back to top
péntek, november 22, 2024

Nyaklevest kapott a győzelmet követelő pilóta a kínos rendszerhiba után

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

A futamgyőztes és egy csapattulajdonossá váló korábbi legenda összekapott az IndyCar egyik 1997-es futama után, amelyen vitatott döntés született az első helyezett kilétéről. A technika ördöge okozta a konfliktust egy rejtélyes hibával.

- Reklám -

Az IndyCar 1997-es texasi, oválpályás versenye nagy port kavart egy súlyos, a győztes kilétét is befolyásoló informatikai hiba, valamint egy verekedés miatt, aminek egyik résztvevője a tényleges győztes volt, a másik pedig a vélt győztes csapatfőnöke.

- Reklám -

Hosszas nyomozást követően a holland Arie Luyendyk-et hirdették ki győztesnek, csakhogy a leintéskor még korántsem így állt a helyzet, a hivatalos rangsor Billy Boatot mutatta elsőnek. Csapatfőnöke, a legendás A. J. Foyt, aki 1960 és 1979 között hét alkalommal nyerte meg a sorozat bajnokságát, érthető módon nagyon örült pilótája első sikerének, és felkapta a vizet, amikor Luyendyk hevesen reklamált (joggal) a végeredmény miatt.

Foyt megragadta és a földre lökte a dühöngő versenyzőt, majd a biztonsági személyzet közbeavatkozott és elválasztotta őket. Az esetet nem mutatták a közvetítésben, mert az interjúk után történt, de a helyszínen forgató operatőrök megörökítették. Az incidens miatt Foyt 20 ezer, Luyendyk 14 ezer dolláros pénzbírságot kapott.

- Reklám -

De miért akadt ki Luyendyk, az Indy 500 1990. és 1997. évi győztese? Azért, mert ő teljesítette leghamarabb az előírt távot, ám egy rejtélyes informatikai gikszer ezt elfedte. A verseny a 140. kör tájékán csúszott ki a medréből, amikor a hivatalos időmérési rendszer egész egyszerűen nem rögzítette Luyendyk és néhány másik pilóta köreit.

A holland versenyző valójában a 2. helyen állt, amikor nem sokkal a cél előtt az élen haladó Tony Stewart úgy gondolta, a forgalomban elengedi maga mellett a lekörözöttnek hitt riválisát.  Két körrel a leintés előtt aztán Stewart motorja felrobbant, balesetet szenvedett, a félrevezetett versenyirányítás pedig tévesen Boatnak lengette meg a kockás zászlót, holott őt valójában csak másodiknak kellett volna értékelni.

A teljes verseny felvételének áttanulmányozásával az illetékesek másnap megállapították, hogy valóban Luyendyk ért célba elsőként, sőt, a kelleténél eggyel több kört is ment. Az eredeti győzelmi serleg helyett azonban csak egy másolatot kapott, mivel Foyt nem volt hajlandó visszaszolgáltatni az igazit.

A kínos rendszerhiba és a negatív sajtóvisszhang sem maradt intézkedések nélkül, megvonták a felügyelő jogokat az addigi szervezettől, a USAC-tól, az IndyCar saját hatáskörében oldotta meg ezt a feladatot.

A győzelemtől megfosztott Boat később azért nyert egy futamot az IndyCar-ban, 1998-ban, pont ugyanitt, Texasban.