back to top
péntek, november 22, 2024

NASCAR-vezető járt Magyarországon, folytatódik a sportág nemzetközi terjeszkedése

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

Exkluzív interjút adott lapunknak Jordan Jiloty, a NASCAR közügyekért és kapcsolatokért felelős ügyvezető igazgatója a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen döntéshozók, üzletemberek és más gazdasági szereplők részvételével megrendezett Hungarian Summit szünetében.

- Reklám -

Amerikai és magyar döntéshozók, vállalkozók, oktatási szakemberek, sportolók és művészek részvételével zajlott Budapesten a Hungarian Summit című konferencia, amelynek célja, hogy a tavaly a floridai Daytona Beach-en megrendezett fórum után hazánkban is erősítse a két állam közötti együttműködéseket és közös platformot biztosítson az üzleti kapcsolatépítésre.

- Reklám -

A rendezvény létrejöttének motorja Pazaurek Piros, aki családjával Floridában él, és saját vállalkozása mellett a HungarianHub nevű, Amerikában élő magyarokat összefogó közösséget is fenntartja. A floridai kötődés már sejteti, hogy ebben a kontextusban a Daytona Beach-ről származó NASCAR is a szakmai konferencia része lehetett.

A köszöntő beszédek után Jordan Jiloty, a NASCAR közügyekért és kapcsolatokért felelős ügyvezető igazgatója tartott előadást a NASCAR idén 75 éves történetéről, jelenéről és floridai kötődéséről. A prezentáció utáni szünetben exkluzív interjút készítettünk vele, aminek különös apropót adott, hogy 50 éves szünet után a hétvégén ismét NASCAR-autó indul a Le Mans-i 24 órás versenyen.

- Reklám -
Hendrick Motorsports, Garage56, Le Mans
Szokatlan, de nem példátlan látvány a NASCAR Európában – Fotó: Chris Graythen/Getty Images/NASCAR

Fontos hét ez a NASCAR számára a Le Mans-i indulás apropóján, ami jelképezi a márka nemzetközi terjeszkedését is. Mik a további terveik és milyen lépéseket tesznek annak érdekében, hogy a sportág még nemzetközibb legyen? 

Az én feladatköröm a NASCAR-nál a közügyekkel és kormányzati kapcsolatokkal foglalkozó irodához köt, de ebből a szemszögből is igencsak lenyűgöző látni, ahogy a nemzetközi csapatunk jelentős mértékben növekedett az elmúlt évek során. Ezt alátámasztja, hogy részt veszünk Le Mans-ban a Garage 56 programban, egy új versenysorozat jött létre Brazíliában és a EuroNASCAR növekedése is hihetetlen.

Amikor részt veszek olyan találkozókon, mint ez a Hungarian Summit, lehetőségem nyílik új embereket megismerni, megvitatni az ötleteket és jobban megérteni, hogy hol lehetnek kapcsolódási pontok. Remek alkalom volt, hogy a Summit néhány tagját tavaly bemutathattuk a nemzetközi csapatunknak, ez elindított egy diskurzust arról, hogy hol versenyez manapság a EuroNASCAR és mit hozhat a jövő a szervezetünk számára.

Fotó: Sulyok István/TRP Hungary

Bízom benne, hogy ezáltal Magyarországhoz is szorosabban kötődhetünk, de a NASCAR szervezetén belül ez inkább a nemzetközi csapat hatásköre. A sorozat növekedésével összhangban nagyszerű lenne szorosabb köteléket kialakítani.

Hogyan alakult ki a kapcsolatuk a Hungarian Summit eseménnyel és a dél-floridai üzleti szektor képviselőivel? 

Ez leginkább Pirosnak köszönhető, lenyűgözően építi a közösségek hálózatát mindkét oldalon, Magyarországon és Daytona Beach-en is. Már akkor is részt vettem a találkozón, amikor Daytona Beach-en tartották, és remek embereket ismerhettem meg. Elég váratlanul ért, amikor felkért, hogy idén is jöjjek el, de próbáltam összehozni, és szerencsére sikerült beilleszteni a napirendembe. Volt egy kis elintézni valóm az útlevelemmel, ezért csak az utolsó pillanatban tudtam visszaigazolni, hogy itt leszek, de nagyon jó érzés. Ez egy gyönyörű ország, gyönyörű város, nagyszerű élmény.

A konferencián elhangzott, hogy Florida önmagában nagyobb népességű mint Csehország, és ezáltal Magyarországnál is népesebb. Az Ön szemszögéből mit adhat Magyarország a NASCAR-nak és mit nyújthat a sportág az országnak? 

A vezetésünk álláspontja, hogy a NASCAR mindenkié, a NASCAR olyan hely, ahova a versenyzés rajongói eljöhetnek és a részeseinek érezhetik magukat. Ez olyan dolog, amire mindig is törekszünk. A NASCAR-ban mindenkinek jut hely, legyen szó arról, hogy egy adott országban versenyzünk vagy esetleg egy napon induljon egy versenyző a sorozatban.

NASCAR 2022 Daytona 500
Fotó: Mike Ehrmann/Getty Images/NASCAR Media

Ezen kívül, a sporthoz való kötődés érzését. Keressük a lehetőségeket, hogy összekapcsoljuk a kötődéseket. Úgy gondolom, a végső cél az lehet, hogy valamilyen formában kötődjünk, és lehetővé tegyük, hogy mindenki a sport részese lehessen. A szurkolók nagyon elhivatottak és fontos, hogy úgy érezzék, kapcsolódnak a sportághoz. Egyre több utat találunk, hogy együttműködhessünk különböző nemzetekkel világszerte, és ez rengeteg lehetőséget teremt a pályán és azon kívül is.

A versenyzés sok szempontból univerzális, sok közös eleme van. Szerintem minél több lehetőségünk van, hogy bemutatkozzunk és kapcsolatokat építhessünk, annál jobban tudjuk fejleszteni a sportágat.

Hogyan kapcsolódhatnak be magyar cégek a NASCAR-ba?

A résztvevő vállalatok a sportág szerves részeit képezik. A lehetőségek, hogy bemutassák a termékeiket, támogassanak egy csapatot és bevonódjanak annak működésébe elősegítik, hogy bemutassák, mi a küldetésük, mik a céljaik. Ha egy cég egy adott társadalmi réteget kíván elérni, kétségtelen, hogy a NASCAR hozzásegítheti őket ahhoz, hogy elérjék a közönségüket. Folyamatosan elkápráztat, hogy a sorozat, a csapatok és a pályák milyen kreatív ötletekkel állnak elő, hogy bevonják a partnereiket a sportágba és elmeséljék a történetüket.

Sok különböző szervezet jelen van a konferencián, például az oktatási együttműködésekben érdekelt Fulbright Foundation is. A NASCAR használja az ilyen kapcsolatokat, hálózatokat például cserediák programok szervezéséhez vagy üzleti inkubációs platformként? 

Van egy elég kiforrott, kidolgozott gyakornoki programunk a NASCAR-nál. Működik az ún. NASCAR Diversity Internship Program is, ami a múlt héten indult és elsősorban az Egyesült Államokból fogad hallgatókat, de nem kizárólagosan. Ők megosztják velünk, hogy a tanulmányaik révén megszerzett szaktudásuk mit hozhat a számunkra, mi pedig segítünk elindítani a pályafutásukat. Remek lehetőség a számunkra, hogy a jövő vezetőivel dolgozhatunk és remélhetőleg a munkatársaink is lesznek.

Brad Keselowski (6-os autó) nem szerzett sok barátot magának a Daytona 500-on
Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images/NASCAR Media

Az egyetemekkel való nemzetközi együttműködés bizonyára hasonló lehetőségeket teremt, szerintem érdekes lenne látni, hogy a gyakornoki programunk tovább gyarapodik és milyen új alkalmak adódnak, hogy kapcsolatba lépjünk a hallgatókkal.

Végezetül, bár nem az Ön elsődleges hatásköre, de fel kell tennem a kérdést: terveznek a jövőben NASCAR-versenyt Magyarországon?

Tudtommal, jelenleg nem, de azt nem tudhatom, hogy mit hoz a jövő. Nagyszerű lenne látni, hogy a Summit alapján kialakul valamilyen együttműködés és a EuroNASCAR-nál dolgozó partnereink egy nap Magyarországot is bevonják.