Dallas egyszer látta vendégül a világbajnokságot, a pokoli hőségben nem volt köszönet benne.
Indianapolis, Watkins Glen, Long Beach, Detroit, Sebring – csak néhány ismerősebb a Forma-1 versenyhelyszínei közül az Egyesült Államokban, amely évtizedeken át próbálta megvetni a lábát a tengerentúlon, mindhiába. Az emlékekbe kevésbé rögződött pályák közé tartozik a dallasi is, nem véletlenül, hiszen csak egyetlen alkalommal, 1984-ben volt állomás a világbajnokságban, ezen a napon, július 8-án rendezték a futamot. Vagyis, ha úgy vesszük, ez is emlékezetes lett, az óriási blama miatt.
Akkoriban évi két-három versenyt is rendeztek az Egyesült Államokban, Long Beach-et ekkor váltotta fel Dallas, a másik helyszín Detroit volt, két héttel a dallasi viadal előtt. A pályát természetesen a belvárosi utcákon jelölték ki, a 3,9 kilométeres kör viszont legalább nem csupa sablonos derékszögű fordulóból állt, helyet kaptak benne nyújtott, gyorsabb ívek és visszafordítók is, és a pálya szélessége, kialakítása alapvetően nem tette lehetetlenné az előzést. Az átlagsebesség ugyanakkor összességében nagyon alacsony volt, lényegében megegyezett a monacóival.
A reklámozással mindent bevetettek, köztük a fénykorát élő népszerű sorozat főhőseit, a Ewing-okat: Samantha és Jockey díszvendégek voltak, előbbi a díjátadón kapott szerepet (cikkünk borítóképét látható), utóbbi indította el a felvezető körre a mezőnyt a zöld zászlóval. Az Alfa Romeo kivitte a kocsiját promóciós felvételekre a Southfork Ranch-re, a Ewing-ok birtokára is.
Vészhelyzet hiúsítja meg az F1-es futamot, de volt már ennél is extrémebb törlés
A versenyhétvége azonban csúfos bukás lett, amiről a felelőtlen hozzáállás és az időjárás tehetett. A levegő hőmérséklete elérte a 40 °C-ot, az aszfalté helyenként a 65-öt, a Goodyear saját mérései szerint ez rekordnak számított. Már az edzéseken látszott, hogy a közúti forgalomra tervezett aszfalt nem bírja az F1 több mint ezer lóerős turbómotoros autói jelentette terhelést, több kanyarnál elkezdett felrepedezni.
Mindenki utálta
Ez rámutatott, hogy a déli államban júliusban versenyt rendezni nem jó ötlet. A rajtot helyi idő szerint eleve 11 órára, a legnagyobb hőség előttre tervezték, a vasárnapi bemelegítő edzést pedig reggel 7-re. Utóbbi azonban elmaradt, mert előző nap a Can-Am autószörnyei még nagyobb kárt tettek az aszfaltban, és a szervezők a rajt előtt fél órával végeztek a foltozásával.
Már az edzések során ömlött a panasz a versenyzőkből. „Az egyetlen előnye annak, hogy itt vagyunk, hogy Detroit hirtelen már nem is annyira rossz. Talán hamarosan találnak egy olyan helyszínt, amihez viszonyítva Dallas rendben van…” – fintorgott Alain Prost a veterán tudósító, Nigel Roebuck beszámolója szerint, aki szerint a nehézségeket az jellemezte legjobban, hogy a híresen odafigyelve vezető Niki Lauda kétszer is balesetet szenvedett.
„Nyilván nem kellene ilyen versenyeket megrendezni, de mindannyian prostik vagyunk, nemde? Ha pénzt adnak, bárhová elmegyünk és elvégezzük, amire felkértek” – mondta Keke Rosberg.
Hogy tényleg nem mindegy, Prost vagy prosti, az bizonyítja, hogy a világbajnoki tabellát vezető francia versenyző és Lauda állítólag bojkottot is próbált szervezni. A Ligier veterán pilótája, Jacques Laffite szarkasztikusan pizsamában érkezett az elmaradt bemelegítő edzésre, és több kollégájához hasonlóan kizártnak tartotta, hogy itt verseny lesz. A lotusos Nigel Mansell azt mondta, életében először hólyagosodott ki a keze a vezetéstől, csapattársa, Elio de Angelis „viccnek titulálta” az egészet, Derek Warwick „félelmetesen veszélyesnek.”
A McLaren tervezője, John Barnard szerint egy ilyes verseny „degradálja” a nagydíjat presztízsét, a Ferrarié, Mauro Forghieri szerint „az őrületes szó nem megfelelően jellemzi a pályát.”
Már az edzések során történt egy súlyosabb baleset: Martin Brundle eltörte a bokáját; bár nem biztos, hogy ezt a kritikán aluli állapotok okozták. „Nem gyorskörre indultam. A kocsi hirtelen megcsúszott, mintha defektet kapott volna, a bal oldalával nekimentem a falnak és végigsiklottam rajta. Ettől átestem a szemben lévő falra, ekkor sérültem meg” – mondta a brit pilóta, aki még évekig fájdalommal küzdött a sérülést követően.
Leradírozták a mezőnyt
A törölt vasárnapi bemelegítő edzés („warm-up„) helyett mindenki három kör erejéig ismerkedhetett a pályával a futam előtt, aztán uzsgyi, jött a rajt. Előtte a 78 körre tervezett távot 68-ra csökkentették, de a kétórás időlimit miatt végül így is csak 67-ig jutott a győztes.
Ahogy várható volt, túlélőtúrává fajult a verseny. A 26 indulóból 8-an jutottak el a célig, a 18 kiesőből 14-en a fallal vagy egy másik autóval ütköztek, a bajnoki címért harcoló McLaren-versenyzők, Lauda és Prost egyaránt így jártak a célhoz közeledve. Sőt, ezt a számot nyugodtan átírhatjuk 15-re, mert Ayrton Senna kiesésénél ugyan kuplunghiba szerepel a jegyzőkönyvekben, de valójában ő is nekiment a korlátnak.
„Amikor visszajött a bokszba, azt mondta, nem érti, miért ment neki a falnak, mert semmit sem csinált másképp, mint korábban, szerinte a fal arrébb mozdult – mesélte a Toleman csapat akkori technikai igazgatója, Pat Symonds. – Igen, biztos arrébb ment a fal, gondoltuk. Ő viszont annyira ragaszkodott az álláspontjához, hogy a verseny után kimentünk megnézni a falat. Betontömbökből rakták össze, és valaki úgy találta el, hogy néhány milliméterrel arrébb mozdult. És Senna tökéletesen észlelte ezt.”
Sokáig az élről induló Mansell haladt az élen, majd Rosberg megelőzte, akit Prost váltott az 1. helyen, mielőtt kiesett. A Williams finn pilótája aztán a leintésig megtartotta a pozícióját a mezőny élén. Őt egy különleges, hűtővízzel feltöltött, 2500 dolláros sisak is segítette, amit a NASCAR-ban már többen használtak, és a gyártóval kötött megállapodás értelmében csak a Williamsnél volt elérhető Dallasban.
A hőségtől Mansell annyira kimerült, hogy miután megpróbálta áttolni a célvonalon a lerobbant autóját, elájult. „Nagyon mérges voltam, harcoltam tovább. Aztán kialudtak a fények és a kórházban ébredtem, egy jéggel töltött ágyban” – nyilatkozta a Motorsport Magazine-nak.
ON THIS DAY 1984: @nigelmansell collapses, exhausted, at the Dallas GP while pushing his damaged Lotus to the finish pic.twitter.com/y7Ng7cNwTN
— Formula 1 (@F1) July 8, 2015
A kis Osella csapat első pontjait megszerző Piercarlo Ghinzanira az egyik kerékcserénél ráborítottak egy vödör hideg vizet, a holland Huub Rothengatter viszont rosszabbul járt, mert ő forró üzemanyagot kapott a valaga környékére, miután az a pilótafülkébe szivárgott át. Emiatt amint kiesett, kirohant a nézőtérre, hogy hideg vízzel hűsítse teste azon tájékát…
Ezek után érthető, hogy az F1 a következő évben nem tért vissza Dallasba. A különös versenyről megdöbbentő felvételeket az F1 hivatalos oldalán közzétett videókon lehet megtekinteni.