back to top
péntek, november 22, 2024

Bemutatkozott Ferrari új gépe, a káprázatos 296 GT3

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

Megérkezett a Ferrari 296 GT3, amelyet immáron nem csak lesifotókon, hanem a csapat által kiadott képen is megcsodálhatunk.

- Reklám -

A Ferrari 296 GT3 képviseli a márka jövőjét a GT-versenyzésben, egy olyan szektorban, ahol mindig is a legszorosabb volt a kapcsolat az ügyfelekkel, és ahol a technológia és az innovatív megoldások a legnagyobb mértékben átkerültek a szériaautókba. A 296 GT3 a 296 GTB-ből nőtte ki magát, a maranellói vállalat kétüléses, középhátsó motoros sportberlinetta koncepciójának legújabb evolúciójából.

- Reklám -

A Ferrari 296 GT3 egy innovatív projekt a versenypályán és azon kívül is, amelynek fejlesztése mellett azért döntött a gyártó, hogy folytassa a győztes hagyományt, amely 1949-ig nyúlik vissza, amikor a 166 MM diadalmaskodott a Le Mans-i 24 órás versenyen.

Ez egy új megközelítés a tervezés, az autó irányítása a versenyhétvége minden szakaszában, az elektronika és még a motor felépítése, egy 120°-os turbófeltöltésű 6 hengeres tekintetében is.

- Reklám -

Egy új koncepció, amely a csapatok, a profi versenyzők és az úriemberek igényeinek megfelelően épült, akikre a Ferrari mindig is összpontosított. Ezt az autót minden részletében és minden szempontból aprólékosan megtervezték – az új GT3-as szabályok szempontjai alapján.

Ferrari vonalak
Fotó: Ferrari

Motor és sebességváltó

A 296 GT3 a hathengeres motorral szerelt Ferrari visszatérését jelenti a versenypályára, bár a műszaki előírásoknak megfelelően nem rendelkezik a 296 GTB-ben szereplő elektromos egységgel. A 296 GT3 V6-os belső égésű motorjánál egy 120°-os Vé-konfigurációt vezettek be, egyenlően elosztott gyújtásközökkel. Ez az utcai ikertestvérén alapul, ahogyan a turbók elhelyezése is a vee-n belül. Mindez jelentős előnyökkel jár a tömörség, az alacsonyabb tömegközéppont és a kisebb tömeg tekintetében, és segít a nagyon magas teljesítményszintek elérésében is. A motor, amely mindig is a Ferrari terveinek középpontjában állt, előrébb és lejjebb került, mint az utcai változatban, ami az alacsonyabb tömegközéppont és a torziós merevség előnyére válik, amely mintegy 10%-kal nagyobb, mint a 488 GT3-ban. Az architektúra a gyújtási sorrend, a szívócsövek integrálása és a hengerfejek szívóoldalán lévő motortartók tekintetében is nyerő: a motor könnyebb és kompaktabb lett, mivel megszűntek a külső gyűjtőcsövek és tartók. A belső áramlástanának előnyére válik a térfogatcsökkenés, ami növeli a szívási hatékonyságot.

A Ferrari mérnökei partnereivel együtt dolgoztak a motor összes belső folyadékdinamikai elemének és az erőforrás pályaváltozatához elfogadott speciális alkatrészeknek a megtervezésén és finomhangolásán. Céljuk az volt, hogy kompromisszumok nélküli teljesítményt, megbízhatóságot és vezethetőséget biztosítsanak mind a „Sprint”, mind az „Endurance” versenyeken. Az ilyen típusú versenyek esetében mindent megtettek annak érdekében, hogy a fogyasztást jelentősen korlátozzák a teljesítmény feláldozása nélkül, a rugalmasabb versenystratégiák és a csökkentett beavatkozási idők elérésére törekedve. A generátort például a sebességváltóhoz rögzítették, hogy javítsák az egység tömörségét és merevségét, valamint megkönnyítsék a szerelők számára a hozzáférést.

A 296 GT3 sebességváltója új, és kifejezetten ehhez az autóhoz fejlesztették ki. A tervezők a jobb aerodinamika és súlyelosztás érdekében egy egytárcsás, hat fokozatú, keresztirányban elhelyezett kuplungos egység mellett döntöttek. A tengelykapcsoló működtetése már elektronikus, és a kormánykerékről vezérelhető, nem pedig mechanikusan, a lábpedálon keresztül, míg a sebességváltás elektromos működtetésű. Az alkatrészek miniatürizálása és a prémium anyagok használata lehetővé tette, hogy az Xtrac sebességváltó súlyát alacsonyan tartsák, ami a teljesítménynek is kedvez.

A 296 GT3 szűrése
A 296 GT3 szűrése Fotó: Ferrari

Külső és aerodinamika

A Ferrari jövője a GT-versenyzésben kanyargós formájú, a Centro Stile, az aerodinamikusok és a formatervezők csapatmunkájának köszönhetően a 296 GTB térfogatát behálózza, újrafogalmazva azokat a pálya és a teljesítmény követelményeinek megfelelően. Ez az oka annak, hogy az autó dizájnja, mínusz a versenyváltozatra jellemző aerodinamikai eszközök vagy jellemzők, megőrizte kapcsolatát a szériamodellel. Ez utóbbi formatervezése már olyan járművekre utal vissza, mint az 1963-as 250 LM, amely az egyszerűség és a funkcionalitás tökéletes kombinációja.

A Ferrari mérnökeinek sikerült a homologizációs teljesítményablakon belüli aerodinamikai konfigurációt meghatározniuk a hasmagassági érzékenységek csökkentésével, a kezelhetőség és a vezethetőség javítása érdekében. A formákon végzett precíz és részletes munka eredményeképpen az előző generációhoz képest 20%-kal nőtt az autó leszorítóereje. Ebből a szempontból a 296 GT3 szimbiózisban él a körülötte lévő levegővel, kihasználva azt a tapadás és a kezelhetőség maximalizálása érdekében, ami az úriemberek és a profik számára egyaránt előnyös. A tervezők számára a kihívás az volt, hogy korlátozzák az autó érzékenységét az aerodinamika által keltett erőkre, hogy rendkívüli egyensúlyt biztosítsanak a vezethetőség és a vezetői bizalom javára. Az összes alkatrész geometriáját, a karosszériától a szárnyfüggelékekig, részletesen megtervezték a különböző működési körülmények között és a kölcsönös aerodinamikai kölcsönhatásban, hogy optimalizálják a teljesítményt és robosztussá tegyék a különböző versenykörülmények között, más autók légáramában is. Az első splittertől a hátsó légterelőig, amely egy kifinomult háromdimenziós kialakítású diffúzorral rendelkezik, a 296 GT3 a lehető legkisebb légellenállás elérésére törekvő, kifinomult kialakítással tűnik ki.

296 GT3 Cockpit
Fotó: Ferrari

Cockpit

Az intuitivitás, a láthatóság és a hozzáférhetőség kritikus fontosságú az utastér kialakításánál, anélkül, hogy elhanyagolnánk az olyan lényeges szempontokat, mint a biztonság és a kényelem. Az endurance versenyeken a teljesítmény függ ezektől a tulajdonságoktól, különösen az úriemberek esetében. Az utastér teljesen újratervezésre került a 488 GT3-ashoz képest, a gyári versenyzők és az ügyfelek visszajelzései alapján. Az eredmény egy olyan pilótafülke, amely lehetővé teszi, hogy az utas gyorsan és hatékonyan megtalálja a legjobb vezetési pozíciót, miközben a fő funkciók mindig könnyen elérhetőek. Számos kezelőszerv és funkció átkerült az új, Forma-1-es együléses ihletésű kormánykerékre, míg a Sabelt ülés pozíciója optimális kilátást biztosít nappal és éjszaka egyaránt. A különböző méretű és testalkatú vezetők számára is új szintű kényelmet biztosít, akik az állítható pedálok és a kormány segítségével megtalálhatják a számukra legmegfelelőbb pozíciót az autóban. A légkondicionáló rendszert és az utastéren belüli légáramlást úgy tervezték, hogy minden körülmények között megfelelő szellőzést biztosítson, segítve a versenyzőt abban, hogy a verseny minden szakaszában koncentrálni tudjon.

Ferrari 296 GT3 oldalról
Fotó: Ferrari

Karosszéria és járműdinamika

Bár a 296 GT3 alváza a 488 GT3 tapasztalataiból merít, teljesen új, és alumíniumból készült. Amellett, hogy rendkívül könnyű és szórakoztató vezetni, a 296 GT3 képes kihasználni a gumiabroncsok által kínált tapadási potenciált anélkül, hogy néhány kör alatt veszélyeztetné azok épségét, ami a teljesítmény és a megismételhetőség javára válik. Ehhez hozzájárul a futómű rendkívüli könnyűsége, amely a 296 GT3 esetében jobb és hatékonyabb ballasztkezelést is lehetővé tesz. A biztonsági szerkezetet gondosan megtervezték a legkifinomultabb szimulációk és innovatív technológiák és kutatások segítségével, különösen az ötvözetek és anyagok terén.

A 296 GT3 tengelytávja hosszabb, mint az utcai változaté, az előírásoknak megfelelően, és a 488 GT3-tól eltérő felfüggesztés-kialakítással rendelkezik, külön kinematikával és szerkezetekkel. Az első és a hátsó felfüggesztés kettős keresztlengőkarjait úgy tervezték, hogy nagy sebességnél is maximális tapadást biztosítsanak, a lehető legnagyobb mértékben korlátozva a gumiabroncsokra ható terhelést, ami a gumiabroncsok élettartamának, teljesítményének és megbízhatóságának javára válik. A felfüggesztés, akárcsak a kipörgésgátlók, a lehető legszélesebb körű beállítási lehetőségekkel rendelkezik, így a vezetők a lehető legjobb beállítást kapják. A fékrendszert is átdolgozták és továbbfejlesztették, új tervezésű féknyergekkel és féktárcsákkal (elöl most 400 mm-esek). A Rotiform egy teljesen új, kovácsolt keréktárcsát fejlesztett ki, amelyet kifejezetten a 296 GT3 számára homologizáltak. Az együttműködés keretében az új Rotiform-dizájn lesz az összes gyári Ferrari 296 GT3 profi szintű versenyautóhoz kínált exkluzív keréktárcsa.

A 296 GT3 tervezésekor a Ferrari mérnökei arra összpontosítottak, hogy felgyorsítsák az autó pályaműveleteit a verseny alatt és a verseny előtt. Ebből a szempontból a 296 GT3 beállításait könnyebb módosítani, mint az előző modellét, köszönhetően a könnyebben hozzáférhető mechanikus és rugalmas alkatrészeknek. A motor vagy a főbb kiegészítő rendszerek ellenőrzésével kapcsolatos műveleteket is jelentősen javították, hogy csökkentsék az autón végzett beavatkozások idejét. Az új Ferrari azonban az autó jelentős alkatrészeinek cseréje tekintetében is jelentősen eltér riválisaitól. Az első és hátsó részek másodpercek alatt cserélhetők egy sor olyan eszköznek és megoldásnak köszönhetően, amelyek biztosítják a gyors visszatérést a pályára az aerodinamikát vagy a teljesítményt befolyásoló sérülések után.

A Ferrari 296 GT3 szétszedve
Fotó: Ferrari

Fejlesztés

A 296 GT3-at extrém felhasználásra fejlesztették ki, amely a „Pro” osztályokra jellemző, ahol a győzelem a végső cél, valamint az úriember pilóták számára, akik számára a versenyzés elsősorban a szórakozásról szól. A teljes projektkoncepció 2020-ban alakult ki, és az első CFD-szimulációkkal és szimulátoros modellekkel indult el. Ezután következett a beltéri tesztelés, amely meghatározta az autó aerodinamikai formáját a szélcsatornában, a motor próbapados hangolása és a jármű vázának merevségi tesztelése. Az autó végül a maranellói 4WD Dyno műhelyben végezte el a tartóssági teszteket. A 2022. április 12-én a fioranói pályán tartott első shakedown óta az új Ferrari több tízezer kilométert tett meg, hogy felkészüljön a versenyzésre, a legkeményebb kihívásra.

MŰSZAKI ADATOK

MOTOR

F163CE típus, 6 cil. V 120°, hengerenként 4 szelep, 2992 cm3, GDI Turbo
Furat/löket 88 x 82 mm
Maximális teljesítmény 600 LE* körül, 7250 fordulat/perc fordulatszámon.
Maximális forgatónyomaték 710 Nm* körül 5500 fordulat/percnél

VÁLTÓ

Keresztirányú szekvenciális sebességváltó, 6 fokozatú
Forgó e-shift váltóműves váltó a kormánykeréken elhelyezett lapátokkal
E-kuplungos váltómű a kormánykeréken elhelyezett lapátokkal
Magnézium sebességváltóház integrált olajtartállyal
Pneumatikusan előfeszítésre állítható differenciálmű

KAROSSZÉRIA

Nyomvonalak: 1726 mm elöl / 1710 mm hátul
Szélesség: max. 2050 mm (tükrök nélkül)
Tengelytáv: 2660 mm
Tömeg (üzemanyag és vezető nélkül): 2660 m 1250 kg
Első és hátsó felfüggesztés: kettős keresztlengőkaros, acélcsöves felfüggesztőkarok, alumínium tengelyek.
5 irányban állítható lengéscsillapítók
Felnik: 12,5″ x 18″ elöl, 13″ x 18″ hátul.
Gumiabroncsok: elöl 30/68/18, hátul 31/71/18
Féktárcsák: Elöl Ø 400×36, hátul 332×32
Féknyergek: Elöl 6 dugattyú, Hátul 4 dugattyú
Fékbetétek: Elöl 30 mm, hátul 26,5 mm