A NASCAR-csapatok hamarosan saját bemutató versenyeket rendezhetnek, a NASCAR nélkül, mivel jelenleg nincs elég bevételük.
A Race Team Alliance (RTA, a csapatok tanácsa) és a NASCAR jelenleg tárgyalásokat folytat egy új szerződésről, amely 2025-ben lépne életbe köztük, és a széria között. A NASCAR licenc- és televíziós szerződése a 2024-es szezon végén jár le.
A Fox és az NBC jogosult arra, hogy elsőként tegyen ajánlatot a tv-szerződések megújítására. Ugyanakkor azonban az RTA-nak magával a NASCAR-ral is új szerződést kell kötnie.
Az istállók jelenleg főként szponzorációból finanszírozzák saját magukat. A tulajdonosok kijelentették, hogy ez egy sikertelen üzleti modell (lásd Kyle Busch), és hogy a a működésükhöz a tévés bevételek sokkal nagyobb hányadára van szükségük.
Az RTA egy olyan szervezet, amely az összes charterrel rendelkező (biztos indulási jog) csapatot magába foglalja. Azért alakultak, hogy nagyobb hangjuk legyen, amikor a NASCAR-ral beszélnek és segítik a sportág irányítását, hogy megvédjék befektetéseiket.
Az év elején az említett tárgyalások sorai nyilvánosságra kerültek. Mivel az RTA több pénzt szeretne a csapatoknak, a NASCAR a csapatok bevételi részesedésének minimális növelésével válaszolt. Emellett egy további tervet is felvázoltak a költségek csökkentésére.
A NASCAR válasza után az RTA tagjai a nyilvánosság elé vitték az ügyet. Több tag is kijelentette, hogy a széria és a csapatok tanácsa érdekei „messze állnak egymástól” az új szerződéssel kapcsolatban.
Jöhet a NASCAR és az RTA közötti háború?
A Wasserman U.S. ügyvezető igazgatója, Will Pleasants a Sports Business Journalnak elmondta, hogy „felkérték őket, vizsgálják meg a bemutató versenyek lehetőségeit, mind belföldön, mind nemzetközi szinten”
Ezzel a hírrel az RTA most már nyilvánosan is kijelentette, hogy a sportágon kívüli versenyek megrendezésének lehetőségét is vizsgálják.
Ez egyelőre valószínűleg csak egy nyomásgyakorló eszköz. Mégis rémálommá válhat a sportág számára, mivel már láttuk ezt a forgatókönyvet lejátszódni az INDY (IRL) és a CART esetében, amely forgatókönyvnek a NASCAR volt a nyertese.
Az RTA-csapatok a jelenleg 2024-ben lejáró szerződések értelmében nem rendezhetnek versenyeket a NASCAR gépeivel anélkül, hogy a széria ne lépne fel az említett versenyeken szankcionálóként.
Van azonban egy kiskapu a csapatok számára, hogy saját versenyeket rendezzenek, nem NASCAR autókkal. Az új SRX-sorozat egy példa a hasonló autókra, amelyeket a „renitens” indíthatnának.
Hasonló helyzet játszódott le idén a golf világában. A világ legjobb játékosai közül sokan elhagyták a PGA Tourt az új LIV Golf Seriesért, amely lényegesen többet fizetett a játékosoknak.
A PGA erre úgy reagált, hogy kitiltotta ezeket a játékosokat a PGA-versenyekről, ugyanakkor a konkurens liga miatt megnövelték a saját játékosaiknak juttatott bevételek arányát. A golfsport most megosztottá vált.