Az előzetesen megszabott határidőig, január végéig sem sikerült megállapodásra jutnia a NASCAR-nak és a Cup Series-csapatoknak az új médiaszerződésből származó bevételek elosztásáról.
A végső határidőig, január végéig sem született megállapodás a Cup Series-ben induló alakulatok és a NASCAR között a charter-rendszerről és a televíziós szerződésekből származó pénzek elosztásáról. A probléma egyik legfőbb forrása, hogy a sorozatot a mai napig az alapító France család birtokolja, és a csapatoknak formálisan nincs beleszólásuk bizonyos kérdésekbe. Ezt maguk az istállók is felismerték, és ezért 2022-ben megalakították az érdekeiket képviselő bizottságot, amelynek tagjai irányítják a NASCAR-ral folyó tárgyalásokat. Ennek a csoportot többek között Dave Alpern, a Joe Gibbs Racing elnöke, Steve Newmark, az RFK Racing elnöke, Curtis Polk, a 23XI Racing befektetője, illetve Jeff Gordon, a Hendrick Motorsports alelnöke alkotják.
Autót lopott, hogy versenyezhessen: 114 éve született Bill France Sr., a NASCAR alapítója
A vita a televíziós szerződésekből származó pénzek elosztásának módjáról folyik. A közvetítési jogokról a NASCAR tavaly kötött egy új megállapodást, amely a következő idényben lép életbe. Ennek köszönhetően közel 40 százalékkal több bevétele lesz a sorozatnak ebből a forrásból, mint az előző időszakban. Az istállók pedig azt szeretnék, hogy ebből nagyobb részt kapjanak, mint korábban, az eddigi 35 helyett körülbelül az összeg 50 százalékát osztanák szét maguk között. Ennek oka, hogy még a széria élcsapatai sem termelnek bevételt a megnövekedett üzemeltetési költségek miatt, és így ráadásul túlságosan a szponzorokra kell támaszkodniuk.
Az igazi problémát azonban a 2016-ban debütált charter-rendszer jelenti. A charterek biztos indulási jogot jelentenek a Cup Series minden fordulóján az azt birtokló csapatok részére. Ezt a jogot tulajdonosai a NASCAR-ral kötött megállapodást első öt évben egyszer el-, vagy akár bérbe is adhatják más istállóknak.
A pénzek elosztását pedig a charter-rendszer határozza meg a csapatok eredményei alapján. A bevezetése óta már a második ezt rendező szerződés fog lejárni a 2024-es szezon végén, jelenleg ennek az újratárgyalása akadt el. A probléma másik részét az jelenti, hogy a charterek értéke hatalmasra nőtt az elmúlt években, így amennyiben nem születik megállapodás, az alakulatok ezt az összeget lényegében elveszítik.
A NASCAR rendszerét vezethetik be nemsokára az IndyCarban is
Az iparági vezetők többsége szerint a megállapodás előbb vagy utóbb, de meg fog születni, mivel hosszú távon mindkét félnek ez az érdeke. A Sport Business Journal megjegyzi, hogy amennyiben nem írják alá az új szerződést a 2024-es szezon végéig, akkor a csapatok technikailag elkezdhetnek más sorozatok felé közeledni, a NASCAR viszont nehezen lenne elképzelhető a tradicionális istállói – mint amilyen a Team Penske vagy a Joe Gibbs Racing – nélkül. Az alakulatoknak pedig hatalmas veszteséget kellene elkönyvelniük, ha az idény egyezség nélkül érne véget, hiszen a chartereik elvesztenék az értéküket. Az újság megpróbálta megszólaltatni a feleket a megrekedt tárgyalásokról, de semelyik oldalról sem akartak nyilatkozni az ügyről.