A jövő évi Cup Series-szezonban a Ford autói a Mustang Dark Horse kinézetét jelenítik meg. A Sötét Ló a típus hetedik generációjának legerősebb képviselője, a legújabb izomautók egyike, amely a NASCAR-pályákon kívül az IMSA-ban is feltűnik majd, és ebből adódóan az amerikai autósportok kedvelőinek érdemes lehet megismerkedni vele.
Nemrég jelentette be a Ford, hogy a következő szezonban új Mustang fog debütálni a Cup Seriesben, a márka autói a legendás típus Dark Horse változatának kinézetét fogják viselni. A NASCAR-szabályzat miatt ez esetben nem beszélhetünk ténylegesen új konstrukcióról, hiszen a „beltartalom” nem, csak a külcsín változik. Ennek ellenére a sorozat követői közül sokan felkaphatták fejüket a hírre, többek között azért, mert a Dark Horse név keveseknek lehetett ismerős. Ebben a cikkben ezen próbálunk változtatni azzal, hogy röviden bemutatjuk a legújabb izomautók egyik csúcspéldányát.
A dearborni gyártó idén mutatta be a Mustang hetedik generációját, amelynek képviselőivel legkorábban 2024-ben találkozhatunk az utakon, és amelyeket a michigani Flat Rock üzemben szerelnek majd össze. A generáció három modellt foglal magába, ezek az Ecoboost, a GT, és a Dark Horse, és a változatok közül minden szempontot figyelembe véve a Sötét Lovat nevezhetjük a legerősebbnek. A hivatalosan kommunikált adatok szerint az 5 literes (pontosan 5035 cm³ térfogatú) V8-as motor 500 lóerő és 567 newtonméter leadására lesz képes.
A Ford szerint a manuális és az automata váltóval szerelt modellek teljesítményadatai megegyeznek, de végsebességük eltérő, előbbivel 270 km/h (168 mérföld/óra), utóbbival pedig 257 km/h (160 mph) a maximum. A Dark Horse megerősített vezérműtengellyel lett ellátva, amely lehetővé teszi a vezető számára, hogy hosszabban tartsa a motort a 7500-as fordulatszám körül (és ezzel akár huzamosabb ideig haladhasson a végsebesség tartományában).
𝗘𝗫𝗖𝗟𝗨𝗦𝗜𝗩𝗘: Pricing for the Ford Mustang Dark Horse is set at 𝗥𝟭,𝟱𝟬𝟬,𝟬𝟬𝟬 and an additional 𝗥𝟯𝟲 𝟲𝟲𝟳,𝟳𝟱 for the 6 year/ 90,000km maintenance plan. The most powerful naturally aspirated 5.0L V8 Mustang in history will arrive early next year in limited… pic.twitter.com/rmRhabCY1m
— Motor Magnet (@Motor_Magnet) November 9, 2023
A Sötét Ló a negyedik generációs Ford Coyote-motort kapta meg, amely az autóhoz hasonlóan 2024-ben debütál. Az első típus 2011-ben látott napvilágot, és az azóta gyártott összes Mustangban valamelyik változata található meg. Az új Coyote relatíve kis mérete ellenére is nagy teljesítmény leadására képes, amely többek között annak köszönhető, hogy nyomaték-működtetésű vezérműtengely-állító is helyet kapott a konstrukcióban. Az erőforrás moduláris motorarchitektúrával készül, egyebek mellett kedvezőbb fogyasztási adatok elérésének céljából.
A motor a Ford első négyszelepes V8-as versenyautójáról kapta a nevét, amelyet A.J. Foyt számára készítettek. A legendás pilóta 141 USAC-futamon – a kor legmagasabban jegyzett amerikai open wheel szériája, az IndyCar akkori megfelelője – indult el a Coyote-tal, amelyből 25 alkalommal az első helyen intették le. Foyt a prérifarkasról elnevezett autóval aratta az 1967-es és 1977-es Indy 500-győzelmét is.
A Dark Horse rendelésekor több érdekes extra közül választhat a vásárló, ilyen például a drift fék, amely pálya üzemmódban segíti a vezetőt a hátsó kerekek szabályozott csúsztatásban, vagy a tízsebességes automataváltó (a manuális hat fokozattal rendelkezik). Válaszható opció az aktív szelepes kipufogó, amellyel az áramló levegő mennyiségét lehet befolyásolni. Ezzel az autó hangját lehet a helyzetnek megfelelően változtatni – ennek működését jól szemlélteti ez a videó –, illetve ez a kiegészítő bizonyos beállításokkal plusz lóerőket is segít kisajtolni a motorból.
The legendary Mustang will have a new look in the NASCAR Cup Series!
Introducing the @FordPerformance Mustang Dark Horse, coming in 2024. pic.twitter.com/SCysFc8MgH
— NASCAR (@NASCAR) November 1, 2023
Elérhető egy Dark Horse S névre hallgató változat is a modellből, amely egy kizárólag versenypályákra épített autót takar. Ezekből a járművekből minden, a versenyzéshez szükségtelen dolgot eltávolítanak, és ezek „helyére” egy FIA-szabványnak megfelelő bukókeretet, illetve versenyülést és kormányt szerelnek be.
Amennyiben valaki mindezektől fellelkesülve kedvet kapott volna egy Dark Horse beszerzéséhez, akkor rossz hír lehet a számára, hogy egyelőre a gyártó sem tudja megmondani, hogy mikor érkezhetnek meg az első – már korábban megrendelt – darabok Európába, és ezért a konkrét árat sem ismerjük még. Az Egyesült Államokban most legalább 63 265 dollárt (körülbelül 22,5 millió forintot) kell kiadni annak, aki szeretne megülni egy Sötét Lovat, de ezt az összeget tovább növelik a helyi adók, illetékek, és az extrák jelentette pluszköltségek.
NASCAR-legendával volán mögött mutatkozik be a versenytársak ellen az új Mustang
A NASCAR-ban 2024-ben bemutatkozó új Fordokon kívül a márka új GT3-as modelljének is a Dark Horse képezi – a Cup Series esetében csak a járművek külalakjának – az alapját. A GT3-as autók a tervek szerint már jövőre az IMSA-ban és a WEC-ben (Endurance Világbajnokság) is fognak versenyezni, ez pedig azt jelenti, hogy 27 évnyi szünetet követően térhet vissza a Mustang a Le Mans-i 24 órás viadalra.
Nemsokára Magyarországon is lehetőség nyílik a Dark Horse kipróbálására. Az Extremautosport.hu a Kakucs Ringen biztosítja majd az élményvezetés lehetőségét, de a cég munkatársai még nem tudják, hogy mikortól lesz elérthető az autó, mivel a gyártó még nem közölte velük a szállítás várható időpontját.