back to top
hétfő, november 25, 2024

„Miami olyan, mint egy fesztivál, ahol véletlenül F1-es verseny is van”

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

Colton Herta volt a Forma-1-ben idén debütáló miami F1-es hétvége helyi sztárvendége. Érdekes párhuzam jutott eszébe a körítést illetően.

- Reklám -

A hatszoros IndyCar-győztes a Miami Nagydíj csütörtöki nyitónapján viselt fekete Converse-cipőt és egyszerű fekete pólót péntekre már fehér Gucci tornacipőre és homokszínű pólóra cserélte. Végül aztán úgy döntött, hogy a 2019-es Daytona 24 óráson nyert Rolexét is megjáratja kicsit. Tavaly januárról egyébként van már neki még egy, de azt nem hordta a miami paddockban. Colton Herta legutóbb három éve, a Circuit of the Americas területén grasszált. Akkor még a Harding Steinbrenner Racing versenyzője volt, amelynek nem lehettek olyan céljai, mint mostani munkaadójának, az Andretti Autosportnak. Sem anyagi, sem sportszakmai szempontból. Emellett immár a McLaren F1 holdudvarához is tartozik. Így akár már ősszel köröket tehet meg egy F1-es pályán egy F1-es hétvége során. Ehhez annyi kell, hogy Andreas Seidl és Zak Brown őt ültesse be egy első szabadedzésre a szezon során.

- Reklám -

Herta egyre nagyobb figyelmet kap

Nemcsak ő érzi magát egyre jobban az F1 világában, de az F1 is kezd felfigyelni Colton Hertára.

Az IndyCarban sokkal több dolgot nyertem, mivel egy nagyon kis csapatnál voltam. Akkoriban még épp csak nekilendültem” – mondta Herta az IndyStarnak még péntek délután. „Még nem volt túl nagy múltam.

- Reklám -

Három évvel ezelőtt Herta VIP-belépőt kért Browntól, hogy bejuthasson a kapukon belülre. Aztán a hétvégét úgy töltötte, mint egy átlagos rajongó. Ezen a héten Dél-Floridában Brown és Seidl már a csapat szigorúan őrzött felkészülési megbeszéléseire invitálja a jövő potenciális F1-es pilótáját. Amikor a McLaren jelenlegi versenyzői, Lando Norris (Herta korábbi csapattársa a korai junior szezonok idején Európában), Daniel Ricciardo, valamint Seidl és a csapat tucatnyi mérnöke leül tárgyalni a hétvégén, Herta is helyet foglal az asztalnál.

Michael Andretti folyamatosan állítja, hogy Herta részvétele a McLaren tesztprogramjában az Andretti Global F1-es törekvéseinek kedvez. Emellett viszont a McLaren is számol Hertával. Ricciardo szerződése ugyanis 2023-ban lejár, Herta pedig fel is merült már az asuztrált váltó potenciális utódként.

Miami tanulóterep

Az, hogy Herta ott van a miami paddockban, ennek a folyamatnak a részeként is felfoghatjuk.

Ez egy nagy teszt, egy nagy kihívás, mindez sokféle okból” – mondta Seidl még pénteken Herta jövőbeli szerepéről. „Ott van a fizikai oldal és az, hogy mennyire gyorsak az autók valójában. Ő is a csapattal van ezen a hétvégén a miami paddockban, hogy megértse, hogyan dolgozunk csapatként. Valamikor majd Wokingban lesz egy üléspróbája, és biztosan végez majd némi szimulátoros munkát, a fizikai felkészüléssel együtt, hogy felkészüljön a tesztre. Aztán majd meglátjuk, hogyan alakul.

Herta egyelőre csak külső szemlélő

Addig, amíg Herta nem kap egy F1-es ülést, nyugodtan figyelheti külső szemlélőként, miben más az élet itt, mint az IndyCarban. Az első szembetűnő dolog a Miami Nagydíj hétvégéje során az volt Herta számára, mennyien dolgoznak az autókon. Az Andretti Autosport csapata, amely felkészíti majd Herta autóját az Indy 500-ra, valószínűleg a McLaren versenyzőinek saját mérnöki értekezletein sem töltené meg egyedül az erre a célre szolgáló helyiség.

Sokkal több mérnök van, aki sokkal több dolgot csinál” – mondta Herta az összehasonlításra reflektálva. „Az IndyCarban nekem talán három van, nekik meg vagy 20 van autónként. Érdekes látni az összes adatot, amit ezekről az autókról kapnak, és nem mondanám, hogy jobban felkészültek egy hétvégére, de egyszerűen csak sokkal több emberük van, akik annyi különböző dolgot csinálnak.

Luxuskörítés

Bár még nem töltött – és talán nem is fog – túl sok időt a Hard Rock Stadium körüli terepen barangolva, Herta elmondta, hogy a Norrisszal közös csütörtöki pályaséta lehetőséget adott neki arra, hogy a világelsőségért küzdő 20 autón kívül sok mindent megnézzen a Miami Nagydíj kínálatából. Bár úgy érezte, hogy nem tudta megmondani, hogyan érezte a hangulatot ahhoz képest, amit régóta a versenyzés legnagyobb látványosságaként emlegetnek.

A verseny előtti egy óráig nem is igazán látok embereket, mert a mérnöki lakókocsiban ragadok.

Mindent a fényűzésért

Herta aztán megtalálta a párhuzamot a Miami Nagydíj külsőségeit illetően. Valami teljesen más, a versenyzés világától nagyon távol álló dolog jutott az eszébe. A hamis kikötő, a milliomosok és influencerek, akik arra vágynak, hogy lássák őket, és a címlapokon szereplő koncertek szinte elfeledtetik, hogy verseny zajlik.

Az ára mindennek őrületes. Egy lelátójegyért több ezer és ezer dollárról beszélünk. Határozottan megvan az a magas színvonalú mezőny, amit egy F1-es futamtól elvársz, de ez még annál is több, mint amit valaha is éreztem (a Circuit of the Americas-on). Ez majdnem olyan, mint egy zenei fesztivál, ahol véletlenül van egy Forma-1-es verseny is.

Bár a szurkolók csak péntek délután kezdtek beáramlani a paddockba, Herta elmondta, hogy el tudja képzelni, hogy a verseny körüli figyelem ellenére – és az F1-es versenyzés Amerikában általában – az IndyCar valószínűleg még mindig jobb élményt nyújt a rajongóknak a helyszínen. Az Indy 500-on kívül az IndyCar-futamokon a legtöbb rajongó vásárolhat paddock-belépőt. Így esélye nyílik kedvenc versenyzőjével találkozni, és a hétvége végére kevesebbért kapjon autogramot vagy szelfit, mint amennyiért a kedvenc F1-es csapatának a Miamiban a helyszínen árult márkás sapkája kerül.

Azt mondanám, hogy az emberek 99,9%-a itt csak akkor látja a versenyzőket, amikor sisakkal a fejükön a pályán vezetnek, és a szerencsés kevesek (a paddockban) sem látják őket legtöbbször. De el kell gondolkodni, ha az IndyCarnak évente egy futama lenne az Egyesült Államokban, szerinted az is ilyen lenne? Valószínűleg így lenne. Ha csak az Indy 500-at rendeznénk az Egyesült Államokban, az emberek mindenhonnan eljönnének, ha nem lenne más lehetőségük arra, hogy a saját államukban lássanak egy IndyCar-futamot, miközben szinte bárhol élhetsz az Egyesült Államokban – kivéve talán Montana közepén -, és valószínűleg négy órát vagy kevesebbet tudnál autózni egy IndyCar-futamra.