Abban a pillanatban, hogy tudott, az IndyCar-újonc David Malukas apja otthagyta a Szovjetuniót és kivándorolt az Egyesült Államokba. 30 évvel később pedig már fia karrierjét támogatja.
Nem véletlenül van kelet-európai, még inkább balti hangzású neve David Malukasnak: a szülők a széteső Szovjetunió litván részéből vándoroltak ki az Egyesült Államokba még 1991-ben. Itt született már meg egyrészt az IndyCarban 2022-ben bemutatkozó ifjabbik Malukas, valamint az apa cége, a HMD. Ez utóbbi már a Dale Coyne Racing támogatója lesz jövőre David újonc szezonjában a Vasser Sullivan helyén.
„Már gyerekkora óta az apukám imádott mindent, ami autók és versenyzés” – idézi fel a kezdeteket az újonc. „De hát Litvánia akkor a Szovjetunió része volt. Így pedig neki esélye sem volt versenyezni. Inkább csak próbált túlélni és boldogulni valahogy. Szóval megtette, amit tudott. De abban a pillanatban, hogy a Szovjetunió felbomlott, jött is az USÁ-ba. Ő és az anyukám aztán egy nagyon sikeres üzletet építettek. Így pedig most tulajdonképpen rajtam éli ki a gyerekkori álmait. Imádok én is versenyezni.”
Malukas az ezzel kapott lehetőségek miatt amerikai licensszel versenyez, de sisakján és overállján ott van a litván zászló is. A motorborításon pedig egy félbevágott amerikai és litván zászló jelzi, ki ül az autóban. „Nem volt még olyan rég 1991. Persze azóta már sokkal jobb munkát végeznek ott is az akkorihoz képest. De az autósport világában nincs túl sok litván. Szóval ezzel kicsit felhelyezzük az országot a világtérképre. Ez szerintem nagyon jó érzés a szüleimnek is. Aztán ha mondjuk egy kisgyerek ránéz, és mondjuk rálépne ugyanerre az útra… Valami királynál erősebb szó kellene erre.”
Meredeken felfelé ívelő karrier
Malukas egy 2018-as Pro Mazda-negyedik hely után lépett fel a nevelőszériák ranglétráján az Indy Lights-ba. „Az nem volt egy jó szezon. Nevezzük… Nem is tudom, egy kaotikus katasztrófának. Nem volt sok célunk arra az évre. Új csapat voltunk, és az oválokról például semmit nem tudtunk.”
2020-ban Malukas végül csak a Formula Regional Americas nevű bajnokságban tudott versenyezni. Idén visszatért ő és a csapat is az Indy Lights-ba, kiegészülve több ex-Juncos mérnökkel. Itt végül másodszorra már jóval erősebb teljesítményt nyújtott. Hétszer tudott nyerni, és mindössze négyszer nem állt dobogóra. Ez egy év végi második helyet jelentett Malukas számára Kyle Kirkwood mögött.
Malukasnak nincs problémája a nagy riválissal, noha többször a szó legszorosabb értelmében is összecsaptak. „Nagyban legitimálta az én teljesítményemet az övé, hiszen mindenki tudja, Kyle mennyire jó versenyző.”
Most pedig jöhet tanulópénz megfizetésére kiváló helyszín, a bemutatkozás a Dale Coyne Racing. „Ha megnézünk akár még Romain előtti versenyzőket a legnagyobb csapatoknál, rengetegen kezdtek közülük a DCR-nél. Úgy gondoltuk, ez lesz a legjobb opció egy olyan, fölfelé igyekvő versenyzőnek, mint én.”