Egy egykori F1-es pilóta álmodta meg az ötletet, ami végül az amerikai autósport egyik legellentmondásosabb változásához vezetett.
A kezdetek
Dan Gurney, miután befejezte versenyzői pályafutását, rengeteg mindent tett hozzá a motorsport egészéhez. Amellett, hogy Forma-1-es, Le Mans-i, NASCAR- és IndyCar futamgyőzelmeket is szerzett, például az ő mintájára lett szokás a teljes arcot elfedő sisak és a pezsgővel való ünneplés.
Emellett pedig 1964-ben Carroll Shelby cinkostársaként csapatot is alapított, és akkor tapasztalta meg, hogy pénzügyileg nem igazán rózsás az akkor USAC (United States Auto Club) által vezetett IndyCar sorsa. A csapatok és pilóták alig részesültek a csekély bevételekből, és még csak nem is szólhattak bele abba, milyen irányban halad tovább a bajnokság.
„Tudtam, milyen a helyzet és azt is, mennyi rejlik az Indy 500-ban, mert ezzel nőttem fel. Ezt még csak meg sem közelítettük, de senki nem tett érte semmit, hogy javuljon a helyzet.”
Gurney ezért listát írt arról, hogyan oldaná meg a problémákat, de az USAC visszautasította a javaslatokat, így 1979-ben a csapatok létrehozták a CART-ot, ami a következő 30 évre az Egyesült Államok motorsportjának kétélű fegyvere lett.
A Championship Auto Racing Teams volt az egyetlen bajnokság, amiért a csapatok voltak felelősek. Egyrészt be tudták vonzani a szponzorokat és ezáltal fenntartani a motorsportnak ezt a formáját. Másrészt viszont a saját érdekeik mentén próbálták terelni a sorozatot és meg sem próbálták csökkenteni a költségeket.
Ennek ellenére rengeteg jó eleme volt a bajnokságnak. Például rengeteg városközpontba vitték el a versenyt, és ezzel sokan értesültek a versenyekről, nemcsak Amerikában, hanem világszerte, hiszen sok országban rendeztek futamokat.
Fel és el…
Nem véletlen, hogy a CART felvette a versenyt az amerikai közönség szemében a NASCAR-ral, és felfigyelt rájuk az óceán túloldalán Bernie Ecclestone is. 1993-ban például az akkori F1-es bajnokot, Nigel Mansellt sikerült megszerezniük, aki többek között két másik világbajnokkal, Mario Andrettivel és Emerson Fittipaldival küzdhetett meg a bajnoki címért. Emellett az USAC-nak csak az Indy 500 maradt meg, minden más a CART-ról szólt.
Mansell bajnoki címének sötét oldaláról beszélt egy másik F1-legenda
Ennek ellenére az Indianapolis köré épített újjáélesztett bajnokság, az Indy Racing League monopóliumot épített ki a verseny körül, és a CART-csapatok látványosan figyelmen kívül hagyták a fenyegetést. Végül ez lett a sorozat látványos vesztének oka is.
A gyártók és nagycsapatok egymás után adták át a kilincset, miután 2000-ben elkezdődő technikai háború a Honda és Toyota között az érintetteknek és a sorozatnak sem tettek jót.
„Nem kérdés, hogy az IndyCarban több volt, mint a NASCAR-ban 1979 környékén. Ha jobb lett volna a vezetés, most is előrébb járnának, mint a NASCAR. Az, hogy most csak úgy létezik, a történelem legnagyobb bünténye.” – vélekedett a helyzetről Gurney.