szombat, április 20, 2024

NAGYON RÉGEN volt utoljára 33-nál kisebb Indy 500-létszám

Dátum:

Megosztás:

Bőven nagypapakorú már az az Indy 500, amin utoljára kevesebben indultak 33-nál. Idén ez necces volt, de 75 év után sem szakadt meg a sorozat.

- Reklám -

Tegnap kiderült az, hogy idén is megvan a válasz a kulcskérdésre: lesz minimum 33 induló az Indy 500-on. Ez végül a DragonSpeed és a Cusick koprodukciójában induló Stefan Wilson lesz. Miután a tradicionális 33 fős mezőny is csak szűken jött össze, a dolgok jelenlegi állása szerint nem lesz Bump Day. Így az időmérő egyben a rajtsorrendet is meghatározza.

- Reklám -

Éledező világ a háború után – az 1947-es Indy 500

Az utolsó verseny, amikor ez a létszám nem jött össze, az 1947-es Indy 500, akkori nevén 31st International 500-Mile Sweepstakes volt. Ezzel a versennyel kezdődött az 1947-es AAA Championship-szezon, de már az előző évi Indy 500-győztes, George Robson nélkül. Robson a szeptemberi Atlanta 100 során szenvedett halálos balesetet, George Barringerrel egyetemben.

A háború után újjáéledő amerikai autóversenyzés legfőbb versenye nem múlt el botrányok nélkül. Az American Society of Professional Auto Racing, vagyis az ASPAR tagjai bojkottal fenyegették a versenyt a szerintük nem megfelelő pénzdíjazás miatt. Miután az AAA nem engedett a követeléseiknek, ők végül tényleg nem indultak. Ezzel máris kiesett egy jelentős szelete a legjobb amerikai versenyzőknek, a május 8-i nevezési határidőkor 35 autót neveztek.

- Reklám -

Ez még akkor sem volt végleges létszámnak tekinthető, ugyanis ezen a május nyolcadikai nevezési listán kilenc autó még versenyző nélkül szerepelt, 13 további pedig totális újoncnak számított.

A 115 mérföld/órás minimum kvalifikációs sebességet ráadásul május 28-ig csak 28 versenyző tudta megugrani. A szervezők figyelmeztetése alapján ez a nap volt az utolsó, amely a mezőny rendelkezésére állt a kvalifikáció biztosítására. Az utolsó kvalifikáló Duke Dinsmore volt, de már ő is csak jelentős harcok árán tudta elérni, hogy elismerjék kvalifikációja tényét.

Hogy szégyenszemre ne 28 autóval rendezzék az azévi Indy 500-at, a szervezők még egy napot a mezőny rendelkezésére bocsátottak, május 29-én Mel Hansen és Emil Andres is elérte a minimum követelményt az induláshoz.

Hősies, de ki nem fizetődő küzdelem

Szívszorító sztori volt Billy Devore-é, akinek május 28-án nem jött össze a kvalifikáció az Indy 500-ra. Csapata nem adta fel, és éjszakába nyúlóan, majd a kvalifikáció napján is megfeszített tempóban dolgozott azért, hogy Devore eljusson a verseny napjáig. Az autó felkészítésének még csak abban a reményben vágtak neki, hogy hátha lesz még lehetőség a kvalifikációra, ez a hír végül aztán hivatalossá is vált.

A csapat garázsa nagyságrendileg 10 kilométerre volt a pályától. Az útnak 20 perccel az extra (mai szóval) időmérő befejezése előtt vágtak neki. Az istálló még rendőri kíséretet is kapott a pályáig. Mivel azonban csak este hét előtt két perccel értek oda, Devore-nak már nem nyílt lehetősége arra, hogy kiharcolja az indulást.

Az indulók

1947 Indy 500 rajt
Az 1947-es Indy 500 rajtja. Fotó: Penske Entertainment

A második világháború az amerikai autósportot is rendesen megtépázta, így mindössze egyetlen korábbi győztes, Mauri Rose képviseltette magát a versenyen. Rose az első sor külső széléről vághatott neki a versenynek, végül 1941 után megszerezte második győzelmét.

Másodikként az a Bill Holland zárt, aki bár csak a harmadik sorból indult, a 200-ból 143 kört ő töltött az élen. Holland végül 1948-ban ismét második lett, majd 1949-ben ért fel a csúcsra. A rutinos, ekkor már 37 éves Ted Horn az első helyről indulva végül harmadikként futott be, de már három perces hátrányban. Ő a legjobb eredményét még 1936-ban érte el, amikor második volt.

Nem jött össze a verseny Cliff Bergere-nek, aki bár másodikként rajtolhatott, versenye mindössze 62 körig tartott. Végül, mivel a szabályok ezt lehetővé tették neki, átült Herb Ardinger autójába, és negyedikként intették le. Bergere 1932-ben és 1939-ben szerepelt a legjobban, mindkétszer harmadik volt.

Másodszor volt ott a mezőnyben Tony Bettenhausen, akit ekkor végül tizennyolcadikként értékeltek. Bettenhausen 1951-ben AAA-bajnoki címet ünnepelhetett, 1955-ben pedig második lett az Indy 500-on.

A mezőny egyetlen külföldije, a belga Charles Van Acker 24 kör után esett ki. A 40. körben Shortly Canton halálos balesetet szenvedett.

Mauri Rose
Az 1947-es Indy 500 győztese, Mauri Rose. Fotó: Penske Entertainment

Az 1947-es Indy 500 végeredménye

Poz. Rajthely # Versenyző Körök Körök az élen Idő/Különbség
1 3 27 Mauri Rose 200 34 4:17:52.17
2 8 16 Bill Holland 200 143 -32.12
3 1 1 Ted Horn 200 0 -3:00.38
4 4 54 Herb Ardinger 200 0 -6:40.35
5 10 7 Jimmy Jackson 200 0 -8:00.48
6 20 9 Rex Mays 200 0 -12:16.33
7 14 33 Walt Brown 200 0 -36:59.30
8 28 34 Cy Marshall 197 0 -3 kör
9 23 41 Fred Agabashian 191 0 -9 kör
10 27 10 Duke Dinsmore 167 0 -33 kör
11 7 58 Les Anderson 131 0 -69 kör
12 17 57 Pete Romcevich 168 0 Olajfolyás
13 30 3 Emil Andres 150 0 Gyújtás
14 15 31 Frank Wearne 128 0 Baleset
15 9 47 Ken Fowler 121 0 Tengely
16 18 46 Duke Nalon 119 0 Szelep
17 12 42 Roland Free 87 0 Baleset
18 25 29 Tony Bettenhausen 79 0 Váltó
19 6 25 Russ Snowberger 74 0 Olajnyomás
20 16 52 Hal Robson 67 0 Kardáncsukló
21 2 18 Cliff Bergere 62 23 Szelep
22 22 8 Joie Chitwood 51 0 Váltó
23 5 24 Shorty Cantlon 40 0 Halálosbaleset
24 26 43 Henry Banks 36 0 Olajfolyás
25 19 66 Al Miller 33 0 Gyújtás
26 13 14 George Connor 32 0 Üzemanyag-folyás
27 29 38 Mel Hansen 32 0 Kizárva
28 21 15 Paul Russo 24 0 Ütközés
29 24 44 Charles Van Acker 24 0 Ütközés
30 11 53 Milt Fankhouser 15 0 Lefulladás