péntek, április 19, 2024

Ezért brutális kihívás a félelmetes amerikai pályákon száguldani

Dátum:

Megosztás:

Az amerikai autóversenyzés különlegességei az ovális pályák, amelyeken kevés és egymáshoz hasonló az összes kanyar, cserébe erősen dőlnek és szélvészgyorsak. Ezeken a pályákon órási a tempó, és az IndyCar pilótái beavatták a közönséget, hogy miért borzasztóan nehéz a feladatuk ilyenkor.

- Reklám -

Kívülről könnyűnek és egyszerűnek néz ki, de a volán mögött ülve és a mérnöki döntéseknél elképesztően nehéz” – Spencer Pigot, a sorozat korábbi pilótája a Mobil 1 The Grid által készített összeállításban az oválokon versenyzés kulisszatitkairól.

- Reklám -

A 2023-as naptárban öt futamot rendeznek oválpályán. Az európai versenyzésből átnyergelő pilótáknak ezek jelentik a legnagyobb kihívást, illetve vannak, akik pont a veszélyek miatt el sem indulnak rajta. Romain Grosjean például kezdetben mereven elzárkózott az oválokon való részvételtől az életveszélyes F1-es balesete után.

Többen kiemelték, hogy az ilyen helyszínek elsősorban fejben viselik meg a pilótákat. „Oválon versenyezni az egyik legkimerítőbb dolog a pilótáknak. A szokásostól eltérően állítjuk be az autót, máshogy bánunk a gumikkal, máshogy kezeljük a forgalmat, a szélárnyékot” – árulta el Josef Newgarden (2017, 2019 bajnoka).

- Reklám -

Fizikálisan nem annyira fárasztó vezetni, mint az épített pályákon, mentálisan viszont tízszer nehezebb. Előre kell látni, és 230 mérföldes (370-es) tempónál nagyon gyorsan zajlanak az események. Ha történik valami előttünk, az nagyon gyorsan történik, és néha már nincs is időnk reagálni” – tette hozzá a veterán Tony Kanaan (2004).

2021 Indy 500 felvezetőkör
Fotó: Penske Entertainment: Doug Mathews/IndyCar Media

Ilyenkor lényegében teljesen új vezetnek az európai szemmel nézve hagyományos pályákhoz képest, annyira eltérőek a műszaki követelmények. A dőlt kanyarok és a balos menetirány például extrémen beállított kerékdőlést okoz, álló helyzetben furán is néznek ki a kocsik emiatt.

Nagyon nehéz balra és nagyon könnyű jobbra fordítani a kormányt. Nagyon furcsa érzés – mondta Ryan Hunter-Reay (2012) – A kanyarban befelé egyre könnyül a kormány, majd kifelé egyre nehezül jobbra. A bokszkiállásnál is nehéz jobbra fordulni, mert olyan irányba kormányzunk, amerre nem akar menni a kocsi.

Hélio Castroneves rámutatott, hogy egy láthatatlan veszély is leselkedik a pilótákra. „Az egyik legfontosabb elem a turbulens levegő, ami megnehezíti az előzést. Csak egy szűk sáv tiszta, amiben stabil az autó. A kanyaroknál úgy érjük utol az előttünk haladót, hogy egyáltalán nincs [aerodinamikai] tapadás, és ha rossz helyre mozdulunk, az autó hirtelen elszállhat” – magyarázta.

Az IndyCar 2023-as bajnoksága március első hétvégéjén kezdődik a St. Petersburg pályán, ez speciel nem ovál.