Az Andretti – bár rengeteg sorozatban jelen vannak – elsősorban az IndyCar csapatáról ismert. Ez szorulhat könnyen háttérbe akkor, ha zöld jelet kap az F1-es projekt. Az elmúlt években számos lépést tettek efelé: tőzsdére vitték a céget, a befolyó pénzből pedig létrehozzák az Andretti Global új főhadiszállását.
Az IndyCar és annak nevelőszériái jelentették eddig az Andretti Autosport gerincét, az elmúlt években azonban rengeteg másik sorozatba is belekóstoltak. Formula E, rallycross, ausztrál Supercars, Extreme E és sportautó programba is kezdtek, most pedig az F1-re vetették ki a hálójukat.
Beindult a találgatás: már titkos szövetségese is van az F1-be ácsingózó csapatnak
Ezzel párhuzamosan a legelső, IndyCarban induló csapat süppedt egyre mélyebbre, valószínűleg nem tenne jót a szereplésüknek, ha egy F1-es csapatot is üzemeltetnének házon belül. Bár a sebesség nem hiányzott, bajnokságot 10 éve nem tudtak nyerni.
Ez az amerikai vagy az Andretti munkamorál hibája lenne?
Alexander Rossi, aki sokáig Európában versenyzett, 2023-ban az Andrettitől távozva érkezik meg a McLaren amerikai csapatához. Ő így fogalmazta meg a munkából adódó különbségeket:
„Hát, olyan… nem akarom azt, mondani, hogy európai, de eléggé rendszerezett, mondjuk így.” – fejtette ki első benyomásait az új munkahelyéről.
„Ez olyasmi, amihez sokáig hozzá voltam szokva Európában. Kicsit át kellett állnom, amikor visszatértem az Államokba, az Andrettihez. Nem mondanám, hogy jobb vagy rosszabb, inkább szabadabb. Beszélgetünk dolgokról, és vagy lesz változás vagy nem, ez így megy.”
„Addig itt a McLarennél bonyolult ütemtervek vannak a fejlődésről, és mindenkit bevonunk. Ez hasonlít ahhoz, ami a Penskénél volt, akikkel sportautóztam. Nem új a rendszer, csak vissza kell rázódni a ritmusba. Megbeszélést kell tartani a különböző részlegekkel, és heteken keresztül figyelni mindent.”
Persze, Rossi éppen most hagyta el az Andrettit, így nem bánja, ha rosszabb lesz korábbi csapatának ázsiója. Az azonban jól kivehető a szavakból, hogy a Team Penske és az Arrow McLaren egy másfajta kultúrát képvisel. Pont mögöttük maradt le az elmúlt években az Andretti azzal, hogy nem mindent végeztek el, vagy csak talán a négy autó futtatása mellett nem maradt figyelem a teljesítményre eléggé.
Romain Grosjean emelte ki, hogy a csapattársak itt nincsenek annyira közel, mint az európai versenyeken. Ennek mi sem volt jobb példája, mint a tavalyi mid-ohiói futam, ahol szinte egymásnak estek az elvileg egy garázson osztozók.
Persze, a pilóták is lehetnek az egyik ok, amiatt az Andretti nem volt annyira sikeres az elmúlt években. Herta még fiatal, és bár gyors, hajlamos hibázni. Rossi bajnoki esélyes volt, de utána évekig nem találta a formáját. Rajtuk kívül pedig vagy karrierjük végén, vagy elején tartó pilóták alkották a felállást.
Nem biztos, hogy a csapat ugyanazt az utat követné az F1-ben is – főleg a Cadillac-kel karöltve – mint amit az IndyCarban mutatnak, de tény, hogy az elmúlt évek nem vetnek jó fényt az új próbálkozásra.
A Formula E csapatra is a hullámzás volt eddig a jellemző, mintsem a kiegyensúlyozott siker. Az pedig, hogy a hármat egyszerre hogyan kezelik majd… Még elválik.