roar Before the Rolex 24 at Daytona) is – 35, 32, 30, 28 és 26 pontot kap az első öt helyezett. Innentől a mennyiség helyenként eggyel csökken. A 30. helyezett és minden mögötte érkező 1 pontot kap.
A versenyeken ugyanez a felállás, de minden mennyiségnek a fentiek tízszeresét kapja meg az adott pilóta vagy csapat.
A kategóriák változásai
Elsőként harmadik prototípus-osztályként már tavaly bevezették az LMP3-at. Bár viszonylag homogén kategóriáról van szó (két gyártónak – a Ligier és a Duqueine – van ilyen autója), viszonylag a sok sorozatban használják. Bár az IMSA Prototype Challenge-ből emelték a fő bajnokságba, az LMP3 az Európai-, illetve Ázsiai Le Mans Sorozatban is szerepel.
Idén megszűnt a WEC által használt – Európában LMGTE-nek nevezett – GTLM kategória, és helyére sokkal szélesebb körben használt GT3-as szabályrendszer kapott nagyobb hangsúlyt. Névlegesen annyi történt, hogy a GTLM-et váltotta a GTD Pro, ami így egy szintre került a „sima” GTD-vel.
Mivel rengeteg gyártó rendelkezik ilyen autóval, a nevezések száma megnőtt idén a kettős mezőnyben, és külön-külön is. Daytonában összesen 10 márka autói lesznek majd ott a rajtrácson, ami az LMGTE „két-három lovas” küszködéséhez képest mindenképpen előrelépés.
A harmadik változás jövőre megy majd végre: az Acura és a Cadillac DPi küzdelmét váltja fel a WEC-ben is használt LMDh, amihez rögtön csatlakozik a BMW, és – amennyiben van rá vevő – az Audi és a Porsche is.
A világbajnoksággal vállalt közös platform azt is jelenti, ezek az autók részt megmérettethetnek majd a Le Mans-i 24 óráson is.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Prototípus
|
DPi | LMDh | ||
LMP2 | ||||
– | LMP3 | |||
GT autók
|
GTLM (LMGTE) | GTD Pro (GT3) | ||
GTD (GT3) |
színes háttérrel jelöltük a jelenlegi kategóriákat, zárójelben pedig a szabályrendszerek másik neve