Az autós világ 2012-ben ezen a napon veszített el egy óriást, amikor Carroll Hall Shelby 89 éves korában elhunyt a texasi Dallasban.
Shelby leginkább a Shelby AC Cobra és az 1960-as évek Shelby Mustangjainak megalkotásában játszott szerepéről ismert, de karrierje évtizedeken átívelő versenyzői, mérnöki és gyártási bravúrokat is felölelt.
Shelby sebesség iránti szenvedélye már az 1930-as években is jelen volt, amikor a texasi középiskolában egy átalakított Willyssel járta a várost – írja az Automotive History.
Érettségi után a második világháborúban a légierőnél szolgált, ahol tesztpilótaként és repülésoktatóként szerzett magának kitüntetéseket.
Leszerelése után az olajmezőkön és egy baromfifarmon dolgozott, mielőtt végre lehetőséget kapott arra, hogy tényleg az autóversenyzéssel foglalkozzon.
Shelby korai versenyzői karrierje néhány nagyon megbízható barátjának köszönhetően indult be, akik kölcsönadták neki autóikat a pályán töltött napokra.
Ezek közé tartozott egy MG TC és egy Cad-Allard, amelyeket különböző amatőr versenyeken indított.
Az 1950-es évek végére sikerei révén meghívást kapott az Aston Martin és a Maserati gyári csapataihoz.
Hogy csak a felszínt karcoljuk meg a vezetőülésben elért eredményei közül, megemlíthetjük, hogy Shelby 16 nemzetközi sebességrekordot állított fel a Bonneville Speed Flats-en egy módosított Austin Healey-vel, Mount Washington Hillclimb rekordját, és hogy 1956-ban és 1957-ben a Sports Illustrated az év versenyzőjének választotta őt.
Shelby azonban egyszer azt mondta, hogy versenyzői pályafutása legnagyobb eredménye az 1959-es Le Mans-i 24 órás verseny megnyerése volt csapattársával, Roy Salvadori-val.
Ezen a versenyen figyelt fel az angol AC Ace kiemelkedő teljesítményére, éppen arra az autóra, amely az első olyan gép alapja lett, amely az ő vezetéknevét viselte.
Shelby a versenyzés után megváltoztatta a történelmet
Egészségügyi problémák miatt 1959 októberében visszavonult a versenyzéstől, de a pályán való közreműködése még korántsem ért véget. Hamarosan megalapította a Shelby-American nevű cégét, amely speciálisan épített AC autók importálásával foglalkozott.
Megkérte az AC mérnökeit, hogy módosítsák úgy a járművét ami lehetővé teszi egy Ford V8-as beépítését a motorháztető alá. Tisztességes fejlesztés a Bristol sorhatoshoz képest, amivel általában felszerelve érkezett. Az amerikai erő dübörgésével 1962-ben megszületett a Cobra.
Míg a Cobra 1965-ig a vállalat egyik fő támasza volt, Shelby a Ford GT40 megalkotásában is nagy szerepet játszott, amely 1966-ban az első amerikai építésű autó lett, amely a Le Mans-i 24 órás verseny összesített győzelmét szerezte meg.
Carroll Shelby élete – és legfőképp a Ford GT-s munkássága – főszerepbe került a 2019-es Ford vs. Ferrari című filmben is.
Ugyanebben a korszakban gördült ki a raktárából a Mustang-alapú GT350 és GT500, amelyek a legendás autóépítő legkeresettebb alkotásai közé tartoznak.
Shelby a későbbiekben saját márkája alatt, valamint a Dodge-dzsal és az Oldsmobile-lal kötött partnerségek révén is épített autókat, de kevés volt olyan igéző, mint azok, amelyek az 1960-as években uralták a versenypályákat.
Az International Motorsports Hall of Fame 1991-ben iktatta be őt, majd 1992-ben az amerikai Motorsports Hall of Fame, 1992-ben az Automotive Hall of Fame, 2013-ban pedig az SCCA Hall of Fame-nek lett a tagja.