csütörtök, április 25, 2024

Ken Miles versenyautója lett a világ legdrágább Mustang-ja

Dátum:

Megosztás:

Az autótörténelem egy igazi gyöngyszeme került kalapács alá a hétvégén, a különleges Mustang új rekordot állított fel.

- Reklám -

Egy 1965-ös Ford Shelby GT350 Competition, a Shelby American első versenyautónak épített Mustangja kelt el a Mecum aukcióján a floridai Kissimmee-ben. A végső ár a jutalékok hozzáadása után 4 070 000 dollár lett. Ezzel a végösszeggel a 65-ös Shelby hivatalosan is a világ legértékesebb Mustangja lett.

- Reklám -

Ugyanezt az autót 2020-ban szintén egy Mecum árverésen adták el. Akkor 3,85 millió dollárért kelt el. Mindkét adat lenyűgöző, figyelembe véve, hogy a híres „Bullitt” Mustang, amelyet Steve McQueen vezetett a filmvásznon, „mindössze” 3,4 millió dollárért kelt el egy másik Mecum aukción tavaly.

A történelem egy szelete

A példány különlegességét az adja, hogy ez az első olyan GT350 Competition, ismertebb nevén GT350R, amely egy hivatalos versenyen vett részt. Az Sports Car Club of America (SCCA) által a Smithfieldben található Green Valley Raceway-en rendezett futamon nem más ült a különlegessé vált 5R002 alvázszámú modell volánja mögött, mint Ken Miles. Az ő történetét a 2019-es ‘Az aszfalt királyai‘ című filmből is ismerhetjük. Külön értéket kölcsönöz az autónak, hogy Miles megnyerte a futamot. Így ez a példány volt az első Shelby Mustang, amely egy engedélyezett versenyen diadalmaskodni tudott.

- Reklám -
Ken Miles
Ken Miles és a repülő Mustang | Fotó: Bob Jackson

Az esemény egy olyan fotónak köszönhetően vált különösen ismertté, amelyen az autó egy ponton felemelkedik a földről és mind a négy kereke a levegőben van. Ez adta neki a híres ‘Flying Mustang’ becenevet. Miles mellett több híres versenyző is vezette ezt az autót, többek között maga az építő Carroll Shelby, illetve Bob Bondurant, Chuck Cantwell, Peter Brock és Jerry Titus is.

Az autó egyike volt az 1965-re épített két GT350R prototípusnak az 5R001 alvázszámú mellett. Ezt az autót mutatták be az FIA-nak az SCCA B Production kategóriájának homologizációja céljából. Ez volt a második a Shelby által épített GT350R.

Shelby módosításai

A széria GT350-hez képest az R modellek új felfüggesztést, módosított 289 köbcentis Ford V8-ast, továbbfejlesztett hűtőrendszert, üvegszálas karosszériaelemeket és plexi ablakokat kaptak. A belső teret is lecsupaszították a versenyzéshez, és egy teljes bukókeretet építettek be, hogy megfeleljen a versenyszabályzatnak. Prototípusként számos olyan alkatrészt kapott, amelyek a későbbi, Shelby által ügyfelek számára 1965-re épített, szám szerint 34 versenyautó nem.

Több kézen ment keresztül

Carroll Shelby végül 1966-ban 4000 dollárért eladta az autót a Ford mérnökének, Bill Clawsonnak a michigani Dearbornból, aki még egy évig versenyzett vele. Ezután többször gazdát cserélt, többek között egy mexikói vevőhöz került, aki szintén versenyzett vele. Végül a Colorado állambeli Boulderben található Shelby American Museum-ba került.

Az autó 14 évig állt a múzeumban, amíg a híres Shelby-gyűjtő, John Atzbach, a 2020-as árverés eladója 2010-ben meg nem vásárolta. Atzbach visszaállíttatta a Mustang eredeti versenykonfigurációját, ahogyan az a Green Valleyben volt látható és a történelmi Shelby végül így érte el a rekordnak számító négy millió dollár feletti árát.