Talán nem nagy titok, hogy gyökeres ellentétek vannak a királykategóriának titulált Forma-1 és a sokszor ütközésekkel tarkított NASCAR között. A hétvégén viszont mintha az előbbi az utóbbitól tanult volna…
A hétvégi Ausztrál Nagydíj újabb botrányt eredményezett az FIA körül, a többszöri piros zászló mellett főleg a verseny vége miatt akadtak ki pilóták és nézők egyaránt.
Két körrel a kockás zászló előtt állórajtos újraindítás mellett döntöttek, ami káoszhoz vezetett. Sokan bírálták emiatt versenyirányítást, mondván, hogy nem volt szükséges az újabb rajt, csak az izgalmak fokozásáért határoztak mellette, hogy még nagyobb kavarodás legyen.
Amerikában már ezt csinálják
Ha ennek gyökeres ellentétét vesszük, a NASCAR-ban például előreszeretettel alkalmazzák az újraindításokat, igaz, ott mindig kétsoros gördülőrajt formájában. A verseny végi izgalmak érdekében akár több alkalommal is meghosszabbíthatják a versenyt. Emiatt nehéz kiszámolni, mennyi üzemanyagra lesz szükség, de legalább nem marad el a végjáték izgalma.
Csak akkor érhet véget a verseny, ha már meglengették az utolsó kört jelző fehér zászlót, ha hamarabb van baleset, akkor visszaállítják a körszámlálót két körre. Amennyiben az utolsó körben történik baleset, akkor viszont azonnal véget ér a verseny, és aki éppen előrébb volt, azt rangsorolják előrébb.
Kicsit több, mint egy héttel ezelőtt Austinban – Kimi Räikkönen és Jenson Button vendégszereplésénél – pont ezért került kereszttűzbe a szabály, hiszen a verseny utolsó 10 körében 5 újraindítás is volt, annyiszor nem tudtak ütközés nélkül elrajtolni a pilóták.
Bár adtak neki egy esélyt, végül Räikkönen és Button is csalódott a NASCAR-ban
Ez is egy módszer, megvan az előnye és hátránya is az előbbihez képest. Annyiból jobb, hogy aki a verseny legvégéig kivárt volna a támadással, és addig éppen ezért spórolt az üzemanyaggal, annak így lesz még egy lehetősége.
A sok újraindítás viszont többszöri kockázatot is rejt magában, ahogy azt Austinban is láthattuk, és hiába teljesíti az ember a verseny távját, az egyik hosszabbításban még elüthetik a jó eredménytől.
A NASCAR nagy mezőnyét tekintve nem annyira látványos, hogy kiesik mondjuk négy autó a verseny végén, az F1-ben viszont ez már közel a mezőny negyedét jelenti, ekkora különbség van a két sorozat között.
Az IndyCar- avagy F1 korábbi megoldása
És akkor ott van a harmadik megközelítés is, amit ezen a hétvégén az IndyCarban láthattunk. Texasban a mezőny elején négy versenyző ért egymásra a verseny végére, parádés csatát eredményezve. Azonban pár körrel a vége előtt Romain Grosjean falnak csapta autóját, így elmaradt a végjáték, és sárga zászló alatt fejeződött be a verseny. Fontos kiemelni, hogy bár kár az utolsó pár körért, ezzel együtt kiváló versenyről beszélhetünk.
Volt ilyenre többször példa az F1-ben is, amikor safety cart rendeltek el, és mögötte sorakoztak fel libasorban az autók. Ennek a módszernek is megvannak a nyertesei és vesztesei, de ahogy a Texasban rajtavesztő második, O’Ward fogalmazott: „így akarták a versenyzés istenei”.
Sohasem kár más, jobb megoldás után nézni, hiszen ez sem igazságos mindenkivel szemben. Főleg egy oválon, ahol egymás mellett haladó autók esetében akár másodpercenként változik, hogy ki van elöl, így egy sárga esetén tényleg a szerencsén múlik, kit hirdetnek ki végül győztesnek.
Hova tovább F1?
A F1 már így is próbálja az izgalmakat fokozni a sprintfutamokkal, és amikor a futam hajrájára „kerül” egy ilyen újraindítás, akkor a szerencsés egybeesésnek örülünk, amivel a verseny végéig szétszóródó mezőny spórolás nélkül egymásnak eshet.
Az FIA 2018-ban változtatott a szabályokon, azóta van lehetőség a piros zászló után állórajtra, amennyiben a versenyigazgató nem lát semmilyen nehezítő tényezőt (pl. esőt). A hétvégi esetnél viszont Verstappen szavaival élve „felesleges káoszt teremtettek” azzal, hogy állórajtot rendeltek el.
Ha nem állítják vissza az eredményt, valószínűleg az addig dobogós helyen autózó Fernando Alonso is egyetértene azzal, hogy nem fair, hogy egy kiváló verseny után az újraindítás formátumából adódóan ütötték ki.
„A legnagyobb szégyen az F1-ben”, „káosz a köbön” – így nyilatkoztak a versenyzők
Amikor nem jön össze, hogy újraindíthassák a mezőnyt, akkor az is a sport része marad. Például Sebastian Vettel is ilyen befutót követően lett háromszoros bajnok 2012-ben. Ez okozta a bajt a 2021-es abu dhabi szezonzárón is: úgy tűnt, a versenyirányítás lassú döntései megfosztják a mezőnyt az újraindítástól, de amikor megpróbálták korrigálni ezt, meg kellett szegniük a szabályokat.
De volt már a késői újraindításra is precedens, például a 2021-es Azeri Nagydíjon, ahol szintén az utolsó körös újraindítás okozott kavarodást, méghozzá a győzelmet tekintve. Lewis Hamilton ugyanis elfékezve az első kanyart végül csak a mezőny végén ért be, ahelyett, hogy nyert volna.
Akárhogy is legyen, a szabályokkal mindenki tisztában van, így tudnak a pilóták és csapatok azzal számolni, hogy lesz-e még újraindítás, vagy sem. Ennek is megvan a maga kockázata, onnantól már a szerencsén múlik a dolog, legyen szó akármilyen rendszerről.